ERF GOED educatie Dat zoeken we op Onderwijsproject Delta 2003 Meer erfgoededucatie in de special ARCHEOLOGIEGESCHIEDBEOEFENINGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORGMUSEASTREEKTALEN Het project 'Dat zoeken we op' vindt momenteel zijn weg naar het voortgezet onderwijs in verschillende regio's van Zeeland. Er wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van onderzoeksopdrachten en het verza melen van voorwerpen voor in de les- kasten. Voor een Vlissingse versie van de onderzoeksopdrachten is nauw samengewerkt met het Gemeente archief Vlissingen. Het archief zocht en vond verscheidene interessante bronnen die uitstekend ingepast kon den worden. In mei werden twee series leskasten afgeleverd. Eén serie was bestemd voor de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren, afdeling VMBO in Middelburg en één serie voor de locatie van dezelfde school in Vlissingen. De leskasten worden door de scholen zelf, in het kader van het vak CKV, beschilderd. De docenten van de scholen waar de leskasten al staan, zijn de vele mogelijkheden voor het werken met het materiaal aan het bestuderen en aan het uitproberen met de leerlingen. Op de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren, afdeling HAVO/ VWO in Middelburg, is onlangs een VOC- onderzoeksopdracht afgeslo ten. De leerlingen van de tweede klas sen hebben tijdens de lessen geschie denis een paar weken lang onderzoek gedaan naar de VOC-activiteiten die er 400 jaar geleden in Middelburg plaatsvonden. Er is daarbij ook dank baar gebruik gemaakt van de vele websites die er in dit herdenkingsjaar van de VOC verschijnen. Na evalu atie bleek dat men zeer enthousiast was over deze onderzoeksopdracht. Alleen het computerlokaal was niet altijd beschikbaar voor een hele klas. De leerlingen hebben ook nog een VOC-spel-in-ontwikkeling helpen uittesten, wat heeft geleid tot enige kritische opmerkingen. Voor de onderzoeksopdracht over de VOC wordt op dit ogenblik, in samenwer king met de Gemeente Middelburg, een spel ontwikkeld over de VOC. Het wordt een educatief spel, dat voor 'Dat zoeken we op' een aanvulling betekent op het aanwezige materiaal. Het spel is geschikt voor leerlingen vanaf de tweede klas VMBO/HAVO/ VWO. De leerlingen leren welke kruiden waar vandaan gehaald werden, welke routes er gevaren werden, dat er aandelen gekocht konden worden en ook dat er grote tegenslagen, bijvoorbeeld in de vorm van scheurbuik op de loer lagen. Het wordt een spel met veel interactie, samenwerking en lef. Op 1 februari 2003 is het vijftig jaar geleden dat Nederland werd getroffen door een grote waters noodramp die 1835 slachtoffers eiste en enorme schade aanrichtte, vooral in Zeeland en delen van Zuid Holland en West-Brabant. De drie provincies hebben onlangs het start sein gegeven voor een reeks activitei ten waarmee de gebeurtenissen van 1953 worden herdacht. Daarbij gaat het om terugkijken, leren en vooruit kijken. Een van de activiteiten betreft een onderwijsproject. Aan Scoop, het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland en de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland is gevraagd om, samen met partners uit de andere pro vincies, het onderwijsproject voor 'Delta 2003' te ontwikkelen. Scoop is de coördinerende instelling. Op dit moment zijn als partners vooral Kunstgebouw (Stichting voor Kunst en Cultuur Zuid-Holland) en het Erfgoedhuis Zuid-Holland bij de ontwikkeling betrokken, maar ook is contact gelegd met tal van andere organisaties die kunnen en willen bijdragen aan de onderwijskundige invulling van de herdenking. Met behulp van het onderwijs project 'Delta 2003' moeten leerlin gen in de getroffen gebieden op hun eigen manier kunnen terugkijken, leren en vooruitkijken. Het project is met name gericht op leerlingen tussen 10 en 14 jaar. Op deze manier kunnen leerlingen van de hoogste klassen van het basisonder wijs en de onderbouw van het voort gezet onderwijs worden bediend. Het project moet in januari beschikbaar zijn voor de scholen in de getroffen gebieden. De bijgevoegde special is geheel gewijd aan erfgoed educatie. Daarin is te lezen hoe de stichting verder invulling wil geven aan de doelstelling op het gebied van educatie en participatie. Erfgoed als uitgangspunt voor een onderzoeksopdracht over poorten in Vlissingen. Het zandstenen poortje in de Branderijstraat. Zeeuws Erfgoed 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2002 | | pagina 19