ERF GOED educatie
Dat zoeken we op
Onderwijsproject
Delta 2003
Meer erfgoededucatie
in de special
ARCHEOLOGIEGESCHIEDBEOEFENINGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORGMUSEASTREEKTALEN
Het project 'Dat zoeken we op'
vindt momenteel zijn weg naar het
voortgezet onderwijs in verschillende
regio's van Zeeland. Er wordt hard
gewerkt aan de ontwikkeling van
onderzoeksopdrachten en het verza
melen van voorwerpen voor in de les-
kasten. Voor een Vlissingse versie van
de onderzoeksopdrachten is nauw
samengewerkt met het Gemeente
archief Vlissingen. Het archief zocht
en vond verscheidene interessante
bronnen die uitstekend ingepast kon
den worden. In mei werden twee
series leskasten afgeleverd. Eén serie
was bestemd voor de Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren,
afdeling VMBO in Middelburg en
één serie voor de locatie van dezelfde
school in Vlissingen. De leskasten
worden door de scholen zelf, in het
kader van het vak CKV, beschilderd.
De docenten van de scholen waar
de leskasten al staan, zijn de vele
mogelijkheden voor het werken met
het materiaal aan het bestuderen en
aan het uitproberen met de leerlingen.
Op de Christelijke Scholengemeen
schap Walcheren, afdeling HAVO/
VWO in Middelburg, is onlangs een
VOC- onderzoeksopdracht afgeslo
ten. De leerlingen van de tweede klas
sen hebben tijdens de lessen geschie
denis een paar weken lang onderzoek
gedaan naar de VOC-activiteiten die
er 400 jaar geleden in Middelburg
plaatsvonden. Er is daarbij ook dank
baar gebruik gemaakt van de vele
websites die er in dit herdenkingsjaar
van de VOC verschijnen. Na evalu
atie bleek dat men zeer enthousiast
was over deze onderzoeksopdracht.
Alleen het computerlokaal was niet
altijd beschikbaar voor een hele klas.
De leerlingen hebben ook nog een
VOC-spel-in-ontwikkeling helpen
uittesten, wat heeft geleid tot enige
kritische opmerkingen. Voor de
onderzoeksopdracht over de VOC
wordt op dit ogenblik, in samenwer
king met de Gemeente Middelburg,
een spel ontwikkeld over de VOC.
Het wordt een educatief spel, dat voor
'Dat zoeken we op' een aanvulling
betekent op het aanwezige materiaal.
Het spel is geschikt voor leerlingen
vanaf de tweede klas VMBO/HAVO/
VWO. De leerlingen leren welke
kruiden waar vandaan gehaald
werden, welke routes er gevaren
werden, dat er aandelen gekocht
konden worden en ook dat er grote
tegenslagen, bijvoorbeeld in de vorm
van scheurbuik op de loer lagen. Het
wordt een spel met veel interactie,
samenwerking en lef.
Op 1 februari 2003 is het vijftig
jaar geleden dat Nederland werd
getroffen door een grote waters
noodramp die 1835 slachtoffers eiste
en enorme schade aanrichtte, vooral
in Zeeland en delen van Zuid
Holland en West-Brabant. De drie
provincies hebben onlangs het start
sein gegeven voor een reeks activitei
ten waarmee de gebeurtenissen van
1953 worden herdacht. Daarbij gaat
het om terugkijken, leren en vooruit
kijken. Een van de activiteiten betreft
een onderwijsproject. Aan Scoop, het
Regionaal Pedagogisch Centrum
Zeeland en de Stichting Cultureel
Erfgoed Zeeland is gevraagd om,
samen met partners uit de andere pro
vincies, het onderwijsproject voor
'Delta 2003' te ontwikkelen. Scoop is
de coördinerende instelling. Op dit
moment zijn als partners vooral
Kunstgebouw (Stichting voor Kunst
en Cultuur Zuid-Holland) en het
Erfgoedhuis Zuid-Holland bij de
ontwikkeling betrokken, maar ook is
contact gelegd met tal van andere
organisaties die kunnen en willen
bijdragen aan de onderwijskundige
invulling van de herdenking.
Met behulp van het onderwijs
project 'Delta 2003' moeten leerlin
gen in de getroffen gebieden op hun
eigen manier kunnen terugkijken,
leren en vooruitkijken.
Het project is met name gericht op
leerlingen tussen 10 en 14 jaar. Op
deze manier kunnen leerlingen van de
hoogste klassen van het basisonder
wijs en de onderbouw van het voort
gezet onderwijs worden bediend. Het
project moet in januari beschikbaar
zijn voor de scholen in de getroffen
gebieden.
De bijgevoegde special is
geheel gewijd aan erfgoed
educatie. Daarin is te lezen hoe
de stichting verder invulling wil
geven aan de doelstelling op het
gebied van educatie en participatie.
Erfgoed als uitgangspunt
voor een onderzoeksopdracht
over poorten in Vlissingen.
Het zandstenen poortje in
de Branderijstraat.
Zeeuws Erfgoed 19