Reeuws irfffoec Special nr. 1 Erfgoededucatie Eén van de doelstellingen van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland is het ontwikkelen, initiëren en coördineren van projecten met een accent op educatie en participatie. Sommige van die projecten zijn nieuw en sluiten aan bij het Stimuleringsprogramma Cultuurparticipatie van de Provincie. Andere zijn een voortzetting van reeds eerder in gang gezette projecten. Over welke projecten het gaat en hoe de stichting verder invulling wil geven aan de doelstelling op het gebied van educatie en participatie leest u in deze special. Erfgoed en erfgoededucatie Wie doet wat nieuwsbrief van de S brief van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland Cultureel erfgoed in zijn meest brede betekenis omvat alle materiële en immateriële getuigenissen die de samenleving van belang vindt om te behouden, te onderzoeken, te presenteren en over te informeren. Daarmee is cultureel erfgoed geen vaststaand gegeven. Het is aan waardering onderhevig. De Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland wil laten zien wat Zeeuws cultureel erfgoed is. Een verhaal in streektaal, een prehis torische pijlpunt, een betonnen bootje, een watertoren, een wand tapijt, een vliedberg, een fundament, een kledingstuk, een heuvel, een putdeksel, een fabrieksgebouw, een streekgebruik, een kerkgebouw, een drinkput; het behoort allemaal tot het Zeeuwse cultureel erfgoed. Bij erfgoededucatie wordt het cultureel erfgoed ingezet als een middel of een instrument voor uiteenlopende doelen. Bijvoorbeeld om te komen tot een groter cultureel bewustzijn of om te komen tot specifieke kennis of vaardigheden. Zo kan het cultureel erfgoed uitstekend op scholen worden ingezet via omgevingsonderwijs. Alle werkvelden van de stichting -Archeologie, Geschiedbeoefening, Monumentenwacht, Monumentenzorg, Musea en Streektalen- hebben een raakvlak met educatie en participatie. De medewerkers geven vanuit hun inhoudelijke kennis en deskundigheid suggesties voor educatieve activiteiten en leveren informatie of materiaal aan. Voor de coördinatie van de projecten op het gebied van erfgoededucatie is Josien Pootjes aangesteld, voor alsnog op tijdelijke basis voor twee dagen in de week. Daarnaast is zij voor een dag in de week aangesteld als 'aanjager' voor het onderdeel ontsluiting van het cultureel vermogen van het Stimuleringsprogramma Cultuurparticipatie van de Provincie. Zij is tevens werkzaam als docent handvaardigheid op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg. Naast Josien is ook Ramon de Nennie betrokken bij erfgoededucatie en -participatie van de stichting. Zijn inbreng ligt vooral op het terrein van de educatieve vormgeving. Ramon besteedt hier ongeveer een dag in de week aan. Josien Pootjes en Ramon de Nennie. Zeeuws Erfgoed 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2002 | | pagina 25