Reeuws
irfffoec
Special nr. 1 Erfgoededucatie
Eén van de doelstellingen van
de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland is het
ontwikkelen, initiëren en coördineren
van projecten met een accent op educatie en participatie.
Sommige van die projecten zijn nieuw en sluiten aan bij
het Stimuleringsprogramma Cultuurparticipatie
van de Provincie.
Andere zijn een voortzetting van reeds eerder
in gang gezette projecten.
Over welke
projecten het gaat en hoe de stichting
verder invulling wil geven aan de doelstelling
op het gebied van educatie
en participatie leest u in
deze special.
Erfgoed en
erfgoededucatie
Wie doet wat
nieuwsbrief van de S
brief van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland
Cultureel erfgoed in zijn meest
brede betekenis omvat alle materiële
en immateriële getuigenissen die de
samenleving van belang vindt om te
behouden, te onderzoeken, te
presenteren en over te informeren.
Daarmee is cultureel erfgoed geen
vaststaand gegeven. Het is aan
waardering onderhevig. De Stichting
Cultureel Erfgoed Zeeland wil laten
zien wat Zeeuws cultureel erfgoed is.
Een verhaal in streektaal, een prehis
torische pijlpunt, een betonnen
bootje, een watertoren, een wand
tapijt, een vliedberg, een fundament,
een kledingstuk, een heuvel,
een putdeksel, een fabrieksgebouw,
een streekgebruik, een kerkgebouw,
een drinkput; het behoort allemaal
tot het Zeeuwse cultureel
erfgoed.
Bij erfgoededucatie wordt het
cultureel erfgoed ingezet als een
middel of een instrument voor
uiteenlopende doelen. Bijvoorbeeld
om te komen tot een groter cultureel
bewustzijn of om te komen tot
specifieke kennis of vaardigheden.
Zo kan het cultureel erfgoed
uitstekend op scholen worden
ingezet via omgevingsonderwijs.
Alle werkvelden van de stichting -Archeologie,
Geschiedbeoefening, Monumentenwacht,
Monumentenzorg, Musea en Streektalen- hebben
een raakvlak met educatie en participatie.
De medewerkers geven vanuit hun inhoudelijke
kennis en deskundigheid suggesties voor educatieve
activiteiten en leveren informatie of materiaal aan.
Voor de coördinatie van de projecten op het gebied
van erfgoededucatie is Josien Pootjes aangesteld, voor
alsnog op tijdelijke basis voor twee dagen in de week.
Daarnaast is zij voor een dag in de week aangesteld als
'aanjager' voor het onderdeel ontsluiting van het
cultureel vermogen van het Stimuleringsprogramma
Cultuurparticipatie van de Provincie.
Zij is tevens werkzaam als docent handvaardigheid
op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren
in Middelburg.
Naast Josien is ook Ramon de Nennie betrokken bij
erfgoededucatie en -participatie van de stichting.
Zijn inbreng ligt vooral op het terrein van de
educatieve vormgeving.
Ramon besteedt hier ongeveer een dag in de week aan.
Josien Pootjes en
Ramon de Nennie.
Zeeuws Erfgoed 01