Special nr. 1 Erfgoededucatie
Bouwen aan een nieuwe
structuur
Dat zoeken we op
Inhoud leskist milieu.
Leskasten beschilderd door
Sander Littel.
Dit is sterk toepassingsgericht,
besteedt veel aandacht aan het
ontwikkelen van vaardigheden en
bevordert de samenhang tussen de
vakken. De omgeving en het daarin
aanwezige cultureel erfgoed bieden
vele mogelijkheden voor actief en
zelfstandig leren. Door het leren over
en van hun directe omgeving zal de
leerling waardering krijgen voor die
omgeving.
Erfgoed onder handbereik
De aandacht voor het cultureel
erfgoed is de laatste jaren steeds meer
toegenomen. Goed omgaan met het
erfgoed betekent niet langer meer
alleen aandacht besteden aan het
behoud van het erfgoed, maar ook
aan de betekenis ervan voor publiek
en samenleving. Het vinden van een
juiste balans tussen behoud en ont
sluiting is de grootste uitdaging op
het terrein van het cultureel erfgoed
voor de komende jaren. Die uitda
ging kan worden aangegaan door een
versterking van de provinciale infra
structuur op het terrein van de erf
goededucatie. Dat is dan ook wat het
door Rijk en Provincie ondersteunde
en door de Stichting Cultureel
Erfgoed Zeeland uitgevoerde project
'Erfgoed onder handbereik' beoogt.
Cultureel erfgoed is een van de
belangrijkste aandachtsgebieden van
het provinciaal cultuurbeleid. Er
wordt een breed en actief beleid
gevoerd. Tot voor kort was dit echter
ook een enigszins versnipperd beleid.
Met het besluit tot het oprichten van
de stichting heeft de provincie een
belangrijke stap gezet om te komen
tot meer afstemming en samenhang.
In het verleden zijn door allerlei pro
vinciale en gemeentelijke organisaties
en instellingen met meer en minder
succes projecten op het terrein van
de erfgoededucatie in Zeeland
ontwikkeld. Succesvolle projecten als
'De Opvreter' (gericht op het basis
onderwijs) en 'Dat zoeken we op'
(gericht op het voortgezet onderwijs)
hebben zelfs landelijk de aandacht
getrokken. Een analyse van al deze
projecten leert dat het vaak - bewust
of onbewust - om projecten gaat met
een ad hoc-karakter. De resultaten
ervan kunnen niet direct worden
vertaald in een meer structurele
werkwijze. De oorzaak hiervan lijkt
voor een belangrijk deel te liggen in
het feit dat de betrokken organisaties
en instellingen over te weinig armslag
beschikken voor de implementatie,
de uitvoering of de monitoring van
deze projecten.
Ook op dit moment is er in
Zeeland weer sprake van een aantal
interessante erfgoedprojecten -in uit
voering of in ontwikkeling- en ook
hierbij dient geconstateerd te worden
dat soms nog sprake is van een ad
hoc aanpak. Met het vaststellen van
het 10-puntenplan cultuurhistorie
De Toekomst van ons verleden van
de provincie, zal het aanbod van
projecten en activiteiten op het
gebied van erfgoededucatie en
-participatie de komende jaren sterk
toenemen. Voor overheden,
particuliere organisaties en ook voor
de burgers in Zeeland liggen er vele
mogelijkheden om van het cultureel
erfgoed, vaak onder handbereik, te
leren en te genieten.
De nieuwe structuur die het
project 'Erfgoed onder handbereik'
voor ogen staat zal meer samenhang
moeten brengen in het erfgoed-
educatieaanbod en een hechte
samenwerking tussen de verschillende
provinciale, gemeentelijke en
particuliere organisaties tot stand
moeten brengen. Projecten en
activiteiten zullen daarin op een
logische en duurzame wijze hun
plaats moeten vinden. Een van de
belangrijkste instrumenten om dit
te realiseren is het PEP (Provinciaal
Erfgoededucatie Platform). In het
PEP zal ook het PrOM (Provinciaal
Overleg Museumeducatie) opgaan.
Deelnemers zijn verder provinciaal
werkende organisaties als Zeeuws
Archief, Zeeuws Museum, Zeeuwse
Bibliotheek en Scoop, lokale en
regionale archiefinstellingen en
heemkundige organisaties.
Een belangrijke plaats wordt ook
ingeruimd voor de 'afnemers' van
het cultureel erfgoed, met name de
onderwijsinstellingen.
Het PEP wordt momenteel
gefaciliteerd. De personele en
financiële middelen zijn daarvoor
beschikbaar. In het najaar zal het
PEP operationeel zijn. Een van de
zaken die nu wordt voorbereid is
het in kaart brengen van alle erfgoed
projecten en -initiatieven in Zeeland.
Deze worden ondergebracht in een
actueel en voor derden beschikbaar
bestand.
De projectfase van 'Dat zoeken
we op' is vorig jaar afgesloten.
Het project, bestemd voor de
basisvorming van het voortgezet
onderwijs, wordt nu verder
uitgewerkt en geïmplementeerd.
Centraal staan de onderzoeksop
drachten en het cultureel erfgoed
in de eigen omgeving van de school.
Er is gekozen voor een overkoepelend
thema: Wonen en werken in
Zeeland. Binnen dit thema zijn drie
deelthema's vastgesteld: Handel,
Stad en platteland en Water.
Voor elk thema wordt een les kast
samengesteld. De kasten bevatten
verschillende lades (leskisten),
met echte voorwerpen, bronnen,
literatuurlijsten (inclusief website
adressen), plattegronden, foto's etc.
In totaal zijn er tot nu toe 24
onderzoeksopdrachten gemaakt.
Voor de vakken geschiedenis, aard
rijkskunde, economie en de beelden
de vakken betekent dat zes opdrach
ten per vak. De opdrachten zijn
Zeeuws Erfgoed