Special nr. 1 Erfgoededucatie Bouwen aan een nieuwe structuur Dat zoeken we op Inhoud leskist milieu. Leskasten beschilderd door Sander Littel. Dit is sterk toepassingsgericht, besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van vaardigheden en bevordert de samenhang tussen de vakken. De omgeving en het daarin aanwezige cultureel erfgoed bieden vele mogelijkheden voor actief en zelfstandig leren. Door het leren over en van hun directe omgeving zal de leerling waardering krijgen voor die omgeving. Erfgoed onder handbereik De aandacht voor het cultureel erfgoed is de laatste jaren steeds meer toegenomen. Goed omgaan met het erfgoed betekent niet langer meer alleen aandacht besteden aan het behoud van het erfgoed, maar ook aan de betekenis ervan voor publiek en samenleving. Het vinden van een juiste balans tussen behoud en ont sluiting is de grootste uitdaging op het terrein van het cultureel erfgoed voor de komende jaren. Die uitda ging kan worden aangegaan door een versterking van de provinciale infra structuur op het terrein van de erf goededucatie. Dat is dan ook wat het door Rijk en Provincie ondersteunde en door de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland uitgevoerde project 'Erfgoed onder handbereik' beoogt. Cultureel erfgoed is een van de belangrijkste aandachtsgebieden van het provinciaal cultuurbeleid. Er wordt een breed en actief beleid gevoerd. Tot voor kort was dit echter ook een enigszins versnipperd beleid. Met het besluit tot het oprichten van de stichting heeft de provincie een belangrijke stap gezet om te komen tot meer afstemming en samenhang. In het verleden zijn door allerlei pro vinciale en gemeentelijke organisaties en instellingen met meer en minder succes projecten op het terrein van de erfgoededucatie in Zeeland ontwikkeld. Succesvolle projecten als 'De Opvreter' (gericht op het basis onderwijs) en 'Dat zoeken we op' (gericht op het voortgezet onderwijs) hebben zelfs landelijk de aandacht getrokken. Een analyse van al deze projecten leert dat het vaak - bewust of onbewust - om projecten gaat met een ad hoc-karakter. De resultaten ervan kunnen niet direct worden vertaald in een meer structurele werkwijze. De oorzaak hiervan lijkt voor een belangrijk deel te liggen in het feit dat de betrokken organisaties en instellingen over te weinig armslag beschikken voor de implementatie, de uitvoering of de monitoring van deze projecten. Ook op dit moment is er in Zeeland weer sprake van een aantal interessante erfgoedprojecten -in uit voering of in ontwikkeling- en ook hierbij dient geconstateerd te worden dat soms nog sprake is van een ad hoc aanpak. Met het vaststellen van het 10-puntenplan cultuurhistorie De Toekomst van ons verleden van de provincie, zal het aanbod van projecten en activiteiten op het gebied van erfgoededucatie en -participatie de komende jaren sterk toenemen. Voor overheden, particuliere organisaties en ook voor de burgers in Zeeland liggen er vele mogelijkheden om van het cultureel erfgoed, vaak onder handbereik, te leren en te genieten. De nieuwe structuur die het project 'Erfgoed onder handbereik' voor ogen staat zal meer samenhang moeten brengen in het erfgoed- educatieaanbod en een hechte samenwerking tussen de verschillende provinciale, gemeentelijke en particuliere organisaties tot stand moeten brengen. Projecten en activiteiten zullen daarin op een logische en duurzame wijze hun plaats moeten vinden. Een van de belangrijkste instrumenten om dit te realiseren is het PEP (Provinciaal Erfgoededucatie Platform). In het PEP zal ook het PrOM (Provinciaal Overleg Museumeducatie) opgaan. Deelnemers zijn verder provinciaal werkende organisaties als Zeeuws Archief, Zeeuws Museum, Zeeuwse Bibliotheek en Scoop, lokale en regionale archiefinstellingen en heemkundige organisaties. Een belangrijke plaats wordt ook ingeruimd voor de 'afnemers' van het cultureel erfgoed, met name de onderwijsinstellingen. Het PEP wordt momenteel gefaciliteerd. De personele en financiële middelen zijn daarvoor beschikbaar. In het najaar zal het PEP operationeel zijn. Een van de zaken die nu wordt voorbereid is het in kaart brengen van alle erfgoed projecten en -initiatieven in Zeeland. Deze worden ondergebracht in een actueel en voor derden beschikbaar bestand. De projectfase van 'Dat zoeken we op' is vorig jaar afgesloten. Het project, bestemd voor de basisvorming van het voortgezet onderwijs, wordt nu verder uitgewerkt en geïmplementeerd. Centraal staan de onderzoeksop drachten en het cultureel erfgoed in de eigen omgeving van de school. Er is gekozen voor een overkoepelend thema: Wonen en werken in Zeeland. Binnen dit thema zijn drie deelthema's vastgesteld: Handel, Stad en platteland en Water. Voor elk thema wordt een les kast samengesteld. De kasten bevatten verschillende lades (leskisten), met echte voorwerpen, bronnen, literatuurlijsten (inclusief website adressen), plattegronden, foto's etc. In totaal zijn er tot nu toe 24 onderzoeksopdrachten gemaakt. Voor de vakken geschiedenis, aard rijkskunde, economie en de beelden de vakken betekent dat zes opdrach ten per vak. De opdrachten zijn Zeeuws Erfgoed

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2002 | | pagina 26