Special nr. 1 Erfgoededucatie
SKATtaMËq
Leerlingen reageren op
Dat zoeken we op
gemeenschap Walcheren te
Middelburg en Scholengemeenschap
De Rede te Terneuzen hebben
de opdrachten met hun leerlingen
uitgeprobeerd en daarna geëvalueerd.
De onderzoeksopdracht over
gevelstenen in Middelburg werd
ingeleid met een echte(!) gevelsteen
van de vogel Phoenix. De leerlingen
gingen in kleine groepjes de stad in,
of naar het archief.
Op school, in de leskist, vonden
de leerlingen achtergrondinformatie
over de gevelstenen. Als opdracht
moesten de leerlingen vervolgens een
eigen gevelsteen maken. Deze gevel
steen werd ontworpen voor een zelf
gekozen winkelpui. De informatie,
schetsen, kopieën en eventuele foto's
werden in een logboek verzameld.
Bij de eindpresentatie vertelden de
leerlingen elkaar over de achtergron
den van de verschillende gevelstenen
in de stad en ze lichtten hun eigen
ontwerp voor een gevelsteen toe.
De onderzoeksopdracht over het
verdwijnen van de voorzieningen in
de dorpen was al ontwikkeld door
het St. Willibrordcollege. Er werden
aanvullingen gemaakt voor de leskist.
Door de afdeling Ruimte, Milieu en
Water van de Provincie werden
topografische kaarten van de dorpen
in de omgeving afgedrukt, die samen
met andere bronnen door de leerlin
gen konden worden gebruikt bij hun
speurtocht naar 'hoe het was en hoe
het is'. De leerlingen bereikten met
deze onderzoeksopdracht een zeer
hoog niveau, zowel voor de inhoud
als voor de uitvoering werd
uitgebreid gebruik gemaakt van de
computer. En het cijfer telde mee als
een repetitie!
De leerlingen van de Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren in
Middelburg hebben onlangs een paar
weken gewerkt aan de onderzoeks
opdracht over de VOC in
Middelburg. Tijdens de lessen
geschiedenis waren groepjes leerlin
gen in de stad aan het zoeken naar
sporen van de vroegere VOC-werk-
zaamheden. In dit herdenkingsjaar
van de VOC werd natuurlijk ook
dankbaar gebruik gemaakt van de
vele websites op het internet.
De docenten en de leerlingen
waren zeer enthousiast. Het enige
punt voor een volgende keer was
de organisatie van genoeg computers
tijdens de lessen.
door een projectgroep, die bestond
uit leden van erfgoedinstellingen en
docenten voortgezet onderwijs van de
betreffende vakken uit verschillende
Zeeuwse regio's. Elke onderzoeks
opdracht doet een appèl op vaardig
heden, zoals samenwerken,
interviewen, een presentatie houden,
een verslag schrijven, foto's maken en
informatie opzoeken bijvoorbeeld
met behulp van de computer.
Het niveau van de opdrachten kan
worden aangepast aan alle niveaus
in het voortgezet onderwijs.
De docentenhandleiding geeft aan
waar het onderwerp in de vakmetho
des wordt behandeld. Ook moet de
docent weten welke voorbereidingen
er nodig zijn als de leerlingen een
bezoek gaan brengen aan één van de
culturele instellingen. Hiervoor zijn
hulpbladen ontwikkeld.
De meeste onderzoeksopdrachten
zijn uitgetest in de praktijk.
Docenten van het St. Willibrord
college en het Goese Lyceum te
Goes, de Christelijke Scholen-
Een leerling van de 3de klas HAVO/VW O van de CSW
in Middelburg merkte tijdens de onderzoeksopdracht
over gevelstenen op: "Ik woon al mijn hele leven in
Middelburg, maar gevelstenen had ik hier nog nooit
gezien!
Leerlingen maakten er verder een sport van om zoveel
mogelijk 'Phoenix' gevelstenen te ontdekken enzijn
ze allemaal hetzelfde?
Leerlingen van de 3de klas VMBO van De Rede in
Terneuzen gingen aan de slag met de vakoverstijgende
opdracht Industrialisatie. De leerlingen mochten een
keuze maken uit zeven deelonderwerpen. Op hun eigen
niveau gingen ze hiermee aan de slag. Een groepje leer
lingen heeft zich beziggehouden met kinderarbeid.
Ze waren daarvan zo onder de indruk dat ze het hebben
uitgebeeld, ze maakten een fotoverslag.
Maarhoe dachten de leerlingen dan over het heden
daagse werken van jongeren, soms ook al op een leeftijd
van 12 jaar?
De conclusie van Anneke en Lindy: hebben met ple
zier aan dit werkstuk gewerkt. We hebben veel geleerd hoe
dat vroeger in z'n werk ging op het werk. Het was heel inte
ressant om al die dingen te weten te komen. Het leukste was
toch dat het gaat over Terneuzen en omstreken, zo is het
juist leuk omdat jij er nu zelf woont en dan weet je hoe het
hier vroeger was voordat jij geboren werd. Dat is gewoon
anders dan dat je een werkstuk over Noord- Amerika
maakt. Het was ook leuk om te weten dat wij de eersten
zijn die een werkstuk in die richting maken".
Zeeuws Erfgoed 03