Museum r (Qjndje Najaarsbijeenkomst Vereniging van Zeeuwse Musea Nieuws van Musea Museum Stoomtrein Goes-Borsele Museum De Schotse Huizen ARCHEOLOGIEGESCHIEDBEOEFENINGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORG MUSEA STREEKTALEN Op maandag 18 november 2002 verzamelden de leden van de Vereniging van Zeeuwse Musea zich in het Zeeuws Archief in Middelburg voor de najaarsbijeenkomst. De dag begon met koffie en een bolus in het Archiefcafé. In het vergaderzaaltje stelde daarna de nieuwe directeur van het Zeeuws Museum zich aan de leden voor: een nieuw gezicht in de Vereniging, de heer V. Byvanck. Hij vertelde over zijn opvattingen omtrent het Zeeuws Museum, over de verhouding van het Zeeuws Museum met andere musea in Zeeland en over collectieprioriteiten. Kortom, een introductie van en door een man die veel van plan is en daar enthousiast aan gaat staan. De aansluitende huishoudelijke vergadering stond in het teken van de discussie over de toekomst van de Vereniging. Tijdens de voorjaarsbijeenkomst in 2002 werd namelijk een werkgroep ingesteld met het doel het functioneren van de Vereniging te bekijken en aan te geven wat de mogelijkheden zijn voor een beter en bevredigender functioneren van de Vereniging. De werkgroep maakte in dit kader een rapportage en deed aanbevelingen. Eens te meer bleek tijdens deze vergadering dat de leden willen dat de Vereniging onafhankelijk blijft en niet opgaat in de SCEZ. Nieuwe aanwinsten De SGB heeft de historische diesellocomotief 521 van de Nederlandse Spoorwegen verworven. De locomotief behoorde al weer vele jaren tot het materieelpark van Thermphos International in Vlissingen. Hier werd ze al enkele jaren niet meer gebruikt. Van dit type locomotief zijn nog maar enkele exemplaren actief bij de Nederlandse Spoorwegen waar ze binnen afzienbare tijd afgevoerd zullen worden. De drieassige locomotief is gebouwd in 1953. Aangezien de SGB een beeld wil geven van de spoorwegen in de dertiger jaren van de vorige eeuw, zal de locomotief niet tot de kerncollectie van het museum behoren. Wel is het mogelijk om met deze locomotief voor gezelschappen met dieseltreinen te rijden als alternatief voor de stoomlocomotief. De SGB heeft van een oud-medewerker van de Neder landse Spoorwegen een flink aantal oude olielampen overgenomen. Het gaat om diverse types en uitvoeringen die in het verleden gebruik werden voor specifieke taken: - seinlampen voor rangeerders - lamp voor de verlichting van het machinistenhuis van een stoomlocomotief - lamp voor de cabineverlichting in de eerste series elektrische treinstellen - lamp voor de nachtverlichting van een armsein - sluitlantaarn waarmee de achterkant van de trein gemarkeerd wordt. Besloten werd de werkgroep te vragen een systeem van werkgroepen op te zetten met als doel de betrokkenheid van de leden bij en in de Vereniging te vergroten. In januari 2003 is een rondschrijven verzonden naar de leden met de vraag suggesties voor werkgroepen te doen. De voorjaarsbijeenkomst - maandag 31 maart - zal dan de gelegenheid zijn om definitief de veranderde Vereniging op de rails te zetten. Na de lunch in het Archiefcafé werden de leden verwacht in de nieuwe depots van het Zeeuws Museum. In groepen werden zij daar rondgeleid langs en door ruimten met klimaatbeheersing, verlichting en opbergmogelijkheden. Na anderhalf uur kwamen zij watertandend en met veel wensen en ideeën weer tevoorschijn. Als afsluiting van de dag werd een bezoek gebracht aan het nieuwe kantoor van de SCEZ aan de Groenmarkt. Het was de bedoeling kennis te maken met de medewerkers en het gebouw te bekijken. Door allerlei omstandigheden kwam daar niet veel van terecht. Maar het blijft op het programma staan voor een volgende keer. De koffie was overigens een goede opkikker om ondanks het slechte weer veilig thuis te komen. Deze lampen vormen een zeer waardevolle aanvulling op de reeds aanwezige collectie oude lantaarns en sluitseinen. Ze zijn enerzijds geschikt om tentoongesteld te worden. Anderzijds kunnen ze op hun oorspronkelijke plaats gebruikt worden in de museumtreinen van de SGB. In twee laatgotische koopmanshuizen aan de Kaai in Veere is museum De Schotse Huizen gevestigd. Deze huizen, 'Het Lammeken' en 'De Struys', herinneren aan de eeuwenlange handelsbetrekkingen die Veere en Schotland hadden. Veere werd stapelplaats van Schotse wol dankzij de Schotse Koning Jacobus I, wiens dochter trouwde met Wolfert van Borssele, heer van Veere. Dit huwelijk legde Veere geen windeieren. 'De Struys' was eens het kantoor en de woning van een Schotse koopman. De naam van 'Het Lammeken' herinnert eveneens aan de wolhandel die Veere tot een welvarende stad maakte. In de loop der eeuwen volgden de eigenaren elkaar op. De huizen 'Het Lammeken' en 'De Struys' zijn oorspron kelijk als elkaars spiegelbeeld gebouwd. 'Het Lammeken' is ternauwernood van de sloop gered. Jhr. mr. Victor de Stuers kocht het gebouw in 1881 en schonk het in 1907 aan de Staat der Nederlanden. Voorwaarde was, dat het huis in de oorspronkelijke staat gehandhaafd zou worden. Zeeuws Erfgoed 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2003 | | pagina 15