Museum r (Qjndje
Najaarsbijeenkomst
Vereniging van Zeeuwse Musea
Nieuws van Musea
Museum Stoomtrein Goes-Borsele
Museum De Schotse Huizen
ARCHEOLOGIEGESCHIEDBEOEFENINGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORG MUSEA STREEKTALEN
Op maandag 18 november 2002 verzamelden de leden
van de Vereniging van Zeeuwse Musea zich in het Zeeuws
Archief in Middelburg voor de najaarsbijeenkomst.
De dag begon met koffie en een bolus in het Archiefcafé.
In het vergaderzaaltje stelde daarna de nieuwe directeur
van het Zeeuws Museum zich aan de leden voor: een
nieuw gezicht in de Vereniging, de heer V. Byvanck.
Hij vertelde over zijn opvattingen omtrent het Zeeuws
Museum, over de verhouding van het Zeeuws Museum
met andere musea in Zeeland en over collectieprioriteiten.
Kortom, een introductie van en door een man die veel
van plan is en daar enthousiast aan gaat staan.
De aansluitende huishoudelijke vergadering stond in
het teken van de discussie over de toekomst van de
Vereniging. Tijdens de voorjaarsbijeenkomst in 2002
werd namelijk een werkgroep ingesteld met het doel het
functioneren van de Vereniging te bekijken en aan te
geven wat de mogelijkheden zijn voor een beter en
bevredigender functioneren van de Vereniging.
De werkgroep maakte in dit kader een rapportage en
deed aanbevelingen. Eens te meer bleek tijdens deze
vergadering dat de leden willen dat de Vereniging
onafhankelijk blijft en niet opgaat in de SCEZ.
Nieuwe aanwinsten
De SGB heeft de historische diesellocomotief 521 van
de Nederlandse Spoorwegen verworven. De locomotief
behoorde al weer vele jaren tot het materieelpark van
Thermphos International in Vlissingen. Hier werd ze al
enkele jaren niet meer gebruikt. Van dit type locomotief
zijn nog maar enkele exemplaren actief bij de Nederlandse
Spoorwegen waar ze binnen afzienbare tijd afgevoerd
zullen worden.
De drieassige locomotief is gebouwd in 1953. Aangezien
de SGB een beeld wil geven van de spoorwegen in de
dertiger jaren van de vorige eeuw, zal de locomotief niet
tot de kerncollectie van het museum behoren. Wel is het
mogelijk om met deze locomotief voor gezelschappen
met dieseltreinen te rijden als alternatief voor de
stoomlocomotief.
De SGB heeft van een oud-medewerker van de Neder
landse Spoorwegen een flink aantal oude olielampen
overgenomen. Het gaat om diverse types en uitvoeringen
die in het verleden gebruik werden voor specifieke taken:
- seinlampen voor rangeerders
- lamp voor de verlichting van het machinistenhuis
van een stoomlocomotief
- lamp voor de cabineverlichting in de eerste series
elektrische treinstellen
- lamp voor de nachtverlichting van een armsein
- sluitlantaarn waarmee de achterkant van de trein
gemarkeerd wordt.
Besloten werd de werkgroep te vragen een systeem van
werkgroepen op te zetten met als doel de betrokkenheid
van de leden bij en in de Vereniging te vergroten.
In januari 2003 is een rondschrijven verzonden naar de
leden met de vraag suggesties voor werkgroepen te doen.
De voorjaarsbijeenkomst - maandag 31 maart - zal dan
de gelegenheid zijn om definitief de veranderde
Vereniging op de rails te zetten.
Na de lunch in het Archiefcafé werden de leden verwacht
in de nieuwe depots van het Zeeuws Museum. In groepen
werden zij daar rondgeleid langs en door ruimten met
klimaatbeheersing, verlichting en opbergmogelijkheden.
Na anderhalf uur kwamen zij watertandend en met veel
wensen en ideeën weer tevoorschijn. Als afsluiting van de
dag werd een bezoek gebracht aan het nieuwe kantoor van
de SCEZ aan de Groenmarkt. Het was de bedoeling
kennis te maken met de medewerkers en het gebouw te
bekijken. Door allerlei omstandigheden kwam daar niet
veel van terecht. Maar het blijft op het programma staan
voor een volgende keer. De koffie was overigens een
goede opkikker om ondanks het slechte weer veilig thuis
te komen.
Deze lampen vormen een zeer waardevolle aanvulling op
de reeds aanwezige collectie oude lantaarns en sluitseinen.
Ze zijn enerzijds geschikt om tentoongesteld te worden.
Anderzijds kunnen ze op hun oorspronkelijke plaats
gebruikt worden in de museumtreinen van de SGB.
In twee laatgotische koopmanshuizen aan de Kaai in
Veere is museum De Schotse Huizen gevestigd.
Deze huizen, 'Het Lammeken' en 'De Struys', herinneren
aan de eeuwenlange handelsbetrekkingen die Veere en
Schotland hadden.
Veere werd stapelplaats van Schotse wol dankzij de
Schotse Koning Jacobus I, wiens dochter trouwde met
Wolfert van Borssele, heer van Veere. Dit huwelijk legde
Veere geen windeieren. 'De Struys' was eens het kantoor
en de woning van een Schotse koopman. De naam van
'Het Lammeken' herinnert eveneens aan de wolhandel
die Veere tot een welvarende stad maakte.
In de loop der eeuwen volgden de eigenaren elkaar op.
De huizen 'Het Lammeken' en 'De Struys' zijn oorspron
kelijk als elkaars spiegelbeeld gebouwd. 'Het Lammeken'
is ternauwernood van de sloop gered. Jhr. mr. Victor de
Stuers kocht het gebouw in 1881 en schonk het in 1907
aan de Staat der Nederlanden. Voorwaarde was, dat het
huis in de oorspronkelijke staat gehandhaafd zou worden.
Zeeuws Erfgoed 15