Collecties Onderweg, alsof je een beerput oplicht... ERFGOEDEDUCATIE Erfgoed 19 ROÏ*10'0*' pmt°oï ROÏ*10'0*' 5r^Pe? S^tbdkh *-9r0^rj4(s i'ouenoü, zoveel archeologische voorwerpen worden er ingezet voor de uitwerking van het thema 'Archeologie' van het project 'Collecties Onderweg'. De leerlingen kunnen als echte onderzoekers in een grote berg met archeologisch materiaal duiken. Ze doen dit in een ver plaatsbare tentoonstellingsruimte: de Cultmobiel. Het project wordt op twee niveaus uitgewerkt; voor de basisschool en voor de basisvorming van het voortgezet onderwijs. Vier PABO-studenten studeren dit jaar af op een zogenaamde 'leerlijn' archeologie voor de leerlingen van groep 5 t/m groep 8 van de basisschool. Op dit moment worden de lessen op vier basisscholen in Zeeland uitgetest. De studenten hebben hiervoor eerst de meest gebruikte geschiedenismethodes nageplozen. De onderwerpen die hierin aan de orde komen zijn als uitgangspunt gekozen voor de onderwerpen van de leerlijn. Archeologische voorwerpen van de SCEZ worden bij de onderwerpen gebruikt als bron voor het doen van onderzoek. De leerlingen mogen zelf de voorwerpen of de scherven van voorwerpen in de hand nemen en onderzoeken. Zelf een vuursteen in de hand houden en je even in de prehistorie wanen, daar kan toch niets tegen op! De bijgeleverde videoband kan je helemaal mee terug in de tijd voeren. Het zullen voor de leerlingen ervaringen zijn die ze zeker niet snel zullen vergeten. Vele lessuggesties kunnen vervolgens het onderwerp zo uitgebreid maken als men zelf wenst. Al het gebruikte materiaal komt in een leskist met handleiding voor de leerkracht. Belangrijke vaardigheden die aan de orde komen zijn: 'leren kijken, leren vragen stellen, leren benoemen, leren luisteren naar elkaar.' Voor de eerste en tweede klassen van het VWO+ en gymnasium wordt een module archeologie ontwikkeld samen met docenten, tevens amateur-archeologen, van een aantal scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland. Het werken met echte voorwerpen en scherven van voorwerpen blijft ook voor deze module het uitgangspunt. Dit bronmateriaal vertelt als het ware zelf zijn geschiedenis. De vele practica geven de leerlingen een goed beeld van waar een archeoloog zich zoal mee bezighoudt. Met professioneel gereedschap leert de leerling bijvoorbeeld een terrein in te meten. Aan de hand van een vergelijkingscollectie vindt de leerling antwoord op de vraag uit welke periode een aardewerk scherf komt, hoe een schoen er in de Romeinse tijd uitzag, wat er in beerputmateriaal te vinden is en welke botten afkomstig zijn van welk dier. Er worden suggesties gedaan voor excursies en voor het uitnodigen van een deskundige in de klas. Alle opdrachten gaan vergezeld van een duidelijke handleiding voor de docent. De Cultmobiel kan voor of op een schoolplein worden geparkeerd en biedt de scholen op een eenvoudige manier de mogelijkheid om met museale voorwerpen te werken binnen het onderwijs. In de Cultmobiel wordt een flexibel systeem aangebracht waardoor er wisselende tentoonstel lingen opgesteld kunnen worden, afhankelijk van het gekozen thema. En er wordt een klein laboratorium ingericht, waar de leerlingen onderzoek kunnen doen met microscoop en ander onderzoeksgereedschap. Naast de Cultmobiel wordt binnen het project 'Collecties Onderweg' ook gewerkt aan de ontwikkeling van een Histotheek. Dit is een 'digitale kaartenbak' die laat zien welke museale voorwerpen door de musea beschikbaar zijn gesteld om uit te lenen aan het onderwijs. De voorwerpen getoond via de Histotheek, kunnen de collectie van de Cultmobiel aanvullen, of ze kunnen door worden geleend en ingezet bij andere lessen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2003 | | pagina 19