Collecties Onderweg,
alsof je een beerput oplicht...
ERFGOEDEDUCATIE
Erfgoed 19
ROÏ*10'0*'
pmt°oï
ROÏ*10'0*'
5r^Pe?
S^tbdkh
*-9r0^rj4(s
i'ouenoü,
zoveel archeologische voorwerpen worden er ingezet
voor de uitwerking van het thema 'Archeologie'
van het project 'Collecties Onderweg'. De leerlingen
kunnen als echte onderzoekers in een grote berg met
archeologisch materiaal duiken. Ze doen dit in een ver
plaatsbare tentoonstellingsruimte: de Cultmobiel.
Het project wordt op twee niveaus uitgewerkt; voor de
basisschool en voor de basisvorming van het voortgezet
onderwijs.
Vier PABO-studenten studeren dit jaar af op een
zogenaamde 'leerlijn' archeologie voor de leerlingen van
groep 5 t/m groep 8 van de basisschool. Op dit moment
worden de lessen op vier basisscholen in Zeeland uitgetest.
De studenten hebben hiervoor eerst de meest gebruikte
geschiedenismethodes nageplozen. De onderwerpen die
hierin aan de orde komen zijn als uitgangspunt gekozen
voor de onderwerpen van de leerlijn. Archeologische
voorwerpen van de SCEZ worden bij de onderwerpen
gebruikt als bron voor het doen van onderzoek.
De leerlingen mogen zelf de voorwerpen of de scherven
van voorwerpen in de hand nemen en onderzoeken.
Zelf een vuursteen in de hand houden en je even in de
prehistorie wanen, daar kan toch niets tegen op!
De bijgeleverde videoband kan je helemaal mee terug in
de tijd voeren. Het zullen voor de leerlingen ervaringen
zijn die ze zeker niet snel zullen vergeten.
Vele lessuggesties kunnen vervolgens het onderwerp zo
uitgebreid maken als men zelf wenst. Al het gebruikte
materiaal komt in een leskist met handleiding voor de
leerkracht. Belangrijke vaardigheden die aan de orde
komen zijn: 'leren kijken, leren vragen stellen, leren
benoemen, leren luisteren naar elkaar.'
Voor de eerste en tweede klassen van het VWO+ en
gymnasium wordt een module archeologie ontwikkeld
samen met docenten, tevens amateur-archeologen, van
een aantal scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland.
Het werken met echte voorwerpen en scherven van
voorwerpen blijft ook voor deze module het uitgangspunt.
Dit bronmateriaal vertelt als het ware zelf zijn
geschiedenis. De vele practica geven de leerlingen een
goed beeld van waar een archeoloog zich zoal mee
bezighoudt. Met professioneel gereedschap leert de
leerling bijvoorbeeld een terrein in te meten. Aan de hand
van een vergelijkingscollectie vindt de leerling antwoord
op de vraag uit welke periode een aardewerk scherf komt,
hoe een schoen er in de Romeinse tijd uitzag, wat er in
beerputmateriaal te vinden is en welke botten afkomstig
zijn van welk dier. Er worden suggesties gedaan voor
excursies en voor het uitnodigen van een deskundige in
de klas. Alle opdrachten gaan vergezeld van een duidelijke
handleiding voor de docent.
De Cultmobiel kan voor of op een schoolplein worden
geparkeerd en biedt de scholen op een eenvoudige manier
de mogelijkheid om met museale voorwerpen te werken
binnen het onderwijs. In de Cultmobiel wordt een flexibel
systeem aangebracht waardoor er wisselende tentoonstel
lingen opgesteld kunnen worden, afhankelijk van het
gekozen thema. En er wordt een klein laboratorium
ingericht, waar de leerlingen onderzoek kunnen doen
met microscoop en ander onderzoeksgereedschap.
Naast de Cultmobiel wordt binnen het project
'Collecties Onderweg' ook gewerkt aan de ontwikkeling
van een Histotheek. Dit is een 'digitale kaartenbak' die
laat zien welke museale voorwerpen door de musea
beschikbaar zijn gesteld om uit te lenen aan het onderwijs.
De voorwerpen getoond via de Histotheek, kunnen de
collectie van de Cultmobiel aanvullen, of ze kunnen door
worden geleend en ingezet bij andere lessen.