Landelijk ontwikkeld project: Terug naar de toekomst Project Collecties Onderweg ERFGOEDEDUCATIE Cultureel erfgoed online voor het onderwijs De Rijksdienst voor Monumentenzorg heeft in samenwerking met het Nederlands Centrum voor Monumentenzorg (NCM), het Bureau Monumenten Archeologie en Bureau Erfgoed Actueel een 'monumentenkist' ontwikkeld, voor gebruik in de basisvorming van het voortgezet onderwijs. De monumentenkist heeft als centraal thema 'behouden of ontwikkelen'. Hierbij wordt gekeken naar het monument zelf maar ook naar de omgeving ervan. De leerlingen krijgen dilemma's voorgeschoteld, zoals: 'Past het monument nog in de omgeving?' en 'Hoe kun je het monument veranderen?' De leerlingen maken bij hun onderzoek gebruik van opdrachtkaarten en verschillende instrumenten; een decibelteller, een verkeersteller en een fotocamera. Daarnaast is er een leerling-magazine, dat achtergrondinformatie geeft over monumentenzorg. De monumentenkist 'Terug naar de toekomst' zal vanaf het volgend schooljaar te leen zijn bij de SCEZ. Scholen die interesse hebben kunnen contact opnemen met de SCEZ. 'Cultuurwijs' is het digitale platform voor cultureel erfgoed in Nederland. Met behulp van Cultuurwijs kunnen leerlingen en docenten lesstofvervangend of lesstofaanvullend materiaal vinden. Digitaal Erfgoed Nederland (DEN) heeft deze site ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van OCenW: www.cultuurwijs.kennisnet.nl. Cultuurwijs ontsluit het cultureel erfgoed vanuit het educatief perspectief. De homepage van deze website heeft de vorm van een magazine met maandelijks wisselende thema's. De inhoud van Cultuurwijs is beschreven met behulp van trefwoorden die ontleend zijn aan lesmethodes, kerndoelen en exameneisen van het onderwijs. Op de site is ook algemene informatie over de in Cultuurwijs vertegenwoordigde instellingen te vinden. Leerlingen van de Algemene Basisschool in Middelburg onderzoeken een Romeinse amfoor. Archeologisch materiaal wordt geselecteerd voor de opdracht Onderzoek het materiaal uit de beerput'. Daarnaast wordt nog aan de opzet van een overzichtelijke digitale kaartenbak gewerkt. Deze Histotheek, waarbij museumvoorwerpen gebruikt worden binnen het onderwijs wordt op dit moment uitgetest op de Algemene Basisschool (ABS) in Middelburg. Hans Koert, leraar van de ABS, vertelt hoe de leerlingen hiermee gewerkt hebben: "De leerlingen van groep 6 hebben onder begeleiding en de leerlingen van groep 7 hebben zelfstandig in groepjes de door de SCEZ beschikbaar gestelde Romeinse amfoor bekeken en betast. Ze deden dat aan de hand van een bijgeleverde 'Kijkwijzer'. Groep 7 vond dat in ieder geval De vorige Zeeuws Erfgoed kondigde de ontwikkeling aan van een verplaatsbare tentoonstellingsruimte (Cultmobiel) voor het basis- en het voortgezet onderwijs. Ondertussen is het archeologisch materiaal voor de lessen samengesteld. erg leuk. De vragen van de Kijkwijzer zorgden ervoor, dat de leerlingen met meer dan normale aandacht naar de vaas hebben gekeken. Het oplichten en aanraken van de vaas vonden ze eng, beseffend een 18 eeuwen oud voorwerp in handen te hebben. Het op deze manier in aanraking komen met oude voorwerpen stimuleert kinderen tot gericht kijken en beleven." Zeeuws Erfgoed 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2003 | | pagina 23