Nieuws van musea
MUSEA
Zilveren kom terug in Stadhuis
Nieuw restaurant voor museum
Stoomtrein Goes-Borsele
Nieuwe aanwinsten
Een herkenbaar
muZEEumprobleem
ARCHEOLOGIEGESCHIEDBEOEFENINGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORG.
STREEKTALEN
De goederenloods op
het terrein van de SGB
ingericht al museum
restaurant (foto 's SGB).
Het Stadhuismuseum Zierikzee heeft, met steun van
het Prins Bernhard Cultuurfonds Zeeland en de Stichting
Dr Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds, een 18de-
eeuwse zilveren brandewijnkom aangekocht. De kom,
waarin een fraaie tulp is gedreven, is omstreeks 1700
1725 door een onbekende Zierikzeese meester vervaardigd.
Voor het museum is dit een belangrijke aanwinst.
Zierikzees zilver is tamelijk zeldzaam en wordt niet vaak
te koop aangeboden. Eertijds kende de stad een gilde van
goud- en zilversmeden, dat redelijk productief moet zijn
geweest. Van dit roemruchte verleden zijn echter weinig
sporen overgeleverd.
Interessant is dat tot 1812 de smeden hun zilveren voor
werpen in het stadhuis aan de Meelstraat lieten keuren.
Daar was immers de keurkamer van het gilde gevestigd.
De aangekochte brandewijnkom, die met een gekroonde
Z (de Zierikzeese stadskeur) is gemerkt, is dus weer terug
op de plaats waar ze bijna drie eeuwen geleden kritisch
werd onderzocht.
Zoals gebruikelijk zijn er weer diverse activiteiten te
melden van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).
-A;-::--:
Op het moment van verschijnen van dit nummer van
Zeeuws Erfgoed zit het zomerseizoen er voor de SGB
op en volgt alleen nog het naseizoen waarin niet meer
dagelijks wordt gereden.
Vermeldenswaard is dat de monumentale Middelburgse
goederenloods in mei jl. in gebruik genomen is.
Het pand, dat in 2001 uit Middelburg naar Goes werd
overgebracht, is inwendig gerestaureerd en biedt nu
ruimte aan het museumrestaurant. Het omliggende ter
rein is eveneens voor het publiek opengesteld. Men kan
nu rondkijken bij het seinhuis, de werkplaats en het
stoomdepot. Hierdoor krijgt het terrein meer en meer
het karakter van een openluchtmuseum.
Voor de bezoekers is de SGB nu meer dan een rijdende
stoomtrein; men kan in het museum een beeld krijgen
van allerlei aspecten van de spoorwegen uit de jaren 1930.
In juli kwam ook het nieuwe parkeerterrein gereed,
waardoor de parkeerproblemen van de vele bezoekers
tot het verleden behoren. De Gemeente Goes was de SGB
hierin zeer behulpzaam.
De collectie historisch spoorwegmaterieel van de SGB
is uitgebreid met twee oude gesloten goederenwagens,
wagens die vaak bij de hiervoor genoemde goederenloods
te zien zijn geweest. De ene wagen is in 1913 gebouwd
voor de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij.
Van de ruim 2.000 exemplaren van dit type is het de
enige die nog bewaard is gebleven. Het voertuig is
afkomstig van een particulier in West-Souburg bij wie de
wagenbak reeds tientallen jaren in de tuin lag en gebruikt
werd voor opslag. De SGB is blij dat ze in de gelegenheid
is gesteld om de wagenbak op te halen toen deze buiten
gebruik raakte.
De tweede goederenwagen is een 'modernere' opvolger
van de hiervoor genoemde wagen. Hij werd in 1929 door
de Nederlandsche Spoorwegen in gebruik genomen.
Beide wagens werden vooral voor het vervoer van
groenten en fruit ingezet. Hiervoor waren ze voorzien
van vele luiken en ventilatieroosters. Beide wagens passen
goed in de collectie gesloten goederenwagens van de SGB.
Momenteel wordt gewerkt aan een verdere uitbreiding
van deze collectie, zodat een compleet beeld gegeven kan
worden van dit type goederenwagen tussen 1870 en 1950.
Op het museumterrein zullen deze wagens te zien zijn
nabij de goederenloods.
De herkenbaarheid van een museum is vaak een
probleem. Het Zeeuws maritiem muZEEum in
Vlissingen heeft dit opgelost door aan de voorgevel
vlaggenmasten te plaatsen waaraan banieren beves
tigd zijn. De vlaggenmasten draaien om hun voet,
zodat door de wind een constant wisselend beeld
Zeeuws Erfgoed 16