De ontwikkeling van het project 'Collecties Onderweg
ERFGOEDED UCA TIE
Vanaf 2001 ontwikkelt de SCEZ het landelijke pilot-
project 'Collecties Onderweg', collectiemobiliteit door
middel van Erfgoedmobiel en Histotheek. Officieel
werd het project op 1 juni afgesloten.
Tijdens de ontwikkeling van dit project zijn er steeds
belangrijke keuzes gemaakt. Een projectgroep, samenge
steld uit leerkrachten van basisscholen en het voortgezet
onderwijs én vertegenwoordigers vanuit diverse culturele
instellingen, heeft hiervoor adviezen gegeven.
De afwegingen:
Wat is de beste manier om collectiemobiliteit te
realiseren?
Brengen we de collectie in leskisten naar de scholen?
Hebben de scholen vervolgens een ruimte/klaslokaal
beschikbaar om de museale voorwerpen gedurende
enkele weken uit te stallen? Huren we steeds tijdelijk
Leerlingen in een bus, of.schaffen we een rijdende trailer aan?
de Erfgoedmobiel Met welke onderwerpen gaan we dit project starten?
Zijn de musea bereid hun voorwerpen uit te lenen aan
het onderwijs?
Welke eisen worden er gesteld aan de inrichting van de
Erfgoedmobiel en aan het exposeren van de collectie?
Worden de voorwerpen samen met een vitrine
uitgeleend? Mogen de leerlingen overal aanzitten?
Hoe gaat het in de praktijk? Met hoeveel leerlingen
moet er tegelijk gewerkt kunnen worden? Als er niet
met een hele klas tegelijk gewerkt kan worden, wat doe
je dan met de andere leerlingen?
Hoe kunnen de Erfgoedmobiel en de Histotheek
worden ingezet voor het onderwijs en eventuele andere
doelgroepen?
het doen van onderzoek bekeken en eventueel betast
worden! In laatjes onder de vitrines liggen voorwerpen
en scherven, die door de leerlingen in de hand genomen
mogen worden.
Er zijn nog vijf leskisten met opdrachten, die eventueel
met de overige leerlingen in een klaslokaal gedaan kunnen
worden. Wel wordt er bij de opdrachten steeds verwezen
naar voorwerpen in de vitrines van de Erfgoedmobiel.
De leerkracht kan besluiten enkele voorwerpen uit de
vitrines te halen en in de klas te exposeren. Leerlingen
kunnen ook op een ander moment de collectie in de
Erfgoedmobiel nog eens langslopen en bekijken.
Het thema: 'Uit de put'
De keuze voor het thema 'Uit de put' werd bepaald
door een aantal factoren. Allereerst beheert de SCEZ
het archeologisch depot. Daardoor is het uitlenen van
voorwerpen eenvoudig te realiseren. Daarnaast blijken
leerlingen ook altijd bijzonder geboeid door
archeologische voorwerpen en 'hun verhaal'.
Tijdens het uitwerken van het project werd er door twee
scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland contact
opgenomen met de SCEZ, met de vraag om mee te
werken aan de ontwikkeling van een 'module archeologie'
voor gymnasium en VWO+.
En zo werd het eerste thema, mede door een directe vraag
vanuit het onderwijs, bepaald.
Eisen aan het exposeren van de collectie
Afhankelijk van wat voor collectie er gemobiliseerd
gaat worden, zijn er eisen voor het veilig en verantwoord
vervoeren en exposeren van de voorwerpen. De inrichting
van de Erfgoedmobiel is demontabel gemaakt. De vitrines
De leerlingen van de
Pontes scholengroep
stappen in de
Erfgoedmobiel
De keuzes:
Keuze voor de 'Erfgoedmobiel'
Zoals in voorgaande nummers van Zeeuws Erfgoed al
is getoond, is gekozen voor de aanschaf van een
Onderzoek naar de verrijdbare trailer, de 'Erfgoedmobiel'. Daardoor kan
inhoud van een beerput de collectie tot voor de schooldeur worden gereden.
De praktijk
In de Erfgoedmobiel kan een halve klas (16 leerlingen)
tegelijk aan het werk. De leerlingen doen daar onderzoek
aan de hand van opdrachten. De voorwerpen die in de
Erfgoedmobiel in vitrines staan uitgestald, kunnen voor
Zeeuws Erfgoed 26