Prins Maurits in IJzendijke Erfgoed 31 Sinds 15 mei van dit jaar is Prins Maurits na vier-hon- derd jaar terug in IJzendijke. Hij zit daar op de Markt aan een schaakbord: in brons, wel te verstaan. Het monument werd vervaardigd door beeldend kunstenaar Guido Metsers uit Zoutelande. Onderstaande tekst werd overgenomen van een informatieblad dat IJzendijkers en toeristen kunnen lezen, wanneer zij ook op de Markt gaan zitten, op een terrasje. De Prins nodigt zijn tegenstander - in die dagen de Spaanse bevelhebber Spinola - uit een tegenzet te doen. Het beeld is rijk gedetailleerd, heeft zelfs een putje in het borstkuras, in die tijd aangebracht door het afvuren van een kogel als bewijs dat het harnas kogelbestendig ofwel scheutvry was. De schaakstukken stellen elk een personage voor. De bekendste is Maurits' rivaal Johan van Oldenbarneveldt die met zijn afgehakte hoofd in zijn hand staat. Een dramatisch moment tijdens de inname van Isendyck was de dood van Hans de Trompetter. Hans blies een signaal om met de Spaanse bezetters te onderhandelen. Een Italiaanse huurling begreep dit sein niet en schoot de trompetter dood. Sommige 'verdedigers' vonden de strijd bij voorbaat hopeloos en schoten liever zichzelf door het hoofd. Een enkeling had alleen maar minachting voor zijn tegenstander en toonde hem zijn achterwerk. Op veld d6 staat de zwarte Koning (Spinola) 'schaak' door het paard op f7. De koning moet zichzelf in veiligheid brengen. Daardoor kan het witte paard de zwarte toren op h8 (Isendyck) innemen. Vlaanderen waren zeer groot. Het gebied veranderde in loop der jaren van Vlaams naar Hollands, van katholiek naar protestant en van een handelsgebied naar een agrarisch gebied. De streek is in de loop van de eeuwen een interessante smeltkroes geworden van een reeks van invloeden en is zowel Vlaams als Zeeuws. Bij de verovering van West-Zeeuwsch-Vlaanderen door Maurits nam hij in 1604 als één van de eerste schansen het toenmalige Isendyck in. Deze aarden versterking, aangelegd door de Spanjaarden, is later, net als Retranchement, Sluis, Aardenburg en Oostburg, onder leiding van Maurits, en naar een ontwerp van zijn ingenieur Simon Stevin, veranderd in de vesting IJzendijke. Het kunstwerk van Guido Metsers (vervaardigd in opdracht van de Gemeente Sluis en met steun van de Euregio Scheldemond) stelt Maurits voor met West-Zeeuwsch-Vlaanderen in de vorm van een schaakbord. I In het voorjaar van 1604 landde een leger van 11.000 man onder leiding van Prins Maurits op de kust van West-Zeeuwsch-Vlaanderen. Het doel van deze militaire actie was een opdracht van de Staten-Generaal, de ontzetting van het door de Spanjaarden belegerde I Oostende. De invasievloot verzamelde zich bij Fort I Rammekens te Vlissingen en zette koers naar Cadzand met de bedoeling om via het Zwin op te trekken naar Oostende. Vanwege de enorme inundaties moest het leger evenwel een omtrekkende beweging door het bin nenland maken om zich vervolgens op de belangrijke havenstad Sluis te richten. Deze stad moest zich na een korte belegering op 19 augustus overgeven. Vanaf die tijd I is dit gedeelte van Vlaanderen in handen van Nederland. Door het bezit van West-Zeeuwsch-Vlaanderen beheerste de Staten-Generaal de monding van de Schelde en kon men de zeehandel van de havenstad Antwerpen blok-keren. Na de uitschakeling van zijn belangrijkste concurrent groeide Amsterdam in de zeventiende eeuw uit tot de grootste handelsstad van Europa. Mede hieraan dankte Holland de Gouden Eeuw. De gevolgen van de inname van West-Zeeuwsch-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2004 | | pagina 31