3 F» Vlissingen en het terrein van de Koninklijke Scheldegroep kV* MONUMENTENZORG De stad geeft en de stad neemt De stad heeft gegeven en neemt nu weer terug Algemene zienswijze <- vX- ARCHEOLOGIE IFGOEDEDUCATIEGESCHIEDBEOEFENING ONUMENTENWACHT MUSEASTREEKTALEN Op uitnodiging van de projectgroep 'Masterplan Spieghelkwartier' van de gemeente Vlissingen heeft de Provinciale Commissie Zeeland van de Bond Heemschut bijgedragen aan de gedachtevorming over invulling van het terrein van de Koninklijke Scheldegroep (KSG). Eerst is deelgenomen aan de workshop 'Erfgoed en Cultuur' op basis van het rapport Cultuurhistorische verkenning van het Spieghelkwartier. In een aparte bijeenkomst met de projectcoördinator zijn ideeën uitgewisseld en op basis daarvan is een zienswijze ontwikkeld. Deze is meegenomen bij de presentatie van het masterplan op zaterdag 17 december 2005. Daar heeft de gemeente Vlissingen de nieuwe naam 'Dokkershaven' bekend gemaakt en de intentie uitgesproken het Van Dishoeckhuis te herbouwen. De gedachten over behoud van de verschillende elementen in dit gebied bij de projectgroep van de gemeente en Heemschut lopen grotendeels parallel. Er zijn echter ook een aantal duidelijke verschillen van inzicht; deze worden momenteel door de bouwkundigen van de groep bestudeerd op hun merites. Geschiedenis van het werfgebied Dankzij de industrialisatie die de Koninklijke Maatschappij de Schelde met haar scheepsbouw bracht, heeft de stad Vlissingen in de vorige eeuw grote veranderingen doorgemaakt. Na het instorten van de overzeese handel tijdens de Franse tijd en de verwoestingen van 1809 dreigde de stad weg te kwijnen. De scheepswerf en de marine zorgden voor werk gelegenheid; geen wonder dat het stadsbestuur vaak wilde toegeven aan hun eisen. De eerste vestiging was op de terreinen van de oude marinewerf langs het Dok achter de zeesluis van Oosterhaven en Marinevoorhaven, binnen de vesting. Uitbreiding vond steeds plaats vanuit deze haven, zodat de scheepswerf geleidelijk de oude binnenstad 'opat'. Het meest ingrijpend was dat voor de zestiende-eeuwse binnenstad ten zuiden van het Dok. Door de bouw van grote hoge loodsen werd de oude structuur van de binnenstad geweld aangedaan. Dit nam een nog grotere omvang aan toen, na de sloop van het Van Dishoeckhuis in 1986, de zware plaatwerkerij werd uitgebreid. Hierdoor werd de historische binnenstad afgesneden van de overige bebouwing. Nu verdwijnt de KSG langzaam uit de stad. Er is een duidelijk verschil aan te geven tussen de noord zijde en de zuidzijde van het Dok met de werfhellingen. Aan de zuidzijde is het verlies van de oude structuur en het waterfront aan het Dok de belangrijkste karakteristiek van de huidige situatie. De verpauperde straten tussen Plaatwerkerij en Walstraat vertellen hiervan een duidelijk verhaal. De Plaatwerkerij heeft de rand van de historische binnenstad verminkt. Bond Heemschut beveelt dan ook aan om deze barrière tussen stad en Dok weg te nemen en op basis van het oude stratenpatroon het weefsel van de oude stad te herstellen. Aan de kop van het Dok liggen nu de restanten van de twee scheepshellingen, die vroeger tot boven de smederij opliepen. Dit was het hart van de werf. De plaats van deze hellingen is historisch: al in de achttiende eeuw lagen hier hellingen. ÜI lil Overzichtssituatie van het plangebied Koninklijke Scheldegroep te Vlissingen (bron: VHP kundigen+architecten +landschapsarchitecten, www.vhp.nl).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2006 | | pagina 15