Plan j e Hgen r uimte in Zeeland Eet Zeeuwse Onderwijsdag Cultuureducatie 2006 Zeeuws Erfg°ed 8 archeologieERFGOEDEDUCATIEgeschiedbeoefeningmonumentenwachtmonumentenzorgmuseastreektalen u Leerlingen van het Sint-Willibrordcollege in Goes zijn druk bezig geweest met het doen van onderzoek in hun eigen omgeving. Het gaat hier om de Zeeuwse variant van het landelijke project 'Plan je eigen ruimte' dat door Stichting Erfgoed Actueel wordt gecoördineerd. In 'Plan je eigen ruimte' gaan leerlingen aan de slag met herinrichtingvraagstukken, waarbij rekening gehouden wordt met de aanwezige zichtbare en onzichtbare cultuurhistorische waarden (Belvedere). Het is bedoeld voor leerlingen die het vak aardrijks kunde volgen in de tweede fase van havo en vwo. Ze maken als ruimtelijk ontwerpers een eigen toe komstvisie over een ruimtelijk vraagstuk, waarin ze onder andere de cultuurhistorie verwerken. Ze houden zo veel mogelijk rekening met het principe van 'organische groei'. Dat is namelijk het thema van 'Plan je eigen ruimte' in Zeeland. www.pjer.nl in de praktijk Werken met de computer, veldwerk en het bestuderen van archiefmateriaal zijn de belangrijkste onderdelen van het leerlingenwerk. Vorig jaar is het ontwikkelde materiaal uitgetest en werd de website ontworpen. Voor de leerlingen en hun docent is op de website een elektronische leeromgeving (ELO) ingericht, waarop leerlingen kunnen inloggen en hun digitale gegevens kunnen uitwisselen, samenvoegen en publiceren. In de voorafgaande lessen op school hebben de leerlingen kennisgemaakt met de belangrijkste theorie met betrek king tot de ontwikkeling van landschap en nederzettingen in Zeeland, de ruimtelijke ordening en het principe van 'organische groei'. Bovendien kregen ze aanvullende achtergrond-informatie over het dorp van hun keuze. Na een klassikale introductie werd die informatie ook via de ELO beschikbaar gesteld. De docent kan de voortgang van de werkstukken via deze ELO volgen. Via het beheermenu van de website kan de docent zelf werkgroepen samenstellen, wijzigingen aanbrengen en/of materiaal toevoegen. Voorbeeldwerkstukken worden in 'de etalage' geplaatst. PJER igesloten geleden) was de zeespiegel (figuur links) Zodo Miikelijke 5=3=5.- zi jfr UI®» |sfi iflia De eerste ervaringen met dit project zijn veelbelovend. Leerlingen komen met verrassende ontwerpen, uitbreidings- of herinrichtingsplannen voor hun dorp. Ze tonen ook de resultaten van een stevig onderzoek naar het verleden van dat dorp. De opdracht is zo opgebouwd dat er verschillende trajecten kunnen worden afgelegd. Zo wordt rekening gehouden met het niveau van de leerlingen en de mogelijkheden van de school en de docent. De producten waarmee de leerlingen komen zijn ook zeer divers. Met powerpoint-presentaties, krantenartikelen, videopresentaties en geluidsfragmenten presenteren ze hun plan voor de herinrichting van de ruimte in hun eigen omgeving, daarbij rekening houdend met de geschiedenis van die plek. De inhoudelijke informatie over de regio De Bevelanden is beschikbaar op de website. Informatie over dorpen in de regio's Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen wordt in 2006 en 2007 op de site geplaatst. Wilt u dit project ook implementeren op uw school of heeft u belangstelling, bekijk dan de website www.pjer.nl of neem contact op met de SCEZ, Josien Pootjes, telefoon 0118-670604 (maandag t/m woensdag). De landelijke website kunt u bekijken op www.planjeeigenruimte.nl Belvedere: 'behoud door ontwikkeling' Belvedere is de strategie waarin de cultuurhistorie expli ciet wordt betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen en planvormingsprocessen. Het doel is twee-ledig: verbete ring van de kwaliteit van de leefomgeving en behoud van het cultureel erfgoed. Zie ook: www.belvedere.nl Organisch groeien In het verleden werden dorpen gebouwd volgens het bestaande landschap, de functionele eisen van land bouw, defensie, waterhuishouding, etc. De bouwregels werden veelal door de praktijk ingegeven. Dit zorgde voor een samenhangend beeld van het dorp, dat in het landschap verankerd was. Doordat de regels per dorp verschilden ontstond een eigen identiteit. En omdat er binnen een streek overeenkomsten in de natuurlijke ondergrond bestaan, hadden de dorpen binnen een streek veel met elkaar gemeen. In de loop van de twintigste eeuw zijn de genoemde bouwregels steeds minder relevant geworden. Er ontstond een bouw die ook wel 'witte schimmel' genoemd wordt. Aan dorps- randen verschenen huizen die niets met de rest van het dorp te maken leken te hebben. Zie ook: Organisch groeien, pilot-study naar organische ontwikkeling van dorpen in Zeeland, Provincie Zeeland. 5 april - 13.00 tot 17.15 uur De Stenge, Heinkenszand Voor uitgebreide informatie zie www.scoopzld.nl (culturele ontwikkeling>kunst- en cultuureducatie)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2006 | | pagina 8