Cursussen Excursies, aanbod op 'maat' INGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORGMUSEASTREEKTALEN Leerkrachten van basisscholen konden zich oriënteren op het aanbod aan cultuureducatie in hun eigen regio of daarbuiten. Zo was er bijvoorbeeld de presentatie van een jaarthema: het 'Wim Hofman jaar'. Theatergroepen en Rob Maaskant v/h het Bedrijf speelden korte stukjes uit hun voorstellingen. Vanuit alle regio's kwamen museummedewerkers naar Heinkenszand om leerkrachten te informeren over de mogelijkheden van een excursie naar een museum in hun eigen omgeving. Of zoals twee scholen (uit Kortgene en uit Kamperland): naar een museum buiten de eigen omgeving. Zij boekten ter plekke een excursie naar Aardenburg, met een dagvullend cultureel programma inclusief museumbezoek en kinderdisco met broodjes en limonade voor tussen de middag. Er werden leskisten gepresenteerd vanuit de Cultuur-menu's. Ook waren er leskisten en projecten te bekijken die in de brochure Prima Cultuur worden aangeboden als extra aanbod buiten de Cultuurmenu's. Tijdens de diverse workshops konden de leerkrachten kennismaken met de inhoud van projecten op het gebied van computer-onderwijs, cultureel erfgoed, poëzie, muziek, drama en alle beeldende disciplines. En de reacties van de leerkrachten: "Volgend jaar neem ik een collega me, er is zoveel aanbod!", en "Wat zijn er toch veel leuke dingen om te doen voor de kinderen!" Deze dag werd mogelijk gemaakt door een subsidie van de Provincie Zeeland. Binnen de Regeling Versterking Cultuureducatie primair onderwijs (RVCPO) doen veel basisscholen in Zeeland mee met de subsidieregeling van het ministerie van OCW 10,90 per leerling), voor meer structurele mogelijkheden op het gebied van cultuureducatie. Bijvoorbeeld door het opstellen van een cultuurbeleidsplan voor hun school. Om scholen hierbij te ondersteunen, hebben Scoop en het RPCZ (u kunt ook kiezen voor een andere school begeleidingsdienst) een team-/studiebijeenkomst opgezet. Deze bijeenkomst levert een concept-cultuurbeleidsplan op. Scholen worden door het ministerie gestimuleerd om een Interne Cultuur Coördinator (ICC) aan te stellen. In vervolg op de eerste team-/studiebijeenkomst op school, kan de cultuurcoördinator aan een vervolgcursus deel-nemen. Deze vervolgcursus is ontwikkeld in samenwerking met de SCEZ, Scoop en het RPCZ. 'Wat is de cul turele omgeving van de school?' is hierbij een belangrijke opdracht voor de ICC-er. Zie voor de beide cursussen www.scoopzld.nl (ga naar: kunst- en cultuureducatie). Veel scholen weten ondertussen de weg naar de SCEZ te vinden voor het plannen van een excursie. Zo bracht basisschool De Welle te Kruiningen onder leiding van Dicky de Koning (AWN-afdeling Zeeland) op vrijdag 12 mei een bezoek aan het verdronken dorp Rilland. Natuurlijk moest eerst worden nagegaan wanneer en op welk tijdstip het water 'laag' was; zelfs de meegebrachte laarzen zouden anders niet voldoende bescherming bieden om het verdwenen dorp te betreden! De Algemene Basisschool in Middelburg bracht op 6 april een bezoek aan het provinciaal archeologisch depot van de SCEZ: "Afgelopen donderdagmiddag hebben we jullie depot bezocht met de leerlingen van groep 6 en hiervan verslag gedaan op onze school (project) website: www.absmiddel- burg.net/zeeland7.htm Nogmaals onze dank dat we mochten komen kijken. De leerlingen hebben het heel interessant gevonden." Zeeuws Erfgoed 10 juni 2006/02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2006 | | pagina 10