Cursussen
Excursies, aanbod op 'maat'
INGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORGMUSEASTREEKTALEN
Leerkrachten van basisscholen konden zich oriënteren op
het aanbod aan cultuureducatie in hun eigen regio of
daarbuiten. Zo was er bijvoorbeeld de presentatie van een
jaarthema: het 'Wim Hofman jaar'. Theatergroepen en
Rob Maaskant v/h het Bedrijf speelden korte stukjes uit
hun voorstellingen. Vanuit alle regio's kwamen
museummedewerkers naar Heinkenszand om leerkrachten
te informeren over de mogelijkheden van een excursie
naar een museum in hun eigen omgeving. Of zoals twee
scholen (uit Kortgene en uit Kamperland):
naar een museum buiten de eigen omgeving. Zij boekten
ter plekke een excursie naar Aardenburg, met een
dagvullend cultureel programma inclusief museumbezoek
en kinderdisco met broodjes en limonade voor tussen
de middag. Er werden leskisten gepresenteerd vanuit
de Cultuur-menu's. Ook waren er leskisten en projecten
te bekijken die in de brochure Prima Cultuur worden
aangeboden als extra aanbod buiten de Cultuurmenu's.
Tijdens de diverse workshops konden de leerkrachten
kennismaken met de inhoud van projecten op het gebied
van computer-onderwijs, cultureel erfgoed, poëzie,
muziek, drama en alle beeldende disciplines. En de
reacties van de leerkrachten: "Volgend jaar neem ik een
collega me, er is zoveel aanbod!", en "Wat zijn er toch
veel leuke dingen om te doen voor de kinderen!"
Deze dag werd mogelijk gemaakt door een subsidie
van de Provincie Zeeland.
Binnen de Regeling Versterking Cultuureducatie primair onderwijs (RVCPO) doen veel basisscholen in Zeeland mee
met de subsidieregeling van het ministerie van OCW 10,90 per leerling), voor meer structurele mogelijkheden
op het gebied van cultuureducatie. Bijvoorbeeld door het opstellen van een cultuurbeleidsplan voor hun school.
Om scholen hierbij te ondersteunen, hebben Scoop en het RPCZ (u kunt ook kiezen voor een andere school
begeleidingsdienst) een team-/studiebijeenkomst opgezet. Deze bijeenkomst levert een concept-cultuurbeleidsplan
op. Scholen worden door het ministerie gestimuleerd om een Interne Cultuur Coördinator (ICC) aan te stellen.
In vervolg op de eerste team-/studiebijeenkomst op school, kan de cultuurcoördinator aan een vervolgcursus
deel-nemen. Deze vervolgcursus is ontwikkeld in samenwerking met de SCEZ, Scoop en het RPCZ. 'Wat is de cul
turele omgeving van de school?' is hierbij een belangrijke opdracht voor de ICC-er.
Zie voor de beide cursussen www.scoopzld.nl (ga naar: kunst- en cultuureducatie).
Veel scholen weten ondertussen de weg naar de SCEZ te
vinden voor het plannen van een excursie. Zo bracht
basisschool De Welle te Kruiningen onder leiding van
Dicky de Koning (AWN-afdeling Zeeland) op vrijdag 12
mei een bezoek aan het verdronken dorp Rilland.
Natuurlijk moest eerst worden nagegaan wanneer en op
welk tijdstip het water 'laag' was; zelfs de meegebrachte
laarzen zouden anders niet voldoende bescherming
bieden om het verdwenen dorp te betreden!
De Algemene Basisschool in Middelburg bracht op
6 april een bezoek aan het provinciaal archeologisch
depot van de SCEZ:
"Afgelopen donderdagmiddag hebben we jullie depot
bezocht met de leerlingen van groep 6 en hiervan verslag
gedaan op onze school (project) website: www.absmiddel-
burg.net/zeeland7.htm Nogmaals onze dank dat we
mochten komen kijken. De leerlingen hebben het heel
interessant gevonden."
Zeeuws Erfgoed 10 juni 2006/02