Cultuureducatie in het primair onderwijs
^^Geschiedenis-) Les van het Jaar
Oud speelgoed gevraagd!
archeologieERFGOEDEDUCATIEgeschiedbeoefeningmonumentenwachtmonumentenzorgmuseastreektalen
De Regeling Versterking Cultuureducatie in het
Primair Onderwijs (RVCPO) wil cultuureducatie
verankeren in het primair onderwijs en het
(voortgezet) speciaal onderwijs. Het doel is kinderen
in een 'doorlopende leerlijn' kennis te laten maken
met cultuur. Scholen werken hierbij samen met
culturele instellingen. Met de RVCPO wil het
ministerie van OCW ook stimuleren dat er een
'Interne Cultuur Coördinator' (ICC-er) op de
basisscholen wordt aangesteld. Zo'n ICC-er is
dan aanspreekpunt voor culturele activiteiten.
De Provincie Zeeland ondersteunt basisscholen die samen
met het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ)
of een ander schoolbegeleidingscentrum een cultuur
beleidsplan opstellen en hieraan vorm willen geven.
Er is een Zeeuwse ICC-cursus ontwikkeld, die per regio
uitgezet wordt. De cursus wordt gegeven door Scoop,
RPCZ en SCEZ samen. Het onderwijs en de culturele
omgeving ontmoeten elkaar tijdens de drie bijeenkomsten
van deze cursus. Er kan een netwerk ontstaan van de
scholen en instellingen, waarbij partijen van elkaar leren.
Scholen kunnen leren hun vraag aan de culturele
omgeving te stellen en de omgeving leert daar een
adequaat antwoord op te geven.
25 oktober is op Walcheren de eerste ICC-cursus van
start gegaan. In januari 2007 start de cursus in de
Oosterschelderegio; Zeeuws-Vlaanderen wordt daarna
ingepland.
Ervaringen met de RVCPO
"Cultuur is wat betekenis geeft aan wat we zien en ruiken,
voelen, horen. Cultuur is overal. Cultuur is waarnemen
zonder oordeel. Cultuur is wat mij vormt. Cultuur is kijken,
ervaren, creëren, samen delen. Cultuur is de vogels horen
zingen. De basis van cultuur is vragen stellen. Cultuur is
het delen van schatten uit het verleden. Cultuur uiten
maakt dat leerlingen stap voor stap meer zelfvertrouwen
krijgen
Enkele uitspraken geplukt van de 'cover' van het boekje
Elke school is uniek. Wat is het effect van de
Regeling Versterking Cultuureducatie Primair Onderwijs?
Welke plaats heeft cultuureducatie in de onderwijs
programma's? Met deze vragen ging Bureau Koningskunst
naar veertien scholen en maakte veertien schoolportretten.
De portretten kunnen dienen als inspiratie voor beleids
makers, scholen en culturele instellingen. De monitor
werd uitgevoerd in opdracht van projectbureau
Versterking Cultuureducatie Primair Onderwijs van het
ministerie van OCW. De portretten zijn gemaakt op basis
van gesprekken met schooldirecteuren, interne cultuur
coördinatoren, leerkrachten en leerlingen.
Aan bod kwamen de algemene keuzes van de school,
de opvattingen en de activiteiten. Om te zorgen dat men
zich niet belemmerd voelde om over mogelijke knel
punten en problemen te spreken, zijn de gegevens van de
scholen geanonimiseerd. Het boekje Elke school is uniek is
in pdf-formaat beschikbaar op www.cultuurplein.nl
'Anno' roept docenten en leerlingen op om de beste
geschiedenisles in het VMBO te maken! De doelgroep
is VMBO 1 en 2. De campagne voor deze prijsvraag is
op 31 oktober van start gegaan. Anno organiseert de
Les van het Jaar in samenwerking met de Vereniging
Geschiedenisdocenten Nederland (VGN) en Stichting
Leerplan Ontwikkeling (SLO).
voorstel uitwerken voor een echte les. Eind maart 2007
worden op een spannende slotmanifestatie de drie
winnaars bekendgemaakt. De eerste prijs bedraagt
5.000, de tweede prijs 4.000 en de derde prijs is
3.000. De winnende projecten worden door Anno
en de SLO uitgewerkt tot educatief materiaal en gratis
online beschikbaar gesteld.
In oktober heeft elke school in Nederland een promotie
pakket ontvangen. In dit pakket zat naast informatie over
de prijsvraag ook materiaal om aan leerlingen uit te delen
en in de school te verspreiden. Om deelnemen zo leuk en
makkelijk mogelijk te maken, heeft Anno bovendien in
november en december in elke provincie een bijeenkomst
voor docenten georganiseerd. De Zeeuwse 'inspiratie
bijeenkomst' werd gehouden op 21 november in SCEZ-
gebouw De Burg. Hierin werd informatie verstrekt
over de wedstrijddeelname een aantal aansprekende voor
beelden gepresenteerd.
Nominaties prijsuitreiking
Tot 20 januari 2007 kunnen docenten en leerlingen
hun voorstel voor de beste geschiedenisles indienen.
Op 26 januari worden in Utrecht op de Nationale
Onderwijs Tentoonstelling (NOT) de genomineerden
bekend gemaakt. Zij mogen in februari en maart een
Meer informatie?
Vanaf 31 oktober is er een aparte website waarop precies
te vinden is hoe u kunt meedoen. Bent u benieuwd welke
les vorig jaar gewonnen heeft? Of wilt u meer informatie
over Anno, kijk op www.anno.nl
Voor lessen in het onderwijs is de SCEZ op zoek
naar oud speelgoed zoals een tol, een bordspel
'Mensch erger je niet', een 'Ganzenbordspel', een
'Vlooienspel' etc. Hebt u ergens in de kast nog een
exemplaar van een oud spel en u wilt dit uitlenen
aan het onderwijs, dan kunt u tot eind februari
2007 contact opnemen met Josien Pootjes, telefoon
0118-670604, e-mail jm-pootjes@scez.nl
Zeeuws Erfgoed 8 december 2006/04