Cultuureducatie in het primair onderwijs ^^Geschiedenis-) Les van het Jaar Oud speelgoed gevraagd! archeologieERFGOEDEDUCATIEgeschiedbeoefeningmonumentenwachtmonumentenzorgmuseastreektalen De Regeling Versterking Cultuureducatie in het Primair Onderwijs (RVCPO) wil cultuureducatie verankeren in het primair onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Het doel is kinderen in een 'doorlopende leerlijn' kennis te laten maken met cultuur. Scholen werken hierbij samen met culturele instellingen. Met de RVCPO wil het ministerie van OCW ook stimuleren dat er een 'Interne Cultuur Coördinator' (ICC-er) op de basisscholen wordt aangesteld. Zo'n ICC-er is dan aanspreekpunt voor culturele activiteiten. De Provincie Zeeland ondersteunt basisscholen die samen met het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ) of een ander schoolbegeleidingscentrum een cultuur beleidsplan opstellen en hieraan vorm willen geven. Er is een Zeeuwse ICC-cursus ontwikkeld, die per regio uitgezet wordt. De cursus wordt gegeven door Scoop, RPCZ en SCEZ samen. Het onderwijs en de culturele omgeving ontmoeten elkaar tijdens de drie bijeenkomsten van deze cursus. Er kan een netwerk ontstaan van de scholen en instellingen, waarbij partijen van elkaar leren. Scholen kunnen leren hun vraag aan de culturele omgeving te stellen en de omgeving leert daar een adequaat antwoord op te geven. 25 oktober is op Walcheren de eerste ICC-cursus van start gegaan. In januari 2007 start de cursus in de Oosterschelderegio; Zeeuws-Vlaanderen wordt daarna ingepland. Ervaringen met de RVCPO "Cultuur is wat betekenis geeft aan wat we zien en ruiken, voelen, horen. Cultuur is overal. Cultuur is waarnemen zonder oordeel. Cultuur is wat mij vormt. Cultuur is kijken, ervaren, creëren, samen delen. Cultuur is de vogels horen zingen. De basis van cultuur is vragen stellen. Cultuur is het delen van schatten uit het verleden. Cultuur uiten maakt dat leerlingen stap voor stap meer zelfvertrouwen krijgen Enkele uitspraken geplukt van de 'cover' van het boekje Elke school is uniek. Wat is het effect van de Regeling Versterking Cultuureducatie Primair Onderwijs? Welke plaats heeft cultuureducatie in de onderwijs programma's? Met deze vragen ging Bureau Koningskunst naar veertien scholen en maakte veertien schoolportretten. De portretten kunnen dienen als inspiratie voor beleids makers, scholen en culturele instellingen. De monitor werd uitgevoerd in opdracht van projectbureau Versterking Cultuureducatie Primair Onderwijs van het ministerie van OCW. De portretten zijn gemaakt op basis van gesprekken met schooldirecteuren, interne cultuur coördinatoren, leerkrachten en leerlingen. Aan bod kwamen de algemene keuzes van de school, de opvattingen en de activiteiten. Om te zorgen dat men zich niet belemmerd voelde om over mogelijke knel punten en problemen te spreken, zijn de gegevens van de scholen geanonimiseerd. Het boekje Elke school is uniek is in pdf-formaat beschikbaar op www.cultuurplein.nl 'Anno' roept docenten en leerlingen op om de beste geschiedenisles in het VMBO te maken! De doelgroep is VMBO 1 en 2. De campagne voor deze prijsvraag is op 31 oktober van start gegaan. Anno organiseert de Les van het Jaar in samenwerking met de Vereniging Geschiedenisdocenten Nederland (VGN) en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). voorstel uitwerken voor een echte les. Eind maart 2007 worden op een spannende slotmanifestatie de drie winnaars bekendgemaakt. De eerste prijs bedraagt 5.000, de tweede prijs 4.000 en de derde prijs is 3.000. De winnende projecten worden door Anno en de SLO uitgewerkt tot educatief materiaal en gratis online beschikbaar gesteld. In oktober heeft elke school in Nederland een promotie pakket ontvangen. In dit pakket zat naast informatie over de prijsvraag ook materiaal om aan leerlingen uit te delen en in de school te verspreiden. Om deelnemen zo leuk en makkelijk mogelijk te maken, heeft Anno bovendien in november en december in elke provincie een bijeenkomst voor docenten georganiseerd. De Zeeuwse 'inspiratie bijeenkomst' werd gehouden op 21 november in SCEZ- gebouw De Burg. Hierin werd informatie verstrekt over de wedstrijddeelname een aantal aansprekende voor beelden gepresenteerd. Nominaties prijsuitreiking Tot 20 januari 2007 kunnen docenten en leerlingen hun voorstel voor de beste geschiedenisles indienen. Op 26 januari worden in Utrecht op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) de genomineerden bekend gemaakt. Zij mogen in februari en maart een Meer informatie? Vanaf 31 oktober is er een aparte website waarop precies te vinden is hoe u kunt meedoen. Bent u benieuwd welke les vorig jaar gewonnen heeft? Of wilt u meer informatie over Anno, kijk op www.anno.nl Voor lessen in het onderwijs is de SCEZ op zoek naar oud speelgoed zoals een tol, een bordspel 'Mensch erger je niet', een 'Ganzenbordspel', een 'Vlooienspel' etc. Hebt u ergens in de kast nog een exemplaar van een oud spel en u wilt dit uitlenen aan het onderwijs, dan kunt u tot eind februari 2007 contact opnemen met Josien Pootjes, telefoon 0118-670604, e-mail jm-pootjes@scez.nl Zeeuws Erfgoed 8 december 2006/04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2006 | | pagina 8