Van Ruim aanbod voor het onderwijs Vensters op Zeeuws Erfgoed Monitor Actieplan Cultuurbereik in Zeeland DE CONSUL Minimuseumpje voor groep 3 en 4. Afbeelding van schilderij van Pieter Brueghel met kinderspelen. Speelgoed, vroeger en nu De SCEZ heeft voor de Oosterschelderegio een project over 'binnenspelen' ontwikkeld, voor alle niveaus van het primair onderwijs. In samenwerking met het Gemeentearchief Goes, het Provinciaal Archeologisch Depot (SCEZ), het Stadhuismuseum in Zierikzee en twee 'gastdocenten', is er een schitterend product ontstaan. (En natuurlijk hartelijk dank aan alle mensen, die aan de oproep in Zeeuws Erfgoed van december 2006 om oud speelgoed uit te lenen gehoor hebben gegeven!) De lessen rondom dit project zijn vanaf groep 1 t/m groep 8 in een doorgaande leerlijn uitgewerkt. In vier lessen wordt het thema 'speelgoed' gebruikt als kapstok om uit te komen bij vragen als "wat is oud en wat is nieuw?", "hoe speelden kinderen vroeger en nu?" en "wordt speelgoed ook in een museum bewaard?". Kleuters hebben nog geen historisch tijdsbesef, maar kunnen wel te weten komen waarmee hun ouders, of grootouders speelden. Kunnen de kinderen nog tollen? Kennen ze het 'Zwarte Piet-spel' en het 'Vlooienspel' nog? En wat is het verschil tussen het 'Mens erger je niet-spel' van vroeger en nu? De allerkleinsten maken tijdens de laatste les in hun klas een 'knuffelmuseum'. Groep 3 en 4 brengen door hen verzamelde spulletjes mee, spulletjes waar ze trots op zijn en waarvoor ze een eigen minimuseumpje gaan inrichten! De groepen 5 t/m 8 leren hoe kinderen zich door de eeuwen heen behoorden te gedragen. Wat voor speel- mogelijkheden hadden zij eigenlijk in de tijd van Jagers en Boeren, of van Ridders en Monniken? En waarvan maakten de mensen vroeger hun speelgoed? Soms is daar weinig voor nodig: een muisje vouwen van een boeren- zakdoek bijvoorbeeld. Kunnen de kinderen dat nu ook? Proberen maar! Het varken bleek de leverancier van veel speelplezier. De eerste zwemband en koenkelpot werden gemaakt van een varkensblaas. Basisschool Het Kompas uit Yerseke zong het koenkelpotlied uit volle borst mee. Blijkbaar is de koenkelpot in deze regio nog zeer actueel. Het museumbezoek tijdens de laatste, afsluitende les in het Stadhuismuseum van Zierikzee is een feest geworden! "Net een schoolreisje", volgens één van de leerlingetjes. De computer, de tv, al die dingen bestonden eeuwen geleden natuurlijk nog niet, men vermaakte zich op winteravonden bijvoorbeeld met een toverlantaarn. Hoe die werkt en hoe de plaatjes gemaakt worden, hoe een museum werkt en wat er gebeurt met de voorwerpen die binnenkomen en in depot of in het museum zelf worden tentoongesteld, dat konden de leerlingen tijdens het museumbezoek allemaal zelf beleven. rel' De Zeeuwse canon wordt vanaf voorjaar 2008 gepresenteerd in de Erfgoedmobiel, een verrijdbare tentoonstellingsunit. In de Erfgoedmobiel komen vijf 'vensters', die zicht geven op de Zeeuwse geschiedenis: tijdsperiodes en personen die van belang waren voor hoe Zeeland zich heeft ontwikkeld en de provincie is geworden waarin we nu leven. Een zesde venster gaan leerlingen zelf invullen: wat is in hun omgeving, hun regio, een belangrijk historisch thema? De Zeeuwse canon richt zich in eerste instantie op het primair onderwijs. In het lesprogramma wordt aangegeven hoe de thema's uit de Zeeuwse canon lesstofvervangend kunnen worden ingezet. De Provincie Zeeland heeft onderzoek laten verrichten naar de uitvoering van het 'Actieplan Cultuurbereik'. Doel van het actieplan is om kunst en cultuur in het onderwijs en in de samenleving een sterkere positie te geven. De resultaten van het onderzoek zijn versche nen in een rapport Cultuureducatie in het primair onderwijs in Zeeland2006. Het rapport is te vinden op www.scoopzld.nl (nieuws>cultuureducatie in het pri mair onderwijs in Zeeland 2006). Zeeuws Erfgoed 12 juni 2007/02 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2007 | | pagina 12