Eigenlijk zijn het gewoon betonnen bakken" Zeeuwse musea Nieuwe Verbindingen De caissons van het vernieuwde Watersnoodmuseum: Dhr. Wim Geuze van het Watersnoodmuseum. Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk gaat de komende tijd flink uitbreiden, van één naar vier caissons. Wim Geuze, oud-directeur van bouwbedrijf Delta, begeleidt deze bijzondere bouwonderneming. Met behulp van plattegronden en schema's vertelt hij over de hindernissen én de uitdagingen, die het nieuwe museum te wachten staan. "Er lagen eigenlijk al jaren prachtige plannen en ideeën voor uitbreiding op tafel. Maar plannen hebben tijd nodig voor ontwikkeling, vooral als het gaat om het bouwen in caissons. Eigenlijk zijn het gewoon betonnen bakken, die snel en goedkoop geproduceerd werden voor D-day. Zestig meter lang, twintig meter hoog. Het was nooit de bedoeling dat ze bewaard zouden blijven. Een overschot van de caissons is al in 1945 ingezet voor de droogmaking van Walcheren en in 1953 voor het sluiten van de laatste dijkbreuken. Het afzinken van die kolossen was destijds een moeilijke situatie, dankzij stroomgaten en het getij. De caissons moesten op elkaar aansluiten, maar manoeuvreren was erg moeilijk. Daarom liggen ze nu zo merkwaardig in het landschap. Het zijn kille ruwe hulzen van beton, met een scheve ligging en grote niveau verschillen. En juist daarom is het een uniek project, om zowel dat ruige karakter te behouden als er een boeiend museum van te maken." De caissons zijn uitgeroepen tot rijksmonument, dus moeten de regels van de monumentenzorg in acht worden genomen. "Maar dat is soms lastig", vertelt Wim Geuze. "Normaal zou je roest in betonbewapening repareren, maar hier is dat ondoenlijk. Dat tast het wezen van de caissons aan. Het is juist bijzonder dat de bouwwerken hun eigen historie tonen, met littekens en al. Nieuwe reparaties strooien we dus in met grindzand, om de uitstraling niet te verliezen. Het werk vergt een ware denkomslag, omdat de caissons eenvoudigweg geen gebouwen zijn. We moeten aan de slag in een starre, beperkte ruimte, en ook nog eens in een natuurgebied." Het krekengebied rondom het museum is een bijzondere en kwetsbare plek, beschermd door de Natuurbeschermingswet en de tweede waterkering. "Wijzigingen in aanzicht zijn niet gewenst. Vanwege de diepte van de caissons komen er straks twee ondergrondse verbindingen en eentje van glas, omdat het laatste caisson hoger ligt. Als alles af is kun je bijna niet zien dat er binnen zoveel veranderd is." In het broedseizoen wordt er binnen gewerkt. Met shovels en kleine vrachtwagens, een hijskraan gaat niet. Er komt een lift voor rolstoeltoegankelijkheid, een bibliotheek, een educatief centrum en een complete Deense Geschenkwoning. Bijzonder is het audiovisuele monument '1835+1' in het tweede caisson: een interactief project van Koert Davidse en Roel Wouters. "In Capelle is op de dag van de ramp nog een baby geboren, die samen met de moeder op diezelfde dag gestorven is. Het kind is nooit aangegeven bij de burgerlijke stand. Vandaar die 1. Met lichtprojecties worden de namen van de slachtoffers getoond. Als een bezoeker een naam hardop uitspreekt dan hoor je het verhaal achter de naam, dankzij een database die te bekijken en aan te vullen is op www.deramp.nl Het thema van het Watersnoodmuseum is straks niet alleen de ramp van 1953, de emoties en het herstel, maar breder: de relatie tussen mens en water. Het zijn spannende tijden, want het museumbestuur zit momenteel volop in de fase van vergunningen, ontheffingen en de laatste financiële bijdragen. Maar Wim Geuze ziet alles met vertrouwen tegemoet. "Het is een onconventioneel bouwproject, maar wel een enorme uitdaging. Vooral de planning is even puzzelen, vanwege de waterkering en het broedseizoen. Er is veel te doen, dus als ons schema eenmaal goedgekeurd is gaan we snel aan het werk!" Gedeputeerde Staten van Zeeland stelden hun nieuwjaarsreceptie, begin januari, in het teken van kunst cultuur. Zij vroegen de SCEZ een koppeling te maken tussen de Zeeuwse musea en het thema van het collegeprogramma 'Nieuwe Verbindingen'. SCEZ benaderde hiervoor Studio Haak&Visser in Middelburg. Het resultaat was een flitsende filmclip waarin vijftien musea lieten zien op welke wijze zij nieuwe verbindingen leggen. Deze filmclip is te zien op www.scez.nl Zeeuws Erfgoed 18 maart 2008/01 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2008 | | pagina 18