Een gemiste kans w Culturele planologie in Middelburg? V' M1 DUt LJ,J Krantenlezers hebben er al veelvuldig over kunnen lezen: de plannen die in Middelburg worden voorbereid en uitgevoerd rondom de westelijke Oude Havendijk tussen de stad en Nieuwland. Naast de wijk Mortiere in wording is daar behalve de nieuwe N57 ook een golfterrein in de maak, en dat alles niet met ieders instemming. Wat speelt hier? De oudste levensader van Middelburg, de natuurlijke, maar meanderende en verzandende Arne, werd in 1532 1535 met steun van Karel V vervangen door een groots project: het gegraven havenkanaal tussen de stad en het open water bij het latere Nieuwland. Een glorieuze, 57 meter brede entree waarvan in economisch opzicht veel werd verwacht en die ook op tal van afbeeldingen als het visitekaartje van de stad werd gepresenteerd. Het kanaal gaf in de stad toegang tot de 'kaaienroute', met de Nieuwe Haven als achterste havenkom. De latere en al even prestigieuze Oostkerk lijkt precies in het verlengde van het kanaal te zijn gesitueerd. Met het nieuwe kanaal was voor enkele eeuwen het lucratieve contact met zowel de Oost als de West gegarandeerd. Pas in de negentiende eeuw werd een nieuwe verbinding nodig, eerst via Veere, later door middel van het Kanaal door Walcheren. Het dichtgeslibde havenkanaal werd bedijkt tot Oude Havenpolder en dat bood vervolgens gelegenheid voor de aanleg van de gemeentelijke begraafplaats. Maar ondanks deze en andere wijzigingen bleef de geschiedenis herkenbaar, bijna zo duidelijk als in bijvoorbeeld Zierikzee en Goes waar soortgelijke havenkanalen zijn gebléven. Je moet wel heel weinig oog voor vroeger hebben als je niét herkent: de langgerekte havenpolder met de vroegere bedding, gevat tussen de westelijke havendijk en de tot Nieuwlandseweg getransformeerde oostelijke havendijk. Opgaande beplanting accentueert vooral de westelijke dijk. Het geheel vormt een dubbele structuurlijn op de kaart, een dubbele zichtlijn van jewelste in het landschap, de zichtbare herinnering aan het glorieuze verleden van de stad. Een herinnering ook aan het recente verleden, toen in de laatste wereldoorlog de westelijke dijk gedurende korte tijd strategisch en waterstaatkundig van belang was. Zelfs het bruggetje in de kruising Mannezeese Watergang en westelijke Oude Havendijk vormt een tastbare herinnering: aan de Mannezeese sluis, eeuwenlang een van Walcherens belangrijke en onmisbare uitwateringssluizen, ooit precies op deze plek. Je hebt hier niet eens een oude kaart nodig om je in tijd en ruimte te oriënteren. En wie echt onwetend was van vroeger, kon het op een straatnaambordje lezen: Weg door de Oude Havenpolder - wat je noemt een sprekende naam! Dat bordje is sinds kort weg, zoals er hier meer gebeurt om elke verwijzing naar vroeger uit te wissen. De beplanting is deels verdwenen, aan de westelijke Oude Havendijk en aan de bedding van de havenpolder is gegraven. Afgezien van de vraag of dat zomaar mag, wordt hier een kans gemist. Niét op het weer opengraven van het zestiende-eeuwse kanaal, iets wat trouwens op veel plaatsen elders en met groot succes wél gebeurt. Gemist wordt de kans op culturele planologie, waarbij het verleden een toekomst wordt gegarandeerd. Voor de wijk Mortiere is er al alles aan gedaan om de band met het vroegere landschap te verbreken op een manier die niet meer van deze tijd is. Eigentijds zou zijn geweest het verleden een herkenbare plaats te geven in verkavelings-, straten- en waterlopenpatroon. Ook het golfterrein trekt zich daar niets van aan, en de nieuwe N57 doet dat al evenmin. Wat dus rest is de westelijke Oude Havendijk. Een laatste schakel, en de allerlaatste kans om verleden en toekomst met elkaar te verbinden. Gezicht op Middelburg en havenkanaal, midden zeventiende eeuw (uitgegeven door Z. Roman en N. Visscher). Was Middelburg niet ooit voorbeeldstad op monumentengebied? Wat lijkt dat lang geleden! Is ons landschap geen cultureel erfgoed? Heeft de westelijke Oude Havendijk geen monumentale waarde? Zeeuws Erfgoed 23 juni 2008/02 Landschap EN Historie

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2008 | | pagina 23