Provinciaal onderzoek naar Zeeuws maritiem erfgoed gestart De Blikken Motor De Blikken Motor De laatste beurtschippers van Zeeland 2 A.R. Koppejan De laatste jaren is in Zeeland de aandacht voor het maritiem erfgoed sterk toegenomen. Dit is een belangrijke ontwikkeling, aangezien dit voor Zeeland zeer specifieke onderdeel van het cultureel erfgoed steeds meer dreigt te verdwijnen. Bij maritiem erfgoed denkt men al gauw aan historische schepen. Maar ook bijvoorbeeld de bijbehorende infrastructuur zoals historische havens, sluizen, steigers en scheepswerven maakt deel uit van het maritiem erfgoed. De problematiek waarmee dit erfgoed - in het bijzonder het varend erfgoed - te maken heeft, staat onomstotelijk vast: functieverlies, onvoldoende lig- en aanlegplaatsen, herbestemming en restauratieach terstanden. Om het tij te keren heeft de Provincie Zeeland de SCEZ gevraagd om een pilot over maritiem erfgoed in Zeeland uit te voeren. In deze pilot zal het maritiem erfgoed verder in kaart worden gebracht en zul len tevens voorwaarden voor instandhouding en ontwik keling van dit erfgoed worden geformuleerd. Binnen het onderzoek zal de nadruk komen te liggen op de verschil lende soorten historische schepen en de daarmee verband houdende voorzieningen. Met de uitvoering van de pilot is eind juni door een projectgroep begonnen. De projectleden zullen met advies worden bijgestaan door een stuurgroep, waarin diverse deskundigen uit het Zeeuwse maritieme veld zitting hebben. Naar verwachting zal het eindrapport met aanbevelingen begin 2009 gepresenteerd worden. Het beurtschip 'Louise' in de Rotterdamse binnenhaven Het Haringvliet, circa 1925 (bron: De Blikken Motor). Binnen het kader van de Pilot Maritiem erfgoed Zeeland is het vermeldenswaardig dat dit voorjaar een interessant boek over de Zeeuwse beurtvaart is verschenen van de hand van de heer A.R. Koppejan. In het historisch onderzoek naar het nautisch verleden van Zeeland is de beurtvaart lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. De laatste jaren is de belangstelling voor de verrichtingen van de voormalige Zeeuwse beurtschippers en hun schepen echter beduidend toegenomen. Dit is grotendeels te danken aan de publicaties van Koppejan. Na zijn publicaties over de beurtvaart van Middelburg op Rotterdam (1997) en Antwerpen (1998) in het maritieme maandblad De Blauwe Wimpel kreeg hij zoveel enthou siaste reacties van voormalige schippers en hun nabestaan den, dat hij besloot er een boek over te schrijven. Onderzoek en vele gesprekken met 'mannen uit de praktijk' resulteerden in de herfst van 2002 in Sturen en Turen. Dit voorjaar, ruim vijf jaar later, kreeg dit goed ontvangen boekwerk een vervolg met De Blikken Motor. In tegenstelling tot het eerste boek berust De Blikken Motor voornamelijk op de ervaringen van zonen en dochters van voormalige beurtschippers. In een tijdsbestek van vijf jaar bleken namelijk veel schippers te zijn overleden. Maar de ervaringen en herinneringen van het nageslacht en de vele bewaard gebleven familiefotoalbums bleken voldoende waardevol materiaal op te leveren om een tweede deel uit te geven. En zo schetst Koppejan ook in dit werk weer een getrouw beeld van het reilen en zeilen van de laatste Zeeuwse beurtschippers. A.R Koppejan, De Blikken Motor. De laatste beurtschippers van Zeeland 2 (Vlissingen, ADZ, 2008) 352 pag.; ill., tab., tek.; ISBN 978-90-72838-43-8. Zeeuws Erfgoed 20 september 2008/03 CULTUURHISTORIE EN MONUMENTEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2008 | | pagina 20