tie Zeeuwse Onderwijsdag Cultuureducatie en de Canon f gO Ruim aanbod van lesmateriaal m *rn en nieuwe onderwijsideeën voor leerkrachten In Zeeuws Erfgoed van maart is aandacht besteed aan het 'waarom' van een landelijke historische Canon en de vertaling daarvan naar de Zeeuwse situatie. Hieronder vindt u een impressie van de activiteiten van het 'Canonkaravaan'-evenement, op 4 juni in onze provincie, bedoeld om leerkrachten te stimuleren met de Canon aan de slag te gaan. De Canonkaravaan in Zeeland De provinciale organisaties Scoop en SCEZ hebben op 4 juni de Zeeuwse Onderwijsdag Cultuureducatie tegelijk met het Canonkaravaan-evenement georganiseerd. Het belangrijkste onderwerp van de conferentie was de Canon van Nederland, maar er was in het programma Zeeuws Museum ook ruimte voor workshops en informatiestands over op de infomarkt. andere aspecten van cultuureducatie. Vensters over de Romeinen, middeleeuwen, Tachtigjarige Oorlog, VOC, Tweede Wereldoorlog en Watersnoodramp. Inleiding op programma Susan Legêne, hoogleraar Politieke geschiedenis aan de VU en Canoncommissielid, besprak de mogelijkheden van het gebruiken van de Canon in het onderwijs. De Canon met de vijftig vensters kent een chronologische ordening en volgt de tien tijdvakken van 'de commissie De Rooy', met één extra tussenstop rond 1300. De Canon bevat volgens Legêne allerlei elementen. Er zijn elementen uit de taal opgenomen, vanaf het venster over 'Hebban alla vogala' tot het venster over Annie M.G. Schmidt, met daartussen vensters over bijvoorbeeld Multatuli. Maar het bevat ook elementen van sociale geografie en hulpbronnen, zoals de vensters over de Limes, het aardgas, stedenbouw en de Watersnoodramp. Er zijn elementen over kunst in te vinden (onder andere de vensters over de Nachtwacht, De Stijl en Van Gogh), over religie (Willibrord, de Beeldenstorm, de Statenbijbel) en over politieke geschiedenis (staatsvorming, Willem van Oranje). Bovendien bevat de Canon ideeëngeschiedenis, zoals in de vensters over Erasmus en Spinoza. Ze bieden even zoveel invalshoeken voor de vaderlandse geschiedenis. De Canon is zeker niet bedoeld als curriculum, aldus De Erfgoedmobiel van de SCEZ, ingericht met zes 'Vensters op Zeeuws Erfgoed', stond die dag geparkeerd voor de deur van de Mythe in Goes. De leerlingen ervaren hier de geschiedenis van Zeeland door middel van beelden, geluidsfragmenten en voorwerpen. Leerlingen denken vervolgens na over de geschiedenis van hun eigen omgeving en richten in de klas een eigen venster in. Verdieping van de vensterthema's kan met leskisten in de klas. In de docentenhandleidingen staan aanwijzingen hoe aan te sluiten bij de Canon van Nederland. Zie voor meer informatie over de Erfgoedmobiel het promotie filmpje op internet: www.scez.nl/movie/movie2.html. Zeeuws ErfgOed 6 september 2008/03 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2008 | | pagina 6