Het verslag van
de Zeeuwse
Onderwijsdag
kan gedownload
worden vanaf
www.scez.nl
erfgoededucatie.
Legêne, want daarvoor is het teveel een 'gatenkaas'.
Het zijn vensters op een bepaald verschijnsel of proces.
Zij laat zien hoe de Canon vertaald kan worden naar
de situatie in Zeeland. Ten eerste zijn er natuurlijk de
vensters die direct betrekking hebben op Zeeland en de
Zeeuwse geschiedenis, zoals de vensters over de VOC,
slavernij, Michiel de Ruyter, de Watersnoodramp en
Annie M.G. Schmidt (geboren op Zuid-Beveland).
Maar ook deze vensters zijn onderdeel van het nationale
verhaal. Legêne besloot haar verhaal met: "Iemand zei
'het Zeeuwse licht is van niemand, maar toch is het
typerend voor een bepaalde stroming in de schilderkunst',
dat vond ik heel treffend."
Workshops
- De landelijke Canon binnen het Zeeuwse onderwijs
Hiske Land ging in op de vraag hoe onderwijsgevenden in
Zeeland kunnen werken met de Canon in de lespraktijk.
Daarvoor zijn volgens haar nodig: gebruiken wat er in de
omgeving te vinden is, kennis van de omgeving en veel
materiaalgebruik, bijvoorbeeld door middel van leskisten.
Als voorbeeld toonde ze de praktische vertaling door
middel van het project 'Vensters op Zeeuws erfgoed' in
de Erfgoedmobiel. De Erfgoedmobiel bevat niet de
Canon zelf, maar kan worden ingezet als aanvulling op
de Canon.
- Schatkist Anno
Een van de adviezen van de Canoncommissie is het
ontwikkelen van een 'Schatkist van Nederland'. Door
middel van replica's en realia moet het geschiedenis
onderwijs op een aansprekende manier tot leven worden
gebracht. Anno houdt zich bezig met de realisatie van
de Schatkist. De kist zal vijftig lades bevatten met
voorwerpen, die elk betrekking hebben op de
Canonvensters. Meer informatie over de schatkist is te
vinden op de websites www.anno.nl en www.entoen.nu.
- Jeugdliteratuur en de Canon
Binnen de Canon wordt relevante jeugdliteratuur
aangegeven. Martine Letterie heeft veel historische
jeugdboeken geschreven. Door een historisch boek te
lezen krijgen leerlingen makkelijker aansluiting op de
lesstof en gaan zich wellicht afvragen hoe het bij hen
in de buurt was in die tijd. Op de website
www.schrijversvanderondetafel.nl staat een groot aantal
historische jeugdboeken, geordend naar regio, onderwerp,
tijdvak of leeftijd.
- Een lied voor Lore
Workshopleider Hedwig van de Velde is auteur van
historische jeugdromans. Gezien zijn roots heeft hij een
voorliefde voor de Vlaamse grensstreek. Als verteller laat
hij zich inspireren door een rechtstreekse bron: een vondst
of een ooggetuige. Voor zijn laatste boek 'Een lied
voor Lore' was dit de dodendraad die in de Eerste
Wereldoorlog het dorpje Koewacht door midden
sneed en een oorlogsdagboek uit die tijd.
- Een gastdocent in de (geschiedenis)les
In deze workshop lieten Martin Schieman (Centrum
voor de Kunsteducatie Goes) en gastdocent de heer
De Vries zien hoe de podiumvoorstelling 'Wie durft',
van Theater Kwark over heldendaden, kan worden
verdiept. Na de voorstelling kan de leerkracht eerst de
voorstelling met de leerlingen nabespreken en brain
stormen over de vraag wat nu eigenlijk een held is.
Vervolgens kunnen leerlingen zelf een tentoonstelling
maken. Tot slot komt een gastdocent van de Zingen in canon.
Heemkundige Kring De Bevelanden in de klas om te
vertellen over historische heldendaden in de omgeving.
- Het Zeeuws Museum en cultuureducatie
Dorine Zelders van het Zeeuws Museum ging in op
de educatieve activiteiten van het museum. Het project
'Me, myself and I', vooral voor ckv-leerlingen, gaat over
kunst en kunstenaars. Voor leerlingen van het basis
onderwijs zijn er in de 'Speelplaats' objectvertoningen
met bijzondere objecten uit de educatieve collectie, met
speciale vertelacts. De 'Hangplek' is een interactieve
rondleiding door het museum voor leerlingen van het
voortgezet onderwijs; de rondleiding begint met een film,
daarna volgt een tocht langs de 'helden' van het Zeeuws
Museum, waarbij imago en identiteit betekenis krijgen
binnen de mode en de Zeeuwse geschiedenis.
- Presentatie Cultuur Focus Zeeland
Twee studenten, Isabelle Anfray en Suzanne Boone, van
de minor Cultuureducatie aan de pabo Vlissingen, gaven
een presentatie over de uitkomsten van hun onderzoek
naar cultuureducatie binnen de basisscholen in Zeeland.
Het betrof een grootschalig onderzoek bij zowel de
culturele instellingen in Zeeland als op enkele basisscho
len in alle dertien gemeenten van de provincie. De rode
draad in hun workshop was 'terug naar het kind'. Het
aanbod van culturele activiteiten bestaat nog te veel uit
een aantal incidentele momenten. Het is zeker noodzake
lijk dat leerlingen in aanraking komen met alle kunst- en
cultuurdisciplines, om zich te ontwikkelen tot een
'cultuurproever'. Als actieve 'cultuurproever' ervaren leer
lingen wat er voor moois is in de wereld. Het cultuurbe
leidsplan kan een hulpmiddel of handvat zijn om ervoor
te zorgen dat leerlingen inderdaad kennismaken met alle
facetten van cultuureducatie.
Afsluiting middag
De Zeeuwse Onderwijsdag werd afgesloten met het in
canon zingen van een 'Canonlied', een oud lied uit de
Nederlantsche Gedenck-clanck van Adriaen Valerius,
dichter, componist en burgemeester van Veere aan
het begin van de zeventiende eeuw.
Neemt my in der hand
Hoort in 't kort verklaren
Wat ons hier in 't Land
Al is weder-varen
Zeeuws Erfgoed 7 september 2008/03 ERFGOEDEDUCATIE