Het verslag van de Zeeuwse Onderwijsdag kan gedownload worden vanaf www.scez.nl erfgoededucatie. Legêne, want daarvoor is het teveel een 'gatenkaas'. Het zijn vensters op een bepaald verschijnsel of proces. Zij laat zien hoe de Canon vertaald kan worden naar de situatie in Zeeland. Ten eerste zijn er natuurlijk de vensters die direct betrekking hebben op Zeeland en de Zeeuwse geschiedenis, zoals de vensters over de VOC, slavernij, Michiel de Ruyter, de Watersnoodramp en Annie M.G. Schmidt (geboren op Zuid-Beveland). Maar ook deze vensters zijn onderdeel van het nationale verhaal. Legêne besloot haar verhaal met: "Iemand zei 'het Zeeuwse licht is van niemand, maar toch is het typerend voor een bepaalde stroming in de schilderkunst', dat vond ik heel treffend." Workshops - De landelijke Canon binnen het Zeeuwse onderwijs Hiske Land ging in op de vraag hoe onderwijsgevenden in Zeeland kunnen werken met de Canon in de lespraktijk. Daarvoor zijn volgens haar nodig: gebruiken wat er in de omgeving te vinden is, kennis van de omgeving en veel materiaalgebruik, bijvoorbeeld door middel van leskisten. Als voorbeeld toonde ze de praktische vertaling door middel van het project 'Vensters op Zeeuws erfgoed' in de Erfgoedmobiel. De Erfgoedmobiel bevat niet de Canon zelf, maar kan worden ingezet als aanvulling op de Canon. - Schatkist Anno Een van de adviezen van de Canoncommissie is het ontwikkelen van een 'Schatkist van Nederland'. Door middel van replica's en realia moet het geschiedenis onderwijs op een aansprekende manier tot leven worden gebracht. Anno houdt zich bezig met de realisatie van de Schatkist. De kist zal vijftig lades bevatten met voorwerpen, die elk betrekking hebben op de Canonvensters. Meer informatie over de schatkist is te vinden op de websites www.anno.nl en www.entoen.nu. - Jeugdliteratuur en de Canon Binnen de Canon wordt relevante jeugdliteratuur aangegeven. Martine Letterie heeft veel historische jeugdboeken geschreven. Door een historisch boek te lezen krijgen leerlingen makkelijker aansluiting op de lesstof en gaan zich wellicht afvragen hoe het bij hen in de buurt was in die tijd. Op de website www.schrijversvanderondetafel.nl staat een groot aantal historische jeugdboeken, geordend naar regio, onderwerp, tijdvak of leeftijd. - Een lied voor Lore Workshopleider Hedwig van de Velde is auteur van historische jeugdromans. Gezien zijn roots heeft hij een voorliefde voor de Vlaamse grensstreek. Als verteller laat hij zich inspireren door een rechtstreekse bron: een vondst of een ooggetuige. Voor zijn laatste boek 'Een lied voor Lore' was dit de dodendraad die in de Eerste Wereldoorlog het dorpje Koewacht door midden sneed en een oorlogsdagboek uit die tijd. - Een gastdocent in de (geschiedenis)les In deze workshop lieten Martin Schieman (Centrum voor de Kunsteducatie Goes) en gastdocent de heer De Vries zien hoe de podiumvoorstelling 'Wie durft', van Theater Kwark over heldendaden, kan worden verdiept. Na de voorstelling kan de leerkracht eerst de voorstelling met de leerlingen nabespreken en brain stormen over de vraag wat nu eigenlijk een held is. Vervolgens kunnen leerlingen zelf een tentoonstelling maken. Tot slot komt een gastdocent van de Zingen in canon. Heemkundige Kring De Bevelanden in de klas om te vertellen over historische heldendaden in de omgeving. - Het Zeeuws Museum en cultuureducatie Dorine Zelders van het Zeeuws Museum ging in op de educatieve activiteiten van het museum. Het project 'Me, myself and I', vooral voor ckv-leerlingen, gaat over kunst en kunstenaars. Voor leerlingen van het basis onderwijs zijn er in de 'Speelplaats' objectvertoningen met bijzondere objecten uit de educatieve collectie, met speciale vertelacts. De 'Hangplek' is een interactieve rondleiding door het museum voor leerlingen van het voortgezet onderwijs; de rondleiding begint met een film, daarna volgt een tocht langs de 'helden' van het Zeeuws Museum, waarbij imago en identiteit betekenis krijgen binnen de mode en de Zeeuwse geschiedenis. - Presentatie Cultuur Focus Zeeland Twee studenten, Isabelle Anfray en Suzanne Boone, van de minor Cultuureducatie aan de pabo Vlissingen, gaven een presentatie over de uitkomsten van hun onderzoek naar cultuureducatie binnen de basisscholen in Zeeland. Het betrof een grootschalig onderzoek bij zowel de culturele instellingen in Zeeland als op enkele basisscho len in alle dertien gemeenten van de provincie. De rode draad in hun workshop was 'terug naar het kind'. Het aanbod van culturele activiteiten bestaat nog te veel uit een aantal incidentele momenten. Het is zeker noodzake lijk dat leerlingen in aanraking komen met alle kunst- en cultuurdisciplines, om zich te ontwikkelen tot een 'cultuurproever'. Als actieve 'cultuurproever' ervaren leer lingen wat er voor moois is in de wereld. Het cultuurbe leidsplan kan een hulpmiddel of handvat zijn om ervoor te zorgen dat leerlingen inderdaad kennismaken met alle facetten van cultuureducatie. Afsluiting middag De Zeeuwse Onderwijsdag werd afgesloten met het in canon zingen van een 'Canonlied', een oud lied uit de Nederlantsche Gedenck-clanck van Adriaen Valerius, dichter, componist en burgemeester van Veere aan het begin van de zeventiende eeuw. Neemt my in der hand Hoort in 't kort verklaren Wat ons hier in 't Land Al is weder-varen Zeeuws Erfgoed 7 september 2008/03 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2008 | | pagina 7