Nationaal Restauratiefonds monumentjes stimuleert multifunctioneel gebruik kerkgebouwen Kleine Vanaf 1 januari 2009 biedt het Nationaal Restauratiefonds aan eigenaren van rijksmonumentale kerken een laagrentende lening voor aanpassingen in het kerkgebouw. Met deze Kerken Nevenfunctie Lening kunnen werkzaamheden gefinancierd worden die nodig zijn om faciliteiten aan te brengen in de kerk, zoals sanitaire voorzieningen, verwarming of een pantry. Op deze manier kan de kerk naast de eredienst ook gebruikt worden voor concerten, tentoonstellingen, vergaderingen, enzovoort. Het Nationaal Restauratiefonds wil met de Kerken Nevenfunctie-Lening niet alleen kerken ondersteunen, maar ook laten zien dat blijvend gebruik goed is voor monumenten. Het Restauratiefonds hoopt dan ook dat er meer partijen zijn, waaronder de overheid, die willen bijdragen aan dit fonds. Op die manier kan er een structurele oplossing worden gerealiseerd voor het in stand houden van kerken. De kosten van onderhoud van een monumentaal kerk gebouw en de kleiner wordende geloofsgemeenschappen dwingen veel kerkbestuurders om te zoeken naar neven functies voor het kerkgebouw. Op deze manier wordt de kerk intensiever gebruikt, wordt de kans op leegstand kleiner en kan de kerk meer opbrengsten genereren om het onderhoud te betalen. Dergelijke ingrepen worden vanuit monumentenzorg niet gesubsidieerd. Het Restauratiefonds heeft vooralsnog één miljoen euro beschikbaar voor de Kerken Nevenfunctie-Leningen. De opzet is dat de rente en aflossing terugkeren in het fonds. Op die manier kunnen er in de toekomst opnieuw leningen verstrekt worden die bijdragen aan het behoud van monumentale kerken. Of een kerk in aanmerking komt voor de Kerken Nevenfunctie-Lening is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Kijk voor deze voorwaarden en meer informatie over de regeling op www.restauratie- fonds.nl/kerken In het huidige verkeer worden we door allerlei regels en voorschriften in goede banen geleid. Verkeersheuvels, eilanden in het wegdek en sluizen worden aangewend om de snelheid te remmen of kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen. In vroeger tijden werden er ook al beschermende maatregelen genomen om het verkeer in goede banen te leiden en zaken te behoeden voor schade. Ons onderwerp stamt uit een tijd dat paard en wagen gemeengoed waren en voorname lieden een koets konden laten voorrijden om zich te verplaatsen. U kent ze wel: de karossen, rijtuigen, landauers of boerenkarren. Voorzien van twee of meer houten spaakwielen met daaromheen een stalen band om het hout te beschermen. In het midden waar de spaken samenkomen flinke uitstekende knobbels, 'dommen' genaamd. Had men in die tijd een woning met koetshuis of een brede inrijpoort naar het stadspaleis, dan was het zaak de houten deuren of kozijnstijlen te beschermen door een zogenaamde schampsteen of schamppaal. Ook bij boerderijen en landhuizen werden de hoeken van gebouwen beschermd om schade door de wagenwielen te voor komen. In de loop der tijd zijn hiervoor diverse soorten palen gebruikt, uiteenlopend van een oude kanonsloop, een natuursteen paaltje of tegenwoordig een moderne houten of betonnen paal. Op enkele plaatsen in de provincie is de schampsteen direct bij de bouw van een poort geïntegreerd in de doorgang. Als u eens een stadswandeling maakt in Zierikzee, Goes, Hulst, Tholen, Middelburg of bij een bezoek aan een kasteel of buitenplaats komt u ze tegen. Soms uitgevoerd als ruwe blokken natuursteen, soms als fraai gemodelleerde exemplaren. Mocht u daar met uw huidige 'koets' de poort moeten passeren, dan is het dus zaak voldoende afstand te houden aan de zijkanten. Werden de koetsen in het verleden bij het passeren van de poort Schampsteen bij het Zeeuws Archief in Middelburg. zonder schade de juiste richting op gedirigeerd, met uw auto zal het zeker minder goed aflopen. Onlangs is in Ovezande een schamppaal op zijn oude plaats teruggezet bij de hoek van een boerderij. Een mooi initiatief om ook 'kleine monumentjes' en straatmeubilair te blijven respecteren. Vaak is er wel waardering voor de meer in het oog springende aspecten van onze gebouwde monumenten. Instandhouding van ogenschijnlijk kleine onderdelen hebben echter uw aandacht en waardering net zo hard nodig om in de toekomst een bijdrage te kunnen blijven leveren aan ons erfgoed. Zeeuws Erfgoed 15 maart 2009/01 MONUMENTENZORG

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 15