*9 fc e Zeeuws in de lespraktijk Erfgoed' VOC-venster Zes Vensters op Zeeuws Erfgoed - gepresenteerd in de Erfgoedmobiel - geven een aantrekkelijk beeld op periodes uit de Zeeuwse geschiedenis. De vensters zijn een Zeeuwse vertaling van enkele vensters uit de natio nale historische Canon. Deze Canon wordt vanaf schooljaar 2009-2010 binnen het onderwijs ingevoerd. De vijftig vensters van de nationale Canon tonen hoe Nederland is gevormd tot het land waarin wij nu leven. Zij geven de vijftig belangrijkste feiten en gebeurtenissen weer van de vaderlandse geschiedenis. In bijna alle provin cies heeft de Canon een educatieve invulling gekregen. Scholen in Zeeland zijn vanaf november 2008 met de vertaling van de Zeeuwse Canon Vensters op Zeeuws Erfgoed aan het werk gegaan. Dit project laat zes belangrij ke periodes in de Zeeuwse geschiedenis zien: Romeinen in Zeeland, middeleeuwse handelsknooppunten, de Tachtigjarige Oorlog, de VOC en de WIC, de Tweede Wereldoorlog en de Watersnoodramp. Deze nieuwe module in de Erfgoedmobiel is vorig jaar eerst als pilot uitgetest door leerlingen van basisschool De Welle in Kruiningen. Het materiaal en de presentatie zijn daarna bijgesteld. Voor de kerstvakantie zijn de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 van basisschool De Uilenburch in Middelburg aan de slag gegaan met dit project. Het enige struikelblok om daadwerkelijk te kunnen beginnen, bleek het plaatsen van de Erfgoedmobiel zelf! De doorgang van het schoolpleinhek was enkele centimeters te krap om de truck met aanhanger door te laten. Ouders van leerlingen hebben daarop tijdelijk één paal van het schoolhek gede monteerd. Bij de tweede poging kon de draai naar het schoolplein worden gemaakt. De aanhanger vol geschiede- nisvoorwerpen, foto's, filmmateriaal en archiefstukken fungeerde bij De Uilenburch als een tijdelijk extra school lokaal. Hoe werkt het? De leerlingen bezoeken met maximaal veertien leerlingen tegelijk de Erfgoedmobiel. De zes Vensters op Zeeuws Erfgoed zijn ieder afgesloten door rolgordijnen. Zodra een rolgordijn wordt opgetrokken, verschijnt een venster gevuld met videobeelden, geluidsfragmenten, voorwerpen, foto's en archiefstukken over een periode. De leerlingen mogen tijdens het maken van hun opdrachten ook som mige voorwerpen vastpakken. De leerlingen leggen steeds een relatie tussen de Zeeuwse geschiedenis en de vader landse geschiedenis. i Er is veel te onderzoeken. Verdiepingslessen Bij iedere periode zijn verdiepingslessen samengesteld. De leerkracht kan een keuze maken om een periode verder uit te diepen. Bijvoorbeeld omdat deze periode een grote rol speelt in het erfgoed in de omgeving, of omdat de periode aansluit bij de reguliere lesstof, of omdat de periode en/of de opdrachten aanspreken voor die groep. Een voorbeeld van verdiepingslessen bij de Romeinse tijd: - Nehalennia - Rekenen met Romeinse munten - Romeinse munten determineren - Eten met de Romeinen - Romeinse tafelmanieren Het zevende venster De eindopdracht van dit project is het maken van een eigen venster. Het zevende venster is daarom leeg. Het venster wordt in de klas gezet en de leerlingen gaan dit vullen met erfgoed uit hun omgeving. Zo kunnen de leerlingen foto's of schetsen maken van monumenten in de buurt. Leerlingen kunnen ook voorwerpen meebrengen van thuis, of scherven die ze op weg van school naar huis hebben gevonden of opgegraven. De voorwerpen en afbeeldingen worden tentoongesteld in het venster en tonen zo een stukje historie over de eigen omgeving. Zie verder ook: www.pzc.nl Kinderen kijken naar het Zeeuwse verleden (krantenartikel) www.pzc.nl Voorbode Zeeuwse canon (filmmateriaal) www.Youtube.com Erfgoedmobiel (filmmateriaal) Aan de slag gaan? De Erfgoedmobiel rijdt de komende twee jaar langs scholen in Zeeland. Wilt u met 'Vensters op Zeeuws Erfgoed' aan de slag, dan kunt u de Erfgoedmobiel twee weken op het schoolplein, of dichtbij de school laten plaatsen. De huurprijs is slechts 75 euro. Zie ook www.cultuureducatiezeeland.nl of www.scez.nl/projector. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de adviseur erfgoededucatie, Josien Pootjes: jm.pootjes@scez.nl. Zeeuws Erfgoed 30 maart 2009/01 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 30