*9
fc
e
Zeeuws
in de lespraktijk
Erfgoed'
VOC-venster
Zes Vensters op Zeeuws Erfgoed - gepresenteerd in de
Erfgoedmobiel - geven een aantrekkelijk beeld op
periodes uit de Zeeuwse geschiedenis. De vensters zijn
een Zeeuwse vertaling van enkele vensters uit de natio
nale historische Canon. Deze Canon wordt vanaf
schooljaar 2009-2010 binnen het onderwijs ingevoerd.
De vijftig vensters van de nationale Canon tonen hoe
Nederland is gevormd tot het land waarin wij nu leven.
Zij geven de vijftig belangrijkste feiten en gebeurtenissen
weer van de vaderlandse geschiedenis. In bijna alle provin
cies heeft de Canon een educatieve invulling gekregen.
Scholen in Zeeland zijn vanaf november 2008 met de
vertaling van de Zeeuwse Canon Vensters op Zeeuws
Erfgoed aan het werk gegaan. Dit project laat zes belangrij
ke periodes in de Zeeuwse geschiedenis zien: Romeinen in
Zeeland, middeleeuwse handelsknooppunten, de
Tachtigjarige Oorlog, de VOC en de WIC, de Tweede
Wereldoorlog en de Watersnoodramp.
Deze nieuwe module in de Erfgoedmobiel is vorig jaar
eerst als pilot uitgetest door leerlingen van basisschool De
Welle in Kruiningen. Het materiaal en de presentatie zijn
daarna bijgesteld. Voor de kerstvakantie zijn de leerlingen
van de groepen 5 t/m 8 van basisschool De Uilenburch in
Middelburg aan de slag gegaan met dit project. Het enige
struikelblok om daadwerkelijk te kunnen beginnen, bleek
het plaatsen van de Erfgoedmobiel zelf! De doorgang van
het schoolpleinhek was enkele centimeters te krap om de
truck met aanhanger door te laten. Ouders van leerlingen
hebben daarop tijdelijk één paal van het schoolhek gede
monteerd. Bij de tweede poging kon de draai naar het
schoolplein worden gemaakt. De aanhanger vol geschiede-
nisvoorwerpen, foto's, filmmateriaal en archiefstukken
fungeerde bij De Uilenburch als een tijdelijk extra school
lokaal.
Hoe werkt het?
De leerlingen bezoeken met maximaal veertien leerlingen
tegelijk de Erfgoedmobiel. De zes Vensters op Zeeuws
Erfgoed zijn ieder afgesloten door rolgordijnen. Zodra een
rolgordijn wordt opgetrokken, verschijnt een venster
gevuld met videobeelden, geluidsfragmenten, voorwerpen,
foto's en archiefstukken over een periode. De leerlingen
mogen tijdens het maken van hun opdrachten ook som
mige voorwerpen vastpakken. De leerlingen leggen steeds
een relatie tussen de Zeeuwse geschiedenis en de vader
landse geschiedenis.
i
Er is veel te onderzoeken.
Verdiepingslessen
Bij iedere periode zijn verdiepingslessen samengesteld.
De leerkracht kan een keuze maken om een periode
verder uit te diepen. Bijvoorbeeld omdat deze periode
een grote rol speelt in het erfgoed in de omgeving,
of omdat de periode aansluit bij de reguliere lesstof,
of omdat de periode en/of de opdrachten aanspreken
voor die groep. Een voorbeeld van verdiepingslessen bij
de Romeinse tijd:
- Nehalennia
- Rekenen met Romeinse munten
- Romeinse munten determineren
- Eten met de Romeinen
- Romeinse tafelmanieren
Het zevende venster
De eindopdracht van dit project is het maken van een
eigen venster. Het zevende venster is daarom leeg. Het
venster wordt in de klas gezet en de leerlingen gaan dit
vullen met erfgoed uit hun omgeving. Zo kunnen de
leerlingen foto's of schetsen maken van monumenten in
de buurt. Leerlingen kunnen ook voorwerpen meebrengen
van thuis, of scherven die ze op weg van school naar huis
hebben gevonden of opgegraven. De voorwerpen en
afbeeldingen worden tentoongesteld in het venster en
tonen zo een stukje historie over de eigen omgeving.
Zie verder ook:
www.pzc.nl Kinderen kijken naar het Zeeuwse verleden
(krantenartikel)
www.pzc.nl Voorbode Zeeuwse canon (filmmateriaal)
www.Youtube.com Erfgoedmobiel (filmmateriaal)
Aan de slag gaan?
De Erfgoedmobiel rijdt de komende twee jaar langs
scholen in Zeeland. Wilt u met 'Vensters op Zeeuws
Erfgoed' aan de slag, dan kunt u de Erfgoedmobiel
twee weken op het schoolplein, of dichtbij de school
laten plaatsen. De huurprijs is slechts 75 euro.
Zie ook www.cultuureducatiezeeland.nl of
www.scez.nl/projector.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen
met de adviseur erfgoededucatie, Josien Pootjes:
jm.pootjes@scez.nl.
Zeeuws Erfgoed 30 maart 2009/01 ERFGOEDEDUCATIE