Geschiedeniszeeland.nl
vraagt uw medewerking bij nieuw thema
geschiedenis. Zeeuwen over hun omgeving. Zeeuwen die
deel uitmaken van de geschiedenis van Zeeland en er zelf
aan bijdragen. Wilt u daar graag iets over vertellen?
We vragen hiervoor uw medewerking in de vorm van uw
verhaal. Dit geldt voor iedereen die wil bijdragen aan de
geschiedschrijving van onze provincie. Jong of oud maakt
niet uit. Hier geboren en getogen of pas later in onze
provincie komen wonen. Enige voorwaarde: het moet
gaan over uw ervaring met een gebeurtenis of verschijnsel
in de Zeeuwse geschiedenis. En dat is echt niet alleen iets
van honderd jaar geleden... Met een verhaal over hoe het
was. Of met een anekdote. Of een gedicht?
gcKhlidtnfurtlird.flt
Uw verhaal!
Boeken en programma's over de geschiedenis van onze
provincie zijn er in overvloed. Ze vertellen meestal iets
over de bekende historische gebeurtenissen in Zeeland.
Over watersnoodrampen, oorlogen en ander onheil.
Of over de monumenten, de oude gebouwen, vroegere
streekdrachten en gewoonten. Soms zeggen ze ook iets
over de Zeeuwen, wat hen is overkomen en wat ze
hebben gedaan.
Deze verhalen zijn echter vaak afstandelijk. Ze vertellen
zelden iets over hoe de mensen het zelf ervaren hebben.
Het gaat eigenlijk nooit over hoe mooi, bijzonder,
moeilijk of eigenaardig het was voor hen.
Wat?
Geschiedeniszeeland.nl wil dit graag veranderen en met
name Zeeuwen zelf laten vertellen over hoe het was.
Over de Ramp van 1953, de oorlog of de gang van zout
naar zoet. Maar ook over herdenkingen of feesten van
weleer, over alledaagse gebeurtenissen en dingen van vroe
ger. Dus niet zozeer alleen over tastbare zaken als wel over
hetgeen alleen met woorden is uit te drukken. Ervaringen,
gevoelens, beschrijvingen, wetenswaardigheden en vooral
ook betrokkenheid. Zeeuwen over hun eigen persoonlijke
Iedereen
Insturen
Stuur uw bijdrage naar de verhalenredactie via
Het kan ook per post o.v.v. 'Verhalen', naar:
Geschiedeniszeeland.nl
p/a SCEZ Postbus 49
4330 AA Middelburg
Vanuit de praktijk een
cursus jembee via internet.
op 22 april geheel in het teken van media-educatie.
Nieuwe media zijn voor kinderen en jongeren meer
dan een vanzelfsprekendheid. Ze zijn immers
opgegroeid met televisie, mobiele telefoons en
internet. Welke kansen en mogelijkheden van
nieuwe media zijn er voor het onderwijs?
Wat voor mediavormen worden er binnen de
cultuureducatie gebruikt? Maken leerkrachten
al gebruik van deze mogelijkheden?
Media-educatie betreft het leren over media met gebruik
making van media. Daarbij gaat het om het analyseren
van tekst, beeld en geluid én het zelf produceren ervan.
Het kind is niet alleen mediaconsument, het wordt ook
actief mediaproducent! Als kinderen op die manier met
media moeten kunnen omgaan, vraagt dat ook van de
leerkracht dat deze op de hoogte is van de media
ontwikkelingen. Op het programma van de Zeeuwse
Zoeken welke sites geschikt zijn voor gebruik
in het onderwijs.
om de mogelijkheden van de nieuwe media voor het
onderwijs te laten zien en te ervaren. Zowel voor het
primair onderwijs als voor het voortgezet onderwijs waren
er praktische workshops te volgen. Bijvoorbeeld over het
zelf maken van animaties, het toepassen van games om
lesstof aantrekkelijker te maken en over de mogelijkheden
van Hyves binnen de schoolomgeving.
'Gaming' in het onderwijs
Over het gebruik van games binnen het onderwijs
woeden op dit ogenblik vele discussies. Recente
onderzoeken wijzen uit dat computerspelletjes wel
degelijk educatieve waarde hebben en prima kunnen
worden ingezet op scholen om lesmateriaal op een
aantrekkelijke manier te behandelen. Wat is waarheid?
Een organisatie die zich onder andere toelegt op het
ontwikkelen van games binnen het onderwijs, is
Waag Society in Amsterdam.
Eén zo'n spel is 'Frequentie 1550'; leerlingen maken
in het kader van het vak geschiedenis kennis met de
middeleeuwse stad. Op www.waag.org/project/frequentie
vindt u alle informatie over het spel: een docentenhand
leiding, onderzoeksrapporten over Frequentie 1550 en
het gebruik van games in het (geschiedenis)onderwijs.
Historische 'beleving'
Ook buiten het onderwijs neemt het gebruik van nieuwe
media een enorme toevlucht. Musea bieden routes aan
met een pda** of een gps***. Het toerisme speelt in op de
vraag van de consument naar afwisseling in het aanbod.
De moderne recreant informeert zich door middel van
diverse media, websites en Google Earth. De 'educatieve
informatie' via de nieuwe media kan uitgebreid worden
Zeeuws Erfg°ed. 6 juni 2009/02 Algemeen Erfgoededucatie