Geschiedeniszeeland.nl vraagt uw medewerking bij nieuw thema geschiedenis. Zeeuwen over hun omgeving. Zeeuwen die deel uitmaken van de geschiedenis van Zeeland en er zelf aan bijdragen. Wilt u daar graag iets over vertellen? We vragen hiervoor uw medewerking in de vorm van uw verhaal. Dit geldt voor iedereen die wil bijdragen aan de geschiedschrijving van onze provincie. Jong of oud maakt niet uit. Hier geboren en getogen of pas later in onze provincie komen wonen. Enige voorwaarde: het moet gaan over uw ervaring met een gebeurtenis of verschijnsel in de Zeeuwse geschiedenis. En dat is echt niet alleen iets van honderd jaar geleden... Met een verhaal over hoe het was. Of met een anekdote. Of een gedicht? gcKhlidtnfurtlird.flt Uw verhaal! Boeken en programma's over de geschiedenis van onze provincie zijn er in overvloed. Ze vertellen meestal iets over de bekende historische gebeurtenissen in Zeeland. Over watersnoodrampen, oorlogen en ander onheil. Of over de monumenten, de oude gebouwen, vroegere streekdrachten en gewoonten. Soms zeggen ze ook iets over de Zeeuwen, wat hen is overkomen en wat ze hebben gedaan. Deze verhalen zijn echter vaak afstandelijk. Ze vertellen zelden iets over hoe de mensen het zelf ervaren hebben. Het gaat eigenlijk nooit over hoe mooi, bijzonder, moeilijk of eigenaardig het was voor hen. Wat? Geschiedeniszeeland.nl wil dit graag veranderen en met name Zeeuwen zelf laten vertellen over hoe het was. Over de Ramp van 1953, de oorlog of de gang van zout naar zoet. Maar ook over herdenkingen of feesten van weleer, over alledaagse gebeurtenissen en dingen van vroe ger. Dus niet zozeer alleen over tastbare zaken als wel over hetgeen alleen met woorden is uit te drukken. Ervaringen, gevoelens, beschrijvingen, wetenswaardigheden en vooral ook betrokkenheid. Zeeuwen over hun eigen persoonlijke Iedereen Insturen Stuur uw bijdrage naar de verhalenredactie via Het kan ook per post o.v.v. 'Verhalen', naar: Geschiedeniszeeland.nl p/a SCEZ Postbus 49 4330 AA Middelburg Vanuit de praktijk een cursus jembee via internet. op 22 april geheel in het teken van media-educatie. Nieuwe media zijn voor kinderen en jongeren meer dan een vanzelfsprekendheid. Ze zijn immers opgegroeid met televisie, mobiele telefoons en internet. Welke kansen en mogelijkheden van nieuwe media zijn er voor het onderwijs? Wat voor mediavormen worden er binnen de cultuureducatie gebruikt? Maken leerkrachten al gebruik van deze mogelijkheden? Media-educatie betreft het leren over media met gebruik making van media. Daarbij gaat het om het analyseren van tekst, beeld en geluid én het zelf produceren ervan. Het kind is niet alleen mediaconsument, het wordt ook actief mediaproducent! Als kinderen op die manier met media moeten kunnen omgaan, vraagt dat ook van de leerkracht dat deze op de hoogte is van de media ontwikkelingen. Op het programma van de Zeeuwse Zoeken welke sites geschikt zijn voor gebruik in het onderwijs. om de mogelijkheden van de nieuwe media voor het onderwijs te laten zien en te ervaren. Zowel voor het primair onderwijs als voor het voortgezet onderwijs waren er praktische workshops te volgen. Bijvoorbeeld over het zelf maken van animaties, het toepassen van games om lesstof aantrekkelijker te maken en over de mogelijkheden van Hyves binnen de schoolomgeving. 'Gaming' in het onderwijs Over het gebruik van games binnen het onderwijs woeden op dit ogenblik vele discussies. Recente onderzoeken wijzen uit dat computerspelletjes wel degelijk educatieve waarde hebben en prima kunnen worden ingezet op scholen om lesmateriaal op een aantrekkelijke manier te behandelen. Wat is waarheid? Een organisatie die zich onder andere toelegt op het ontwikkelen van games binnen het onderwijs, is Waag Society in Amsterdam. Eén zo'n spel is 'Frequentie 1550'; leerlingen maken in het kader van het vak geschiedenis kennis met de middeleeuwse stad. Op www.waag.org/project/frequentie vindt u alle informatie over het spel: een docentenhand leiding, onderzoeksrapporten over Frequentie 1550 en het gebruik van games in het (geschiedenis)onderwijs. Historische 'beleving' Ook buiten het onderwijs neemt het gebruik van nieuwe media een enorme toevlucht. Musea bieden routes aan met een pda** of een gps***. Het toerisme speelt in op de vraag van de consument naar afwisseling in het aanbod. De moderne recreant informeert zich door middel van diverse media, websites en Google Earth. De 'educatieve informatie' via de nieuwe media kan uitgebreid worden Zeeuws Erfg°ed. 6 juni 2009/02 Algemeen Erfgoededucatie

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 6