Werkconferentie provinciaal museumbeleid Musea in Zeeland maken Tussenbalans op Op 15 april kwamen op uitnodiging van gedeputeerde Harry van Waveren zo'n 75 betrokkenen uit musea, provinciehuis en gemeentekantoren bijeen om te spreken over de voortgang van het provinciaal museumbeleid. De huidige beleidsperiode loopt van 2007 tot 2012 en dus maakten de aanwezigen op de werkconferentie een tussenbalans op. Overigens niet alleen over het museumbeleid van de provincie, maar ook van enkele gemeenten. Wethouder Jaap Bos van Terneuzen gaf een toelichting op de wijze waarop in zijn gemeente afgelopen jaar in samenwerking met negen musea het beleid tot stand is gekomen (zie hiervoor Zeeuws Erfgoed maart 2009). Theo Metaal, voorzitter van het Museumplatform Schouwen-Duiveland, vestigde aandacht op de voortgang (inclusief stagnaties) van het museumbeleid op Schouwen- Duiveland, onder de duidelijke slogan 'Geen woorden, maar daden'. Er is in de afgelopen jaren in de musea veel werk verzet, vooral ook achter de schermen. De resultaten van provinciale projecten als 'Erfgoed Inzichtelijk' (voor provinciebrede collectieregistratie) en 'Zuunig op Erfgoed' (voor veiligheidszorg in musea en archieven) getuigen daarvan. Veel werk wordt verzet door vrijwilligers, een kleine 1.500. Dat is de grote kracht van het provinciale museumbestel in Zeeland, maar tegelijk ook de zwakte. Leo Adriaanse, adviseur musea bij de SCEZ, wees daar in zijn betoog nog eens op. In in musea, een duurzame kwestie - de titel van de museumnota - betekent niet alleen investeren in gebouwen en collecties (eenmalige budgetten voor herinrichtingen en projecten), maar vooral ook in mensen (structurele bijdragen). Provincie, gemeenten en musea moeten de handen ineenslaan om te komen tot meer regionale samenwerking, specialisatie en afstemming", aldus Adriaanse. Zeeuwse museumpeiling In 2008 is door zo'n 1.200 bezoekers in ruim twintig musea een enquête ingevuld. De resultaten hiervan wer den ook uiteengezet tijdens de werkconferentie 'Tussenbalans'. Hieronder een beknopte opsomming van tien resultaten (in willekeurige volgorde). 1. Er komen meer vrouwen dan mannen naar de musea in Zeeland. Bij maritieme musea meer mannen, bij cultuurhistorische en kunstmusea meer vrouwen; komen naar verhouding veel museumbezoekers van de camping. In Walcheren komen naar verhouding veel hotelgasten; 5. Net iets minder dan de helft van het Zeeuwse museumpubliek in de peiling kwam met partner (46%). Op de tweede plaats staat het bezoek in gezinsverband met 31%. Slechts 10% komt alleen; 6. De top 3 van informatiekanalen die de bezoeker voorafgaand aan het bezoek gebruikt zijn (alledrie 14%): de folder, website en toeristische gids. Hier ligt ongetwijfeld een relatie met de gemiddelde leeftijd van de bezoeker en de toeristische achtergrond. Landelijke cijfers geven aan dat minder van een folder en meer van een website gebruik wordt gemaakt; 7. De sterkste elementen van het museum zijn: de vaste presentatie (22%), het gebouw (22%), de klantvriendelijkheid (19%) en de informatie voorziening (17%); 8. Er zijn veel tevreden bezoekers, ze waarderen de musea met: goed (60%) en uitstekend (28%). Dat beeld zou uiteraard anders zijn als ook niet-museumbezoekers waren geënquêteerd; 9. De bezoeker wil geïnformeerd worden door: tekst borden (25%), foto- en filmbeelden (22%) en door dingen zelf te doen en te ontdekken (13%); 10. Wat vindt het publiek de belangrijkste taak van een museum? Dat er voorwerpen verzameld en bewaard worden (25%); Dat men wat kan leren van het verleden (24%); Dat kinderen/scholieren wat kunnen leren van het verleden (19%); Dat er onderzoek gedaan wordt naar voorwerpen/het verleden (13%); Dat men een leuk uitje heeft (10%); Dat er tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd worden (9%). 2. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers van Zeeuwse musea is ruim 54 jaar. Dit beeld is wel enigszins vertekend, omdat scholieren en individuele bezoekers onder de 12 jaar niet meededen aan de museum peiling; 3. Musea in Zeeland trekken meer lager opgeleiden dan in de rest van het land. Ook hier zal zeker sprake zijn van enige vertekening, door het relatief hoge aantal vakantiegangers bij de museumpeiling; 4. Circa 20% van het publiek verblijft in Zeeland op een camping en circa 13% overnacht in een hotel. In Schouwen-Duiveland/Tholen en Zeeuws-Vlaanderen Zeeuws Erfgoed 9 juni 2009/02 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 9