Monument voor de Verdronken Dorpen in Zeeland Lydia Schouten: 'Heden en verleden verbinden' Toen in 2001 de roep om een Monument voor de Verdronken Dorpen in Zeeland klonk en de Provincie Zeeland aan de SCEZ vroeg om dit monument op te richten, kon niet worden voorzien dat het nog tot 2009 zou duren eer dit monument geplaatst kon worden. Het onderzoeken van de geschiedenis van de verdronken dorpen, het uit werken van de opdracht, het vinden van de juiste ontwerper, het vinden van de juiste locatie en tot slot het wachten op het moment dat het monument geplaatst kon worden, droegen alle aan deze lange periode bij. Maar op 13 oktober is het zo ver. Dan wordt het monument, ontworpen door Lydia Schouten, aan Zeeland getoond. Met theater, poëzie en muziek vinden deze dag verschillende programma's bij het monument plaats om nader kennis te maken met de verdronken geschiedenis van Zeeland. De dag erna, op 14 oktober, vindt er een werkconferentie bij het monument plaats waarin een aantal deskundigen spreekt over hoe we in de nabije toekomst met de verdronken dorpen van Zeeland om zullen moeten gaan. En weer een dag later, op 15 oktober, komen schoolgroepen uit Noord-Beveland bij het monument langs om aan de hand van theater en het bekijken van archeologische voorwerpen kennis te maken met de geschiedenis van verdronken dorpen op Noord-Beveland. Het monument is vanaf 13 oktober voor iedereen vrij toegankelijk. Kunstenares Lydia Schouten heeft iets met water. Twee Zeeuwse opdrachten in recente jaren hebben die binding nog versterkt: het Monument voor de Verdronken Dorpen in Colijnsplaat (2009) en de 'aankleding' van het Zeeuws Archief in Middelburg (2000). Lydia Schouten is als kunstenaar mondiaal actief, haar oeuvre is omvangrijk en veelzijdig. Het omvat interactieve/multimediale installaties, foto- en videografie, grafiek, performances. Schouten: "In mijn recente werk zie ik mezelf als machinist die een horizontale structuur bedenkt, vergelijkbaar met de montage van een video, welke hij voortbeweegt door de tijd." Aan die horizontale structuur voegt ze 'heterogene of allegorische elementen' toe, waardoor een opeenstapeling van beelden ontstaat 'die met elkaar resoneren op de tijdslijn'. Lydia Schouten reikt in verschillende diepten van de geschiedenis om een confrontatie met de realiteit van nu aan te gaan. Schouten: "Zo combineer ik in de tekening/collage 'Logboek' de ontdekking van het Paaseiland in 1722 door Jacob Roggeveen, in een tijd dat we ons gewoon een land konden toe-eigenen door er een Hollandse vlag te planten, met de berichtgeving van vergeefse pogingen van boot vluchtelingen om ergens aan land te gaan in de hoop op een beter leven." 'Meer geïnteresseerd in geschiedenis' Jacob Roggeveen speelde ook een hoofdrol in het project voor het Zeeuws Archief. "Hierbij was de vraag om door middel van een intrige de bezoekers door het gebouwencomplex te lokken. Ik besloot uit te gaan van Roggeveens scheepsverhaal. Hij spreekt tot de verbeelding omdat hij geboren is in Middelburg en veelzijdig was: zeevaarder, notabel, vrijzinnig theoloog. Water heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in Zeeland, zowel in bedreigende als in avontuurlijke zin en daarom heb ik gekozen om water als bindend element te gebruiken." Lydia Schouten liet Roggeveenteksten op verschillende manieren terugkomen: op de buitenmuur, in het archiefcafé en de toiletten. Roggeveens route schilderde ze in de archiefschacht. 'Westenschouwen, het zal je berouwen.met als centraal element de Plompe Toren van het nabije verdronken Kouderkerke. Tekening/collage op papier, 100 x 140 cm. Lydia Schouten, 2008. Zeeuws Erfgoed 3 september 2009/03 Algemeen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 3