Bijzonder panoramaschilderij wacht nog op restauratie Blauwe onderlaag op meerpaal. Gezicht op de haven van Yerseke. Via kijkgaten konden de bezoekers even voor voyeur spelen in twee pittoreske Zeeuwse vissersplaatsen. Het panoramaschilderij over Phillippine werd na afloop niet verkocht, het canvas is waarschijnlijk weer hergebruikt. Het gezicht op Yerseke viel wel in de smaak en werd gekocht door een oud-wethouder, die het in zijn danszaal hing. Later schonk hij het doek aan de gemeente Yerseke als cadeau voor de nieuwe raadszaal. Daar was het schilderij een geliefd decor voor trouwende paartjes, maar kreeg het ook veel te verduren: het doek was te groot voor het gemeentehuis, dus werden de randen omgeklapt en ingesneden om onder het balkendak te passen. Werksters gaven het doek geregeld een sopje van groene zeep en ook de sigaren van de raadsleden hebben hun sporen nagelaten. Jarenlang was bovendien de naam van de schilder vergeten: in Yerseke ging het verhaal dat het havengezicht geschilderd was door een Belgische evacué die na de Eerste Wereldoorlog in Yerseke opgevangen was. Het gemeentehuis werd een bibliotheek en vervolgens een museum: over de Oosterschelde, de mossels én de oesters. Ook de naam van W.F.A.I. Vaarzon Morel werd weer herontdekt. Niet zomaar een kunstenaar, zo bleek: een zeer veelzijdig artiest, internationaal geliefd en gretig verzameld. Zijn meest herkenbare thema's zijn flanerende vrouwen, strandtafereeltjes, landschappen met paarden en het dagelijkse leven in Veere. Ook was hij patriarch van Iedereen kent Panorama Mesdag in Den Haag, maar wie weet dat er in Yerseke ook een panoramadoek te bewonderen is? In de grote zaal van het Oosterscheldemuseum hangt 'Gezicht op de haven van Yerseke', van de schilder W.F.A.I. (Willem) Vaarzon Morel. Een fors doek: vier meter hoog, zeven meter breed, besteld in 1913 als promotie voor de oesterteelt. Maar waarom staat er dan een mysterieus Zeeuws meisje met een mandje móssels op het doek? Restauratie zou een hoop vragen kunnen oplossen en eindelijk weer recht doen aan een van de topstukken van de Zeeuwse musea. 'Gezicht op de haven van Yerseke' werd in juli 1913 tentoongesteld in het Abdijcomplex van Middelburg. Aanleiding was het nationale project Plan 1913: de herdenking van het 100-jarig bestaan van de moderne Nederlandse staat. Om dit eeuwfeest te vieren werden overal tentoonstellingen georganiseerd. In Zeeland kreeg de Haarlemse schilder W.F.A.I. Vaarzon Morel de opdracht om twee panorama's te schilderen en in te richten. Hij was in 1909 in Veere komen wonen en had al ervaring met panoramaschilderijen omdat hij er één had gemaakt over Jeruzalem. Vaarzon Morel schilderde twee grote doeken, over de oesterteelt in Yerseke en de mosselhandel in Philippine. Het doek over Yerseke werd aangekleed met een roeiboot en voor het mosselschilderij kwamen balen mosselen en vissersgereedschap te staan. Zeeuws Erfgoed 7 september 2009/03 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 7