Zeeuws meisje met mandje mossels. nog twee schilderende generaties Vaarzon Morel: hij was 'Père' en grootvader van zoon Willem en diens zoon Wim. De museumstichting in Yerseke besloot om het panorama van Vaarzon Morel, letterlijk zijn grootste werk, te reinigen en te restaureren. Maar eenmaal van de muur bleek het veel groter dan gedacht: de ingeklapte stukken kwamen tevoorschijn en het doek was te groot voor het restauratieatelier. Het schilderij werd in 1995-1997 verstevigd en op een aluminium spieraam gezet. Toen was het geld voor verdere herstelwerkzaamheden op. Maar gelukkig staat restauratie opnieuw op de agenda. Aan drie restaurateurs is een offerte gevraagd, en ondertussen is het Oosterscheldemuseum in gesprek met de gemeente Reimerswaal over het herstel van 'Gezicht op Yerseke'. Want hoewel er vrijwel geen archiefstukken zijn over het schilderij, is wel het koopcontract gevonden: voor 1 gulden werd de gemeente eigenaar. Behalve restauratie zijn ook onderhoud, verzekering en klimaatbeheersing uitermate belangrijk. Eerste prioriteit is schoonmaken: sigarenrook en groene zeep hebben het panorama danig op de proef gesteld. Na een eerste onderzoekje met ultraviolet licht is ook ontdekt dat een onbekende amateur-schilder het doek flink bijgewerkt heeft. Hij gruwelde wellicht van het impressionistische blauw van onder andere de meerpalen en heeft ze groen geschilderd. Een restaurator haalde op een teststukje al snel de felle kleur blauw weer tevoorschijn, die destijds nodig was vanwege het kunstlicht in de verduisterde panoramazaal. Op het schilderij staan ook twee vrouwen in streekdracht afgebeeld. Eentje staat op een steiger, met de rug naar de kijker toe. Zij is een wezenlijk onderdeel van het panorama: langs haar gestalte kijkt de toeschouwer mee, de haven in. Maar onder haar is nog een vrouw te vinden, die de kijker een mandje mossels toont. Curieus, omdat het doek ooit bedoeld was voor het promoten van de óesterteelt. Duidelijk is dat de onbekende amateur haar gezicht en het mandje overgeschilderd heeft, maar onderzoek moet uitwijzen of deze extra dame ook echt door Vaarzon Morel was bedoeld. Hun merkwaardige positie, zo pal boven elkaar, zou erop kunnen wijzen dat de vrouw onder de steiger pas later is toegevoegd. Restauratie is heel anders dan de werkwijze van de amateur-schilder, die zomaar over het doek heen schilderde. Het proces moet goed gedocumenteerd worden, elke stap gerapporteerd. Ook moet restauratie omkeerbaar zijn, want misschien zijn er over twintig jaar wel veel betere conserveringstechnieken bekend. Het panoramaschilderij zou een prima restauratieproject zijn voor studenten, het is er in ieder geval groot en uitdagend genoeg voor. Nu verschillende restauratoren een plan hebben ingediend zal er gezamenlijk een besluit moeten worden genomen over de toekomst van 'Gezicht op Yerseke' van Vaarzon Morel. Het Oosterschelde- museum heeft in ieder geval een belangrijk werk in huis, dat een welverdiende plaats heeft in de door SCEZ samengestelde lijst van honderd Zeeuwse topstukken. Een panoramisch schilderij met een fascinerende achtergrond, dat na de restauratie eindelijk zijn ware gezicht kan laten zien. Zeeuws Erfgoed 8 september 2009/03 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 8