Museumcongres in Middelburg
Musea in tijden van beeldcultuur
Abdij.
Het Museumcongres in
Middelburg werd geopend
door commissaris van de
koningin, Karla Peijs.
Op 8 en 9 oktober kwamen ruim 750 museum
professionals bijeen in de Abdij van Middelburg voor
het landelijke Museumcongres. Na Maastricht (2007)
en Groningen (2008) was de Zeeuwse hoofdstad het
derde 'buitengewest' waar de crème de la crème van
de museumsector in alle rust de onderlinge contacten
kon versterken en kon discussiëren over het thema
'Ben ik in beeld. Musea in tijden van beeldcultuur'.
Vereniging van Zeeuwse Musea in haar najaarsvergadering
van 16 november in het Watersnoodmuseum in
Ouwerkerk in te haken op het thema van het
Museumcongres. Een viertal bedrijven werd uitgenodigd
om de aanwezige Zeeuwse museummedewerkers de
nieuwste snufjes te tonen bij het inzetten van mobiele
telefoon, iPod, pda, en dergelijke om foto's, video
beelden, geluiden, teksten en gps-coördinaten in musea en
hun omgeving te brengen.
Gemeenten: toon karakter - zet in op cultureel erfgoed
Een van de onderdelen van het Museumcongres in
Middelburg was een debat over de relatie tussen
gemeenten en musea, in het kader van de komende
gemeenteraadsverkiezingen.
Erfgoed Nederland, dat het debat organiseerde,
signaleerde de behoefte aan een gemeenschappelijk
idioom als politiek en cultuur elkaar willen versterken.
De beursvloer van het
Museumcongres in de
Kloostergangen van de
De Erfgoedagenda.
Het Museumcongres werd in de Nieuwe Kerk geopend
door commissaris van de koningin, Karla Peijs. De aftrap
kwam daarna van de Amerikaanse 'experience-goeroe'
Joseph Pine. Hij bepleitte dat musea hun authenticiteit
moeten bewaren en bewaken. Filosoof Henk Oosterling
constateerde vier verschuivingen in de 21ste eeuw: kennis
wordt informatie, zelfreflectie wordt interactie,
authenticiteit een ervaring en het museum een medium
dat ingebed ligt in een infrastructuur van permanente
educatie. Jan Müller, directeur van Beeld Geluid,
signaleerde dat het in dit digitale tijdperk niet meer gaat
om zenden, maar om gevonden worden. De eerste
congresdag werd afgesloten met een bijdrage van fotograaf
Hans Aarsman die in enkele flitsen liet zien dat het nog
niet zo eenvoudig is om goed naar foto's te kijken.
Het vervolg van de dag werd besteed op de beursvloer
in de Wandelkerk en Kloostergangen, netwerkend bij
een borrel in het Historisch Stadhuis van Middelburg
en tijdens een feestelijk avondprogramma in de Abdij.
Op de tweede congresdag kritiseerde Jan Slagter, oprichter
van Omroep Max, de vrees van musea om zich te richten
op de markt van het 'schitterende grijs', 50-plussers en
hun behoefte aan zingeving en cultuur. De Belgische
trendwatcher Tom Palmaerts signaleerde de visueel
ontstane gemeenschappen van jongeren en de achterstand
van musea om hierop in te haken.
Peter Husty van het Salzburg Museum - winnaar van
de European Museum Award of the Year 2009 - vertelde
hoe het museum zo is vernieuwd dat het informatie en
entertainment tegelijk kan bieden. En de slotspreker
Edward Rozzo, hoogleraar visuele communicatie uit
Milaan, liet in een vlammend betoog zien dat het
belang van beelden nooit onderschat moeten worden.
Onder de congresgangers waren dit jaar opvallend veel
Zeeuwse museummedewerkers. Uiteraard omdat het
congres 'om de hoek' plaatsvond, maar ook omdat hun
deelname mogelijk werd gemaakt dankzij een financiële
bijdrage van de Provincie Zeeland.
Omdat zowel de lezingen van het Museumcongres als
de presentaties op de beursvloer veel nieuws brachten op
het gebied van het inzetten van nieuwe media voor
beeldcultuur in musea, besloot het bestuur van de
De voorzitter van Kunsten '92,
Ad 's-Gravesande, overhandigt de Erfgoedagenda aan
Rob van Dooren, wethouder van Cultuur en Economische
Zaken van Vlissingen (foto's Fred Ernst).
In het kader hiervan boden Kunsten '92 (de landelijke
belangenvereniging voor Kunst, Cultuur en Erfgoed) en
diverse landelijke en provinciale erfgoedorganisaties
'politiek Nederland' de Erfgoedagenda aan. De erfgoed
organisaties op het gebied van archeologie, monumenten,
archieven en musea (zoals in Zeeland de SCEZ) vragen
de gemeenten 'karakter te tonen en in te zetten op
cultureel erfgoed'. De voorzitter van Kunsten '92,
Ad 's-Gravesande, overhandigde de Erfgoedagenda
vol handreikingen na afloop van het debat aan Rob
van Dooren, wethouder van Cultuur en Economische
Zaken van Vlissingen.
Tijdens het debat werd de zogeheten 'Resolutie van
Middelburg' opgesteld, welke later de instemming
kreeg van het voltallige Museumcongres:
"De Nederlandse musea gaan pro-actief de gemeenschap
en de politiek benaderen om, vanuit onze kerntaken en
met respect voor onze authenticiteit, plannen en
programma's te ontwikkelen ter ondersteuning van
sociaal-maatschappelijke opdrachten en projecten.
Hiermee verwacht de museale branche dat er een
wederkerigheid met de gemeenschap en de politiek
ontstaat, met andere woorden, dat de politiek met haar
meedenkt over de gemeenschappelijke opdrachten
en de benodigde voorwaarden daarvoor schept."
Deze resolutie en de Erfgoedagenda van Kunsten '92 en
de gezamenlijke erfgoedorganisaties kwamen eveneens
aan bod tijdens de najaarsbijeenkomst van de Vereniging
van Zeeuwse Musea.
Zeeuws Erfgoed 22 december 2009/04 Musea