Museumcongres in Middelburg Musea in tijden van beeldcultuur Abdij. Het Museumcongres in Middelburg werd geopend door commissaris van de koningin, Karla Peijs. Op 8 en 9 oktober kwamen ruim 750 museum professionals bijeen in de Abdij van Middelburg voor het landelijke Museumcongres. Na Maastricht (2007) en Groningen (2008) was de Zeeuwse hoofdstad het derde 'buitengewest' waar de crème de la crème van de museumsector in alle rust de onderlinge contacten kon versterken en kon discussiëren over het thema 'Ben ik in beeld. Musea in tijden van beeldcultuur'. Vereniging van Zeeuwse Musea in haar najaarsvergadering van 16 november in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk in te haken op het thema van het Museumcongres. Een viertal bedrijven werd uitgenodigd om de aanwezige Zeeuwse museummedewerkers de nieuwste snufjes te tonen bij het inzetten van mobiele telefoon, iPod, pda, en dergelijke om foto's, video beelden, geluiden, teksten en gps-coördinaten in musea en hun omgeving te brengen. Gemeenten: toon karakter - zet in op cultureel erfgoed Een van de onderdelen van het Museumcongres in Middelburg was een debat over de relatie tussen gemeenten en musea, in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Erfgoed Nederland, dat het debat organiseerde, signaleerde de behoefte aan een gemeenschappelijk idioom als politiek en cultuur elkaar willen versterken. De beursvloer van het Museumcongres in de Kloostergangen van de De Erfgoedagenda. Het Museumcongres werd in de Nieuwe Kerk geopend door commissaris van de koningin, Karla Peijs. De aftrap kwam daarna van de Amerikaanse 'experience-goeroe' Joseph Pine. Hij bepleitte dat musea hun authenticiteit moeten bewaren en bewaken. Filosoof Henk Oosterling constateerde vier verschuivingen in de 21ste eeuw: kennis wordt informatie, zelfreflectie wordt interactie, authenticiteit een ervaring en het museum een medium dat ingebed ligt in een infrastructuur van permanente educatie. Jan Müller, directeur van Beeld Geluid, signaleerde dat het in dit digitale tijdperk niet meer gaat om zenden, maar om gevonden worden. De eerste congresdag werd afgesloten met een bijdrage van fotograaf Hans Aarsman die in enkele flitsen liet zien dat het nog niet zo eenvoudig is om goed naar foto's te kijken. Het vervolg van de dag werd besteed op de beursvloer in de Wandelkerk en Kloostergangen, netwerkend bij een borrel in het Historisch Stadhuis van Middelburg en tijdens een feestelijk avondprogramma in de Abdij. Op de tweede congresdag kritiseerde Jan Slagter, oprichter van Omroep Max, de vrees van musea om zich te richten op de markt van het 'schitterende grijs', 50-plussers en hun behoefte aan zingeving en cultuur. De Belgische trendwatcher Tom Palmaerts signaleerde de visueel ontstane gemeenschappen van jongeren en de achterstand van musea om hierop in te haken. Peter Husty van het Salzburg Museum - winnaar van de European Museum Award of the Year 2009 - vertelde hoe het museum zo is vernieuwd dat het informatie en entertainment tegelijk kan bieden. En de slotspreker Edward Rozzo, hoogleraar visuele communicatie uit Milaan, liet in een vlammend betoog zien dat het belang van beelden nooit onderschat moeten worden. Onder de congresgangers waren dit jaar opvallend veel Zeeuwse museummedewerkers. Uiteraard omdat het congres 'om de hoek' plaatsvond, maar ook omdat hun deelname mogelijk werd gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de Provincie Zeeland. Omdat zowel de lezingen van het Museumcongres als de presentaties op de beursvloer veel nieuws brachten op het gebied van het inzetten van nieuwe media voor beeldcultuur in musea, besloot het bestuur van de De voorzitter van Kunsten '92, Ad 's-Gravesande, overhandigt de Erfgoedagenda aan Rob van Dooren, wethouder van Cultuur en Economische Zaken van Vlissingen (foto's Fred Ernst). In het kader hiervan boden Kunsten '92 (de landelijke belangenvereniging voor Kunst, Cultuur en Erfgoed) en diverse landelijke en provinciale erfgoedorganisaties 'politiek Nederland' de Erfgoedagenda aan. De erfgoed organisaties op het gebied van archeologie, monumenten, archieven en musea (zoals in Zeeland de SCEZ) vragen de gemeenten 'karakter te tonen en in te zetten op cultureel erfgoed'. De voorzitter van Kunsten '92, Ad 's-Gravesande, overhandigde de Erfgoedagenda vol handreikingen na afloop van het debat aan Rob van Dooren, wethouder van Cultuur en Economische Zaken van Vlissingen. Tijdens het debat werd de zogeheten 'Resolutie van Middelburg' opgesteld, welke later de instemming kreeg van het voltallige Museumcongres: "De Nederlandse musea gaan pro-actief de gemeenschap en de politiek benaderen om, vanuit onze kerntaken en met respect voor onze authenticiteit, plannen en programma's te ontwikkelen ter ondersteuning van sociaal-maatschappelijke opdrachten en projecten. Hiermee verwacht de museale branche dat er een wederkerigheid met de gemeenschap en de politiek ontstaat, met andere woorden, dat de politiek met haar meedenkt over de gemeenschappelijke opdrachten en de benodigde voorwaarden daarvoor schept." Deze resolutie en de Erfgoedagenda van Kunsten '92 en de gezamenlijke erfgoedorganisaties kwamen eveneens aan bod tijdens de najaarsbijeenkomst van de Vereniging van Zeeuwse Musea. Zeeuws Erfgoed 22 december 2009/04 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2009 | | pagina 22