Vaardigheden door kennis ROP RESTAURATIE OPLEIDINGSPROJECTEN Leren met je handen In de middeleeuwen bestonden er gildes, beroepsverenigingen van professionals die een bepaald beroep uitoefenden. Leerlingen kregen de kneepjes van het vak onderwezen door een meester. Bij Restauratie Opleidingsprojecten (ROP) verloopt dit vandaag niet anders. Restauratieleerling Edemon van Poppel bezig met herstelmetselwerk aan molen Windlust in Hoek. In een gilde werden leerlingen opgeleid tot gezel en vervolgens tot meester ofwel vakman. Het opleiden tot het ambacht gebeurde door de gildeleden die kennis en ervaring uitwisselden met de leerlingen. Een gilde had het alleenrecht op het uitoefenen van een vak, wat de kwaliteit ten goede kwam. Een leerling kon de titel 'gezel' krijgen na een gedegen opleiding. Wilde de leerling de titel 'meester' verkrijgen dan moest deze de gilde- of meesterproef afleggen. De restauratiewerkzaamheden aan de Verlaetbrug in IJzendijke hebben stagnatie opgelopen door het winterse weer. Herstelwerkzaamheden van het metselwerk vinden ook plaats aan de molen Windlust in Hoek. In de molen worden ook sanitaire voorzieningen aangebracht, uiteraard met een historische uitstraling. In Zierikzee vinden nog steeds restaurati- zaamheden plaats aan het Stadhuismuseum. In grote lijnen is er in de opleiding van de huidige leerlingen niet zoveel veranderd. Komt een leerling op een restauratieproject, dan staat hij onder de begeleiding van een leermeester. Leermeester en begeleidend vakman brengen hem de fijne kneepjes van het vak bij. Met voldoende ervaring en kennis van de theorie kan de leerling een praktijktentamen afleggen. Deze praktijk tentamens worden beoordeeld door de leermeesters. Tentamens worden steekproefsgewijs gecontroleerd door Fundeon, Kenniscentrum Beroepsonderwijs voor de bouw. Na alle voor de opleiding noodzakelijke tentamens te hebben afgelegd, komt de leerling in aanmerking voor een diploma. Sinds kort is het ROP Zuid-West bezig om ook leerlingen voor kleine specialistische beroepen als schilder, stuka door, steenhouwer en smid op de restauratieprojecten te krijgen. Op het project van de NH Kerk in Groede heeft al een leerling-stukadoor meegewerkt. Momenteel is Steenhouwerij Zederik uit Tienhoven bezig met de restauratie van het beeldhouwwerk van de kerk in Driewegen. Dit is het eerste restauratieopleidingsproject in Zeeland waar ook een leerling-steenhouwer opgeleid wordt. Van de NH Kerk in Groede zijn de steigers inmiddels verwijderd. De werkzaamheden omvatten de conservering van de kapconstructie, herstel van de kerkbanken en metselwerkherstel aan de binnenzijde. De restauratie van Hofstede Cranesteijn in Oostkapelle vordert gestaag, nadat men begonnen is met het woon huis. In een later stadium volgt de boerenschuur. Met de bouw van steigers bij zowel de NH Kerk van Oost-Souburg als die van Nisse zijn de eerste tekenen van de naderende restauratiewerken van deze prachtige dorpskerken zichtbaar. Ook de restauratie van een landbouwschuur in Kamperland vordert volgens planning. In algemene zin heeft de winter wel voor enige stagnatie gezorgd, maar dit was niet onoverkomelijk. Sommige restauratiewerkzaamheden lagen tijdelijk stil, zoals die aan de molen van Scherpenisse. Genoemde projecten bieden veel aanknopingspunten voor leerlingen van uiteenlopende disciplines om ervaring op te doen in de restauratiesector. Zeeuws ErfgOed 9 maart 2010/01 MONUMENTEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2010 | | pagina 9