Publiek (Hoe) past archeologie in het onderwijs? 'V 'V Evert van Ginkel stelde in zijn lezing dat er weinig zicht en greep is op de behandeling van archeologie in lesmethodes. Er zijn geen evaluaties uitgevoerd, waardoor het niet bekend is of producten aansluiten bij of worden gebruikt in het onderwijs. Archeologie is slecht vertegenwoor digd in de Nederlandse Canon. "We doen maar wat", stelt Van Ginkel. Binnen de workshop 'Onderwijs' werd bekeken of dat echt zo is. De workshop werd verzorgd door Geert Berings, lector geschiedenis en vakdidactiek geschiedenis aan de lerarenopleiding van de Arteveldehogeschool Gent, en Josien Pootjes, adviseur erfgoededucatie van de SCEZ. O nderwijsstructuur Geert Berings bekeek de structuur van het onderwijs in België. Wat zijn daarbinnen de problemen en waar liggen de kansen voor archeologie? In België wordt bij het vak geschiedenis in het secundair (voort gezet) onderwijs gewerkt volgens een chronologische tijdlijn. De tijd vanaf de prehistorie, of 'Tijd van jagers en boeren' tot aan de 'Tijd van televisie en de computer' (vanaf 1950), wordt veelal maar één keer behandeld. Deze chronologische aanbieding van de geschiedenistijdvakken biedt daarom weinig mogelijkheden om in hogere leerjaren archeologie aan te bieden. Een excursie naar een archeologisch museum is niet voor de hand liggend als op dat moment het tijdvak televisie en computers wordt aangeboden. Om leerlingen van de hoogste klassen bij hun keuzes voor een vervolgstudie te interesseren voor het vak archeologie, is dus weinig mogelijkheid. In Nederland zijn er in het primair onderwijs diverse geschiedenismethodes die chronologisch concentrisch werken; de tijdperiodes komen een paar keer terug. Binnen alle geschiedenismethodes wordt ruimte gemaakt voor archeologie opdrachten. De begrippen archeologie en de archeoloog worden behandeld. Berings had diverse materialen, zoals werkboekjes en dvd's bekeken. De regelgeving omtrent archeologie verandert zo snel, dat na twee jaar deze producten echt verouderd zijn. Zijn zoektocht naar internet- informatie over archeologie en educatie leverde bedroevend weinig op. Een enthousiaste leraar zal hier slecht de informatie vinden die hij zoekt. Een uitzondering vormt de overzichtelijke website van het Provinciaal Archeologisch Museum Velzeke: www.pam-velzeke.be. Archeo lo gieprojecten Josien Pootjes bekeek de mogelijkheden van archeologie in het onderwijs vanuit het aanbod. Het aanbod is voor docenten te vinden op www.scez.nl/projector en op de provinciale site www.cultuureducatiezeeland.nl. Hoe kunnen de archeologieprojecten binnen het onderwijs ingezet worden? Het project 'Uit de put', voorheen gepresenteerd in de Erfgoedmobiel, werd uitgebreid getoond. Verder bestaat er aanbod in de vorm van leskisten, museumeducatie, digitale projecten met een verwijzing naar www.kich.nl ('Kennisinfrastructuur CultuurHistorie': kaarten met archeologische waarden), gastlessen in samenwerking met de vrijwilligers van de AWN (Archeologische Werkgemeenschap Nederland, afdeling Zeeland) en worden er uitstapjes geregeld van scholen naar opgravingssites. De SCEZ biedt een snuffelstage aan voor leerlingen uit de hoogste klassen van het vwo. Kansen voor archeologieprojecten zijn er volgens Pootjes binnen de zogenoemde 'Leonardoscholen' en het gymnasiumonderwijs. Leonardoscholen zijn opgezet voor hoogbegaafde leerlingen, die veelal doorstromen naar de gymnasia. Deze scholen vragen ook om extra aanbod buitenom de reguliere lessen. Het gymnasiumonderwijs biedt onderwijs over de cultuur van de klassieke oudheid. Het 'Nieuwe Leren', een term waar vele vernieuwende onderwijsvormen vanaf 2000 onder vallen en die tot doel heeft om 'beter' onderwijs aan te bieden, biedt eveneens kansen. In de basisscholen wordt bij geschiedenis de 'beleving' belangrijk. Leren moet plaatsvinden in een authentieke omgeving. Dat kan door mensen en materialen in de school te halen en door leerlingen buiten de school te laten leren. Vaardigheden (competenties) moeten aangeleerd worden, zoals samenwerken, overleggen, ICT (computeronderwijs). Allemaal kansen voor archeologielessen. Bij de discussie kwamen vragen los over de mogelijkheden om met leerlingen een opgraving te bezoe ken. Kunnen leerkrachten wellicht via Twitter een waarschuwing krijgen als die mogelijkheid zich voor doet? Kunnen studenten van de lerarenopleidingen worden ingezet om rondleidingen te verzorgen op de site? Vragen die de moeite waard zijn om verder te onderzoeken. Scholen in Zeeland kunnen hierover contact opnemen met de adviseur erfgoededucatie, Josien Pootjes, 0118-670604, jm.pootjes@scez.nl. Discussie met de zaal. Workshop Archeologieprojecten op de markt. Zeeuws Erfgoed15 december 2010/04 Archeologie Erfgoededucatie

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2010 | | pagina 15