De Canonkaravaan doet (we wederom) Zeeland aarf De Canon van Nederland telt 50 vensters: belang rijke personen, creaties en gebeurtenissen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven. Dat geeft een chronologisch beeld van dit onderwerp in Nederland. En er was natuurlijk ook even tijd voor een intermezzo van de Stichting tot Behoud van Roodkapje de Boze Wolf. 'Rijn en Trijn' zagen ook wel een Canonvenster gevuld met het sprookje van Roodkapje. Op 4 juni 2008 deed de Canonkaravaan voor de eerste maal Zeeland aan. 14 maart trok de karavaan opnieuw naar Zeeland. Waarom trokken deze karavanen over de Canon door het land en naar Zeeland? Wat was de boodschap van de stichting entoen.nu, organisator van deze evenementen? De SCEZ was medeorganisator van deze karavaandag voor Zeeland. Jan Kuipers, medeauteur van Geschiedenis van Zeeland. De Canon van ons Zeeuws verleden hield een lezing en Josien Pootjes hield een workshop. Regionale Canons en mogelijkheden voor het gebruik daarvan in het onderwijs was het thema van deze bijdragen. Woensdag 14 maart werd het Canonkaravaan evenement gehouden in het Abdijcomplex te Middelburg. Het was een dag vol informatie over hoe het basisonderwijs aan de slag kan met de Canon. Tenslotte staat sinds 2010 de Canon van Nederland in de kerndoelen. Elke school staat dus voor de vraag: "Wat doen we met de canon in ons - toch al zo drukke lesprogramma?" De Canonkaravaan was een nascholingsdag waarop deze vraag vanuit verschillende invalshoeken van een direct toepasbaar antwoord werd voorzien. Met praktische tips die meteen in praktijk konden worden gebracht. De eerste Canonkaravaan bracht het toen nieuwe begrip Canon onder de aandacht bij het basis- en voortgezet onderwijs. Deze tweede karavaandag liet zien hoeveel praktische informatie het onderwijs kan vinden via de website www.entoen.nu. www.entoen.nu De website, die in vele talen beschikbaar is, geeft docenten en leerlingen historische informatie over de vensters. Samen vormen zij de bron waaruit leerkrachten kunnen putten om de tien geschiedenistijdvakken van de commissie De Rooij te illustreren. Er zijn kant-en-klare lessen te vinden, literatuuroverzichten, websites, musea en archieven worden genoemd en tips voor 'erop uit'. De informatie komt door middel van teksten, foto's en vele filmpjes. Prachtig materiaal om tijdens de geschiedenisles te tonen aan de leerlingen. Wat ook een mooie mogelijkheid van de site is, is het geven van een zoekopdracht over een thema als 'spoorwegen'. Lezing door Jan Kuipers, medeauteur van Geschiedenis van Zeeland' Muzikaal intermezzo door Rijn en Trijn. Wat mij vooral bij is gebleven van de Canonkaravaan is de website entoen.nu. Als (aankomend) leerkracht in het basisonderwijs kun je hier veel extra materiaal vandaan halen. Op het eerste gezicht lijkt het niet zo'n uitgebreide website, totdat je eens goed gaat rondneuzen. Dankzij deze dag heb ik nu een goed beeld van de mogelijkheden van deze site. Door een duidelijke uitleg werd je er wegwijs mee gemaakt. Je doorloopt de geschiedenis van Nederland in een chronologische volgorde door middel van concrete verhalen. De afbeelding die bij het venster hoort (bijvoorbeeld De Verenigde Oost-Indische Compagnie) slaat niet alleen op de VOC, maar op alle gebeurtenissen in die periode. Zo gaat het in dit venster om de overzeese expansie. Je opent dus een venster en vindt er een veel grotere wereld achter dan je verwacht. Op een basisschool werk je natuurlijk met een methode en niet alle methodes zijn hetzelfde. De ontwikkelaars van de canon vinden dat iedereen kennis moet hebben van de vijftig vensters. Maar wat als dat onderwerp niet aan bod komt in de methode? Daar hebben ze iets handigs voor bedacht: de methodecheck! Met de methodecheck kun je checken of het onderwerp aan bod komt in jouw methode, tijdens welk leerjaar en in welk blok. En als het niet aan bod komt, dan wordt er via de website extra materiaal aangeboden om alsnog een les over dat venster te kunnen geven. Belinda Dirven, stagiaire erfgoededucatie bij de SCEZ derdejaars student Pabo aan de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen deCANONMAAVMN Zeeuws Erfgoed 23 juni 2012/02 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 23