Betrokken bij erfgoed eZultuurhistorie De Hertogin Hedwigepolder. Deze zomer was ik, na lange tijd, weer eens in de Hertogin Hedwigepolder. Samen met het schorrenlandschap van Saaftinge en het spookdorp Doel levert dat een excursie op die de bezoeker wel stof tot nadenken móét bieden. Over de Hedwigepolder is inmiddels wel alles gezegd, ook vanuit het perspectief van de cultuurhistorie, maar in dit verband is er iets anders dat intrigeert. Dat is de grote betrokkenheid bij de toekomstplannen met de polder, een betrokkenheid die ver uitstijgt boven de feitelijke en particuliere belangen van slechts één enkele eigenaar en maar een handjevol bewoners die in het geding zijn. Maar, misschien biedt de Hedwigepolder met zijn inmiddels sterke symboolfunctie niet het meest treffende voorbeeld van betrokkenheid bij landschappelijk erfgoed. Er staan meer plannen op het vuur die de gemoederen beheersen. Plannen die vaak met elkaar gemeen hebben dat ze visueel ingrijpen in de wijdere omgeving, en dat is in het veelal vlakke en open Zeeuwse landschap al snel het geval. Plannen vaak ook van particuliere aard, maar met een groot effect op de openbare ruimte. Zo zorgt de komst van windmolens in de Gouweveerpolder, op de grens tussen Schouwen en Duiveland, al op voorhand voor commotie. Iets dergelijks geldt voor de plannen die al geruime tijd gekoesterd worden met betrekking tot de Veerse Dam en het aanpalende Veerse Meer waarin onder andere een hotel moet komen te drijven. En wat te denken van het vrijwel gerealiseerde plan om land art te laten neerdalen in de Wilhelminapolder? Ook daar liggen de verhoudingen duidelijk: één grootgrondbezitter als eigenaar, maar veel Goessenaren beschouwen de polder als hun achtertuin en nog heel veel meer passanten rijden dagelijks over de Deltaweg dóór de polder. Toen ik mij tien jaar geleden nogal kritisch uitliet over het geruisloos verdwijnen van enkele oeroude en onverharde weggetjes op Walcheren, werd mij dat niet door iedereen in dank afgenomen. Waar bemoeide ik me eigenlijk mee? Tenminste één van die weggetjes was particulier eigendom. Had de boer in kwestie niet het volste recht dat bij zijn land te trekken? Formeel natuurlijk wel, maar vanuit het algemeen belang geredeneerd valt ook een ander standpunt te verdedigen. De overheid als toezichthoudster op allerlei ruimtelijke regelgeving zou zich dat algemeen belang wel eens wat meer mogen aantrekken. Zeker in Zeeland, met periodiek en regionaal meer bezoekers - in de vorm van toeristen - dan inwoners, zien velen nauwlettend toe. En zijn het in sommige gevallen de zomerse recreanten uit het Ruhrgebied of elders die een grotere betrokkenheid met het wel en wee van ons landschap aan de dag leggen dan wij Zeeuwen zelf. Natuurlijk kan de overheid niet met iéders belang rekening houden. Natuurlijk speelt er het nimby-effect: als ik er maar geen last van heb. En natuurlijk verschillen de smaken, en vindt de een het Loire-kasteel bij 's-Heer Arendskerke inderdaad de Voorbeeld van herbestemd religieus erfgoed: in 1912 gebouwde gereformeerde kerk, tegenwoordig in gebruik als restaurant-brasserie De Kleine Toren in Baarland. mooiste uiting van nieuwbouw in Zeeland en is de ander juist blij met de hoge omwalling eromheen. Overheden lijken betrokkenheid van burgers al snel als lastig en tijdrovend te beschouwen. Maar in plaats van extra lastpost of kostenpost te zijn, kan betrokkenheid ook onvermoede kansen en uitdagingen bieden. Ik moest daar vorig jaar aan denken, toen in de Middelburgse Oostkerk gediscussieerd werd over krimp en een terugtrekkende overheid, en de dreigende gevolgen daarvan voor monumentale kerkgebouwen. Voorzitter Michiel Zonnevylle van de Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen in Nederland verklaarde in zijn openingswoord 'iets' met de Oostkerk te hebben: zijn grootouders werden er bijna een eeuw geleden in de echt verbonden. Dat betekent dat heel veel anderen ook 'iets' met dit en andere kerkgebouwen hebben. Kerken waarin soms al eeuwen wordt gedoopt en getrouwd, en waaromheen werd begraven. Niet in anonimiteit, want het zijn onze voorouders die daar werden gedoopt, hun communie deden, in de echt verbonden, ter aarde werden besteld. Meer dan in enig ander type monument manifesteert zich in kerken een band met de hedendaagse én vroegere gebruikers. Er zou dus een betrokkenheid gemobiliseerd kunnen worden die heel veel verder reikt dan de krimpende schare van zondagse gelovigen, de omwonenden, de bezoekers van een orgelconcert en de cultuurtoeristen. Wie ziet hoeveel succes tv-programma's over familiegeschiedenis hebben en wie zich herinnert hoeveel Friezen 'om utens' (dat wil zeggen: uit den vreemde) met groot enthousiasme op de been werden gebracht voor het spektakel Simmer 2000, kan zich misschien iets voorstellen bij het succes van een actie om kerken in het licht van hun historische betekenis te steunen en te behouden. Als ergens erfgoed kan binden en boeien, dan wel hier. Kerkelijke archieven te over om in beeld te brengen met wie, waar en wanneer een band werd gesmeed. Hun nazaten, wij dus, wij kunnen en moeten ons betrokken weten. Het begrip 'kerkelijke gemeenschap' krijgt zo een nieuwe, veel ruimere betekenis. Wat met landschappelijk erfgoed kan, moet zeker lukken met monumentaal kerkelijk erfgoed. En over de Middelburgse Oostkerk gesproken: de kerkenraad heeft inmiddels ingezet op het vervreemden van de kerk - in gewone mensen-taal: het overdragen of verkopen. Zou de ruime schare van betrokkenen dat werkelijk laten gebeuren? Erfgoed is van ons allemaal. Aad de Klerk, adviseur cultuurhistorie en landschap Zeeuws Erfgoed 11 september 2012/03 CULTUURHISTORIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 11