O Volksverhalen rond Zeeuwse Ankers zeeuwse ankers VOLKSCULTUUR Nieuws www.scez.nl/zeeuwseankers www.traditieszeeland.nl/kenniscentrum v Het ijdele melkmeisje bij het Ronde Putje in Oost-Souburg. Beeld van Jan Haas (foto Ruben A. Koman). Elke plek in Zeeland heeft zijn eigen verhaal. Een historisch verhaal met feiten over wie er woonden, het land bewerkten of de dijken bouwden. Soms gaat er achter een plek nog een ander verhaal schuil. Een volksverhaal dat zich heeft gehecht aan een dorp of stad, een kasteel, toren of boerderij. Biervliet is op die manier voor altijd verbonden met Willem Beukelszoon, Hulst met Reinaert de Vos en Terneuzen met de Vliegende Hollander. Zeeuwse Ankers Volksverhalen zijn immaterieel erfgoed. Ze maken als spannende, legendarische, overbekende of juist onverwachte elementen deel uit van de culturele biografie van Zeeland. In het project Zeeuwse Ankers, dat de SCEZ in samenwerking met andere organisaties ontwikkelt, zullen volksverhalen een rol spelen. Mensen geven betekenis aan een plek door elkaar verhalen over die plek te vertellen. Feit en fictie vermengen zich daarin. Sinds het kasteel van Haamstede in 1525 afbrandde, waart er 's nachts een spookpaard rond het herbouwde slot. In de onderaardse gewelven van het voormalige fort Ronduute bij Overslag ligt een leeuw op een schatkist. De ziel van de kasteelvrouw kan er geen rust vinden. Ze verschijnt eenmaal in de honderd jaar 's nachts als witte dame in de omgeving van het fort, in de hoop een moedige man te treffen die de kist voor haar durft te openen. Er zijn veel meer sagen rond oude of verdwenen gebouwen. Het voormalige tempeliershuis in Zierikzee, de Sint-Lievens Monstertoren in die stad en een inmiddels verdwenen klooster in IJzendijke zijn plaats van handeling in zulke verhalen. Lokaal kunnen verhalen verbonden zijn aan een boerderij of huis. Zelfs een eenvoudige houten brug kan legendarische status krijgen. Dat gebeurde dankzij het ver haal over de engelenwacht van dominee Smytegelt. Omringd door engelen passeerde de predikant in een stormachtige nacht de Sint-Jorisbrug in Middelburg, waar twee mannen een moordaanslag op hem wilden plegen. De brug is in 1959 afgebroken, maar de legende leeft voort. Geschiedenis Veel volksverhalen leveren een verklaring voor iets dat zich in het verleden heeft voorgedaan. De zeemeerminnensage van Westenschouwen geeft een oorzaak van het verval van het dorp vanaf de late vijftiende eeuw. Het is een van de bekendste Zeeuwse sagen. Eenzelfde soort verhaal bestaat er ook voor Reimerswaal, Bath, Saeftinge en Veere. De sage over Westenschouwen heeft zich verplaatst naar het verdronken dorp Koudekerke op Schouwen. Wie nu de Plompe Toren bezoekt, hoort nog hoe de zeemeerman het dorp verwenst om zijn gevangen genomen vrouw. Oorlogen leveren heldenverhalen op en ook die zijn vaak verbonden met een plaats. Jantje, de klokkenluider van het belfort in Sluis, werd een held door dronken in slaap te vallen. Daardoor verzuimde hij de klokken te luiden. In het verhaal, dat zich afspeelt tijdens de Tachtigjarige Oorlog, misleidt hij zo ongewild de Spaanse troepen die een aanval op de stad hadden gepland. Kolonel Ledel liet boterkanonnen plaatsen op de vestingwallen van Oostburg en verjoeg volgens de overlevering daarmee in 1831 Belgische opstandelingen. Zwerfsagen Volksverhalen zijn minder lokaal gebonden dan ze op het eerste gezicht lijken. Door heel Europa komen dezelfde soorten verhalen voor. Schrijvers of de bevolking zelf hebben het verhaal toegeëigend en eisen het op als iets unieks voor hun eigen plaats. Het Ronde Putje in Oost-Souburg, waarin een ijdel melkmeisje zich spiegelde en verdronk, was een geliefde pleisterplaats tijdens een tochtje over Walcheren. De spelerijders lieten er hun paarden drinken. Dat aan die plek het verhaal over het melkmeisje is gehecht, berust grotendeels op toeval. Negentiende-eeuwse vertellers van deze 'zwerfsage' hebben het verhaal gekoppeld aan de Souburgse poel. Varianten worden verteld in Maastricht en een aantal Belgische steden. Het verhaal over de boterkanonnen komt ook voor in Groningen en België. En over andere predikanten in Nederland en Duitsland bestaan verhalen die een frappante gelijkenis vertonen met dat over Smytegelt. Volksverhalen mogen minder uniek zijn dan gedacht, ze geven een bijzondere betekenis aan plaatsen die straks mogelijk als Zeeuwse ankerplaats te boek zullen staan. Jeanine Dekker, adviseur volkscultuur Zeeuws Erfgoed 17 september 2012/03 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 17