Een dagje oorlog www.geschiedeniszeeland.nl kwamen, kregen zij van tevoren op school instructies over deze dag en is er tijdens de geschiedenisles aandacht besteed aan de Tweede Wereldoorlog. De leerlingen kregen te horen hoe laat zij verwacht werden bij het onderdeel waar ze gingen starten. Om te zorgen dat er geen overlappingen in het programma zouden zijn, startte iedere groep op een ander tijdstip. Het bleek nog lastig in te schatten hoe lang je erover fietst van huis naar Westkapelle, veel leerlingen kwamen later aan dan gepland. De dag ging goed van start, de vier onderdelen draaiden op volle toeren. Een paar technische storingen bij de film en een organisatorisch probleem in het museum waren snel opgelost. Informatie verzamelen Met het groepje van drie moesten de leerlingen zoveel mogelijk informatie zien te verzamelen over hun persoonlijke opdracht. Die informatie haalden de leerlingen zowel uit het museum, als uit het verhaal van de WO II-overlevende, de film en de opdrachten route langs monumenten. Tevens werden er vragen gesteld waarbij de verbinding tussen verleden en heden werd gemaakt. De leerlingen moesten hierbij nadenken over de gevolgen van de oorlog, of over hoe zij in een bepaalde situatie zouden handelen. Fanatiek hebben de leerlingen de hele dag gezocht naar antwoorden bij hun opdrachten. De verzameling van alle informatie moest de volgende dag verwerkt worden in een presentatie, waarbij het groepje leerlingen zelf voor een vorm mochten kiezen: een powerpoint presentatie, muurkrant, poster of film. Presentaties Tijdens alle presentaties, die de volgende dag op school gehouden werden, waren ook twee overlevenden en de bedrijfsleider van het Polderhuis present. Een van de overlevenden, de heer Lous, was zeer ontroerd door de goede presentaties van de leerlingen. De leerlingen hadden op hun beurt veel respect voor de verhalen van de overlevenden. "Een dergelijke indringende manier van lesgeven kan binnen een klaslokaal nooit gerealiseerd worden", aldus een van de docenten. Lesmateriaal Scholen voor voortgezet onderwijs die interesse hebben om van dit lessenpakket gebruik te maken, kunnen contact opnemen met het Polderhuis in Westkapelle. Een korte rondleiding door het museum. Waar kun je informatie vinden (foto Belinda Dirven). Woensdag 20 juni werd Westkapelle overspoeld door honderdtwintig havo 3-leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren, afdeling Van de Perre in Middelburg. Wat deden deze leerlingen die dag in Westkapelle? De laatste week, bijna zomervakantie. Voor de leerlingen van CSW Van de Perre was tijdens deze activiteitenweek het project 'Een dagje oorlog' ingeroosterd. De CSW en het Polderhuismuseum zijn samen dit project over de Tweede Wereldoorlog gestart. Havo 3 testte het op deze dag uit, waarna het wordt geëvalueerd en bijgesteld. Het programma bestond uit vier onderdelen, die alle honderdtwintig leerlingen, verdeeld in vier groepen van dertig leerlingen, volgden. De vier programma onderdelen: - een museumbezoek met tien verschillende opdrachten, uit te voeren in tien groepjes van drie leerlingen; - een gesprek met een overlevende in restaurant De Fontein, bij de maquette van Westkapelle voor en na het bombardement; - een opdrachtenroute op de fiets langs oorlogs monumenten; - de film 'Slag om de Schelde' in het Kasteel van Batavia. Voorbereiding Voordat de leerlingen op de fiets naar Westkapelle inrhl-iH Geschiedeniszeeland.nl blijft groeien! Aanvullingen tot dusver dit jaar zijn lange thema's als 'Vlas' en korte als 'Gevelreclame' en 'Baksteengotiek'. Gewerkt wordt aan de nieuwe onderwerpen 'Eerste Wereldoorlog', 'Zonnewijzers' en 'Rederijkers in Zeeland' en meer. Ook de actualiteit wordt niet vergeten. Met nieuwsberich ten over activiteiten, themajaren en seminars dragen we bij aan het levendig houden van ons erfgoed. Laat je inspireren, informeren en vooral verbazen: bezoek geschiedeniszeeland.nl en 'blader' eens door het aanbod. Deel je ervaringen met ons. Bekijk je omgeving op oude foto's of ontdek de ingang tot jouw familiegeschiedenis. Bezoek ons verleden en verras je vrienden met een e-card. Voor nu en voor later: Zeeuws Erfgoed 22 september 2012/03 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 22