Een dagje oorlog
www.geschiedeniszeeland.nl
kwamen, kregen zij van tevoren op school instructies
over deze dag en is er tijdens de geschiedenisles aandacht
besteed aan de Tweede Wereldoorlog. De leerlingen
kregen te horen hoe laat zij verwacht werden bij het
onderdeel waar ze gingen starten. Om te zorgen dat er
geen overlappingen in het programma zouden zijn,
startte iedere groep op een ander tijdstip. Het bleek nog
lastig in te schatten hoe lang je erover fietst van huis naar
Westkapelle, veel leerlingen kwamen later aan dan
gepland. De dag ging goed van start, de vier onderdelen
draaiden op volle toeren. Een paar technische storingen
bij de film en een organisatorisch probleem in het
museum waren snel opgelost.
Informatie verzamelen
Met het groepje van drie moesten de leerlingen zoveel
mogelijk informatie zien te verzamelen over hun
persoonlijke opdracht. Die informatie haalden de
leerlingen zowel uit het museum, als uit het verhaal
van de WO II-overlevende, de film en de opdrachten
route langs monumenten. Tevens werden er vragen
gesteld waarbij de verbinding tussen verleden en heden
werd gemaakt. De leerlingen moesten hierbij nadenken
over de gevolgen van de oorlog, of over hoe zij in een
bepaalde situatie zouden handelen. Fanatiek hebben de
leerlingen de hele dag gezocht naar antwoorden bij hun
opdrachten. De verzameling van alle informatie moest de
volgende dag verwerkt worden in een presentatie, waarbij
het groepje leerlingen zelf voor een vorm mochten kiezen:
een powerpoint presentatie, muurkrant, poster of film.
Presentaties
Tijdens alle presentaties, die de volgende dag op school
gehouden werden, waren ook twee overlevenden en
de bedrijfsleider van het Polderhuis present. Een van
de overlevenden, de heer Lous, was zeer ontroerd door
de goede presentaties van de leerlingen. De leerlingen
hadden op hun beurt veel respect voor de verhalen van
de overlevenden. "Een dergelijke indringende manier
van lesgeven kan binnen een klaslokaal nooit gerealiseerd
worden", aldus een van de docenten.
Lesmateriaal
Scholen voor voortgezet onderwijs die interesse hebben
om van dit lessenpakket gebruik te maken, kunnen
contact opnemen met het Polderhuis in Westkapelle.
Een korte rondleiding door
het museum. Waar kun je
informatie vinden
(foto Belinda Dirven).
Woensdag 20 juni werd Westkapelle overspoeld door
honderdtwintig havo 3-leerlingen van de Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren, afdeling Van de Perre
in Middelburg. Wat deden deze leerlingen die dag in
Westkapelle?
De laatste week, bijna zomervakantie. Voor de leerlingen
van CSW Van de Perre was tijdens deze activiteitenweek
het project 'Een dagje oorlog' ingeroosterd. De CSW en
het Polderhuismuseum zijn samen dit project over de
Tweede Wereldoorlog gestart. Havo 3 testte het op deze
dag uit, waarna het wordt geëvalueerd en bijgesteld.
Het programma bestond uit vier onderdelen, die alle
honderdtwintig leerlingen, verdeeld in vier groepen van
dertig leerlingen, volgden.
De vier programma onderdelen:
- een museumbezoek met tien verschillende opdrachten,
uit te voeren in tien groepjes van drie leerlingen;
- een gesprek met een overlevende in restaurant
De Fontein, bij de maquette van Westkapelle voor
en na het bombardement;
- een opdrachtenroute op de fiets langs oorlogs
monumenten;
- de film 'Slag om de Schelde' in het Kasteel van Batavia.
Voorbereiding
Voordat de leerlingen op de fiets naar Westkapelle
inrhl-iH
Geschiedeniszeeland.nl blijft groeien! Aanvullingen tot
dusver dit jaar zijn lange thema's als 'Vlas' en korte als
'Gevelreclame' en 'Baksteengotiek'. Gewerkt wordt aan de
nieuwe onderwerpen 'Eerste Wereldoorlog',
'Zonnewijzers' en 'Rederijkers in Zeeland' en meer.
Ook de actualiteit wordt niet vergeten. Met nieuwsberich
ten over activiteiten, themajaren en seminars dragen we
bij aan het levendig houden van ons erfgoed.
Laat je inspireren, informeren en vooral verbazen: bezoek
geschiedeniszeeland.nl en 'blader' eens door het aanbod.
Deel je ervaringen met ons. Bekijk je omgeving op oude
foto's of ontdek de ingang tot jouw familiegeschiedenis.
Bezoek ons verleden en verras je vrienden met een e-card.
Voor nu en voor later:
Zeeuws Erfgoed 22 september 2012/03 ERFGOEDEDUCATIE