Stichting Traditioneel Varend Zeeland www.traditioneelvaren.nl www.beurtvaarder.nl De Stichting Traditioneel Varend Zeeland is een overkoepelende stichting die zich inzet voor het behoud van historische Zeeuwse schepen door middel van restauratie, onderhoud en historisch onderzoek. Onder de koepel werken de volgende stichtingen samen: de Stichting Zeeuwse Klipper Avontuur, de Stichting Zeeuwse Schouw No. 1, de Stichting Vissermanschouw Nieuwe Zorg en de Stichting Beurtvaarder Frans Naerebout, alle gevestigd in Goes. Zeeuwse vissermanschouw Nieuwe Zorg bijna gered In 2002 vond Wout Dijkstra op een werf in Bruinisse de visserman schouw Nieuwe Zorg. Het in 1924 bij Verras in het Zeeuws-Vlaamse Paal gebouwde schip was in een erbarmelijke staat en dreigde verloren te gaan. Wout Dijkstra kocht het wrak en begon een lange strijd om de restauratie mogelijk te maken. Met steun van de Provincie Zeeland, het Prins Bernard Cultuurfonds en nog een aantal goede gevers kon de inmiddels opgerichte Stichting Vissermanschouw Nieuwe Zorg in 2008 op de Oosterscheldewerf in Goes beginnen met de restauratie van het schip. In oktober 2011 is de volledig vernieuwde romp van het schip gereedgekomen. Sindsdien ligt de restauratie door een gebrek aan financiële middelen stil. Om het schip af te maken heeft de stichting nog 60.000 euro nodig, een aanzienlijk bedrag in deze tijd van bezuinigingen. Hebt u een goede tip om extra gelden te genereren, neem dan contact op met Ria Geluk, telefoon 06-28513978 en e-mail riageluk@zeelandnet.nl. Restauratie van de Frans Naerebout vordert gestaag De restauratie van de beurtvaarder Frans Naerebout vordert gestaag. Een grote groep vrijwilligers van de gelijknamige stichting heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om het uit 1927 daterende binnenvaart schip zoveel mogelijk terug te brengen in de staat waarin het in 1935 verkeerde, toen het als beurtschip werd ingezet op de lijn Goes- Rotterdam. Zo is een groot gedeelte van de isolatie verwijderd en zijn vervolgens het opgehoogde dek en het stuurhuis weggebrand. Ook zijn een nieuw dek met luikenplan en een nieuw teakhouten stuurhuis op een nieuwe stalen onderbouw geplaatst. Om het schip weer bevaarbaar te maken werd een tweedehands Kromhoutmotor na aankoop in eigen beheer gereviseerd en werd een passende schroef aangeschaft, vormgegeven uit een oud bronzen exemplaar. Momenteel liggen de gestraalde en gespoten mast en laadbomen op dek, wachtend op definitieve plaatsing. Er is kortom al heel veel werk verzet, dit alles laat echter onverlet dat er nog veel werk, tijd en geld nodig zijn voordat de restauratie van de beurtvaarder Frans Naerebout helemaal zal zijn afgerond. Om de voortgang van het proces te volgen, verwijzen we u graag naar onze website:

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 26