Stichting Traditioneel
Varend Zeeland
www.traditioneelvaren.nl
www.beurtvaarder.nl
De Stichting Traditioneel Varend Zeeland is een overkoepelende
stichting die zich inzet voor het behoud van historische Zeeuwse
schepen door middel van restauratie, onderhoud en historisch
onderzoek. Onder de koepel werken de volgende stichtingen samen:
de Stichting Zeeuwse Klipper Avontuur, de Stichting Zeeuwse
Schouw No. 1, de Stichting Vissermanschouw Nieuwe Zorg en
de Stichting Beurtvaarder Frans Naerebout, alle gevestigd in Goes.
Zeeuwse vissermanschouw Nieuwe Zorg bijna gered
In 2002 vond Wout Dijkstra op een werf in Bruinisse de visserman
schouw Nieuwe Zorg. Het in 1924 bij Verras in het Zeeuws-Vlaamse
Paal gebouwde schip was in een erbarmelijke staat en dreigde verloren
te gaan. Wout Dijkstra kocht het wrak en begon een lange strijd om
de restauratie mogelijk te maken. Met steun van de Provincie
Zeeland, het Prins Bernard Cultuurfonds en nog een aantal goede
gevers kon de inmiddels opgerichte Stichting Vissermanschouw
Nieuwe Zorg in 2008 op de Oosterscheldewerf in Goes beginnen
met de restauratie van het schip. In oktober 2011 is de volledig
vernieuwde romp van het schip gereedgekomen. Sindsdien ligt de
restauratie door een gebrek aan financiële middelen stil. Om het schip
af te maken heeft de stichting nog 60.000 euro nodig, een aanzienlijk
bedrag in deze tijd van bezuinigingen. Hebt u een goede tip om extra
gelden te genereren, neem dan contact op met Ria Geluk, telefoon
06-28513978 en e-mail riageluk@zeelandnet.nl.
Restauratie van de Frans Naerebout vordert gestaag
De restauratie van de beurtvaarder Frans Naerebout vordert gestaag.
Een grote groep vrijwilligers van de gelijknamige stichting heeft de
afgelopen jaren hard gewerkt om het uit 1927 daterende binnenvaart
schip zoveel mogelijk terug te brengen in de staat waarin het in 1935
verkeerde, toen het als beurtschip werd ingezet op de lijn Goes-
Rotterdam. Zo is een groot gedeelte van de isolatie verwijderd en
zijn vervolgens het opgehoogde dek en het stuurhuis weggebrand.
Ook zijn een nieuw dek met luikenplan en een nieuw teakhouten
stuurhuis op een nieuwe stalen onderbouw geplaatst. Om het schip
weer bevaarbaar te maken werd een tweedehands Kromhoutmotor
na aankoop in eigen beheer gereviseerd en werd een passende schroef
aangeschaft, vormgegeven uit een oud bronzen exemplaar.
Momenteel liggen de gestraalde en gespoten mast en laadbomen op
dek, wachtend op definitieve plaatsing. Er is kortom al heel veel werk
verzet, dit alles laat echter onverlet dat er nog veel werk, tijd en geld
nodig zijn voordat de restauratie van de beurtvaarder Frans Naerebout
helemaal zal zijn afgerond.
Om de voortgang van het proces te volgen, verwijzen we u graag naar
onze website: