Bezoekcijfers Zeeuwse musea blijven achter - Potentiele bezoekers voor Historisch Museum De Bevelanden in Goes (foto Eddy Westveer voor DNA-beeldbank op www.laatzeelandzien.nl). Het jaar 2012 heeft niet de verwachte toename van bezoekcijfers in de Zeeuwse musea opgeleverd, waar vooraf op gehoopt en ook wel gerekend was. De grotere musea kenden vrijwel allemaal de nodige terugval. Uitzondering hierop vormde het Zeeuws Museum met een lichte winst, maar toch ook gering gezien het zeer uitgebreide jubileumprogramma in 2012. Met een flinke stijging in het jaar 2010 was het streven van de gezamenlijke musea (Vereniging van Zeeuwse Musea) om in de jaren daarna 500.000 bezoekers te halen. Dit lukte zowel in 2011 als in 2012 nog niet. Afgelopen jaar kende een vermindering van 8,5 procent ten opzichte van 2010 (6 procent t.o.v. 2011). Het totaal van de 41 geïnventariseerde musea kwam uit op 429.465 bezoekers. Aan inzet ontbrak het de Zeeuwse musea niet in 2012; er was afgelopen jaar een gevarieerd programma van seizoententoonstellingen. Zelf geven de musea de kwakkelzomer en de recessie als oorzaak. Landelijk was in 2012 wel een toename waarneembaar in het aantal museumbezoeken met een Museumkaart (12 procent t.o.v. 2010). Gemiddeld bezochten Museumkaarthouders in 2012 5,5 keer een museum. Een landelijke trend die in 2012 goed uitpakte, was gastmuseum te zijn voor collecties uit andere musea (vaak musea die zelf afgelopen jaar gesloten waren). In Zeeland werd daar nog niet erg op ingespeeld. Vanaf 2013 kunnen musea ook actiever gaan inspelen op en deelnemen aan de Culturele Biografie van Zeeland (Zeeuwse Ankers). Door meer relatie te leggen tussen de collectie en de regio, spelen musea meer in op de toeristische markt. En met regelmatige vernieuwingen van de vaste presentaties kunnen de musea rekenen op meer herhaalbezoek, eveneens een landelijke trend. Het jaar 2013 biedt de Zeeuwse musea nieuwe kansen. Het Watersnood museum verwacht dat alle activiteiten rondom de zestigjarige herdenking van de Ramp van 1953 weer tot toename van het publiek zullen leiden. Een aantal musea gaat zich dit jaar ook nog meer op jeugd en jongeren richten, zowel via het onderwijs als rechtstreeks met inzet van sociale media. De Vereniging van Zeeuwse Musea maakt zich ook in 2013 weer sterk voor collectieve promotie voor het museumbezoek in Zeeland, via de Museumgids (vanaf het Museumweekend verkrijgbaar bij de musea, toeristische en culturele informatiepunten) en de website ZeelandMuseumland.nl. Jong publiek bij de opening van 'Eenmaal, andermaal' in het Zeeuws Museum in Middelburg (foto Anda van Riet). Zeeuws Erfgoed 15 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 15