Bezoekcijfers Zeeuwse musea blijven achter
-
Potentiele bezoekers voor Historisch Museum De Bevelanden in Goes (foto Eddy Westveer voor DNA-beeldbank op www.laatzeelandzien.nl).
Het jaar 2012 heeft niet de verwachte toename van bezoekcijfers in
de Zeeuwse musea opgeleverd, waar vooraf op gehoopt en ook wel
gerekend was. De grotere musea kenden vrijwel allemaal de nodige
terugval. Uitzondering hierop vormde het Zeeuws Museum met een
lichte winst, maar toch ook gering gezien het zeer uitgebreide
jubileumprogramma in 2012.
Met een flinke stijging in het jaar 2010 was het streven van de
gezamenlijke musea (Vereniging van Zeeuwse Musea) om in de jaren
daarna 500.000 bezoekers te halen. Dit lukte zowel in 2011 als in 2012
nog niet. Afgelopen jaar kende een vermindering van 8,5 procent ten
opzichte van 2010 (6 procent t.o.v. 2011). Het totaal van de 41
geïnventariseerde musea kwam uit op 429.465 bezoekers. Aan inzet
ontbrak het de Zeeuwse musea niet in 2012; er was afgelopen jaar een
gevarieerd programma van seizoententoonstellingen. Zelf geven de musea
de kwakkelzomer en de recessie als oorzaak. Landelijk was in 2012 wel een
toename waarneembaar in het aantal museumbezoeken met een
Museumkaart (12 procent t.o.v. 2010). Gemiddeld bezochten
Museumkaarthouders in 2012 5,5 keer een museum.
Een landelijke trend die in 2012 goed uitpakte, was gastmuseum te
zijn voor collecties uit andere musea (vaak musea die zelf afgelopen jaar
gesloten waren). In Zeeland werd daar nog niet erg op ingespeeld.
Vanaf 2013 kunnen musea ook actiever gaan inspelen op en deelnemen
aan de Culturele Biografie van Zeeland (Zeeuwse Ankers). Door meer
relatie te leggen tussen de collectie en de regio, spelen musea meer in
op de toeristische markt. En met regelmatige vernieuwingen van de vaste
presentaties kunnen de musea rekenen op meer herhaalbezoek, eveneens
een landelijke trend.
Het jaar 2013 biedt de Zeeuwse musea nieuwe kansen. Het Watersnood
museum verwacht dat alle activiteiten rondom de zestigjarige herdenking
van de Ramp van 1953 weer tot toename van het publiek zullen leiden.
Een aantal musea gaat zich dit jaar ook nog meer op jeugd en jongeren
richten, zowel via het onderwijs als rechtstreeks met inzet van sociale
media. De Vereniging van Zeeuwse Musea maakt zich ook in 2013
weer sterk voor collectieve promotie voor het museumbezoek in Zeeland,
via de Museumgids (vanaf het Museumweekend verkrijgbaar bij de musea,
toeristische en culturele informatiepunten) en de website
ZeelandMuseumland.nl.
Jong publiek bij de opening van 'Eenmaal, andermaal'
in het Zeeuws Museum in Middelburg (foto Anda van Riet).
Zeeuws Erfgoed 15 Musea