'De val van de mensin de Hof van Eden, met op de voorgrond de boom van kennis van goed en kwaad en daarachter de levensboom; schilderij van Lucas Cranach de Oudere (1472-1553). Het trapeziumvormig model van de Doornikse zerken zou zijn afgeleid van Frankische sarcofagen; deze basisvorm bleef voor doodskisten gehandhaafd tot vandaag de dag. De origine van het levensboommotief is vrijwel niet te traceren. De boom als kosmisch symbool vinden we onder meer terug in Indië, Mesopotamië en Scandinavië. De levensboom als teken van wedergeboorte is hiervan een eveneens wijd verbreide variant; de meiboom in de moderne Europese folklore is daarvan weer een nakomeling. Er is zelfs een typologische relatie aan te wijzen met de seculiere vrijheidsboom van de Amerikaanse en Franse Revolutie en onze eigen, in 1795 gestichte Bataafse Republiek. In de bijbel komt de levensboom meermalen voor. God plantte hem samen met de boom van de kennis van goed en kwaad in de Hof van Eden; na de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs gold Christus als de nieuwe levensboom. Het motief van de (dubbele) cirkel is veel minder frequent onder de Doornikse zerken; we zien de cirkels verbonden en als afgeleide van het levensboommotief afgebeeld, maar ook los van elkaar. Jan Kuipers, documentalist archeologie Henk Hendrikse, depotbeheerder Met dank aan Koen van Rooijen, conservator Historisch Museum De Bevelanden, Goes Literatuur Jean-Claude Ghislain, 'Dalles funéraires romanes tournaisiennes en Belgique', Art Fact 2, 198$, $3-71. Jan J.B. Kuipers, 'Sarcofagen uit Westkerke', Nehalennia afl. 139, 2003, 26-27 (rubriek Verdwenen Zeeuwse Gebouwen). Symboliek De Westkerkse stenen vertonen een typologie, waarvan in Europa een zestigtal voorbeelden bekend zijn. Deze grafstenen zijn in 'massaproductie' te Doornik (in de huidige Belgische provincie Henegouwen) uit Doornikse kalksteen vervaardigd en daarna uitgevoerd omdat ze erg in trek waren. De Westkerkse objecten zijn tot dusver beschouwd als de meest noordelijke voorbeelden van het decoratietype met levensboom of cirkelmotief; het verspreidingsgebied van grafstenen van Doornikse kalksteen reikt echter tot in Scandinavië. Een bekend voorbeeld van een intacte grafplaat met 'Doorniks' levensboommotief is het 'graf van Sint-Guido' in de crypte van de Sint-Guidokerk te Anderlecht (B). Sint-Guido is een in 1112 heilig- verklaarde Anderlechtse pelgrim naar het Heilige Land, wiens biografie doorspekt is van mirakelen. Het 'graf van Sint-Guido' is een secundair gebruikte, trapeziumvormige grafsteen met levensboommotief die rust op gemetselde sokkels. Er was een religieuze praktijk mee verbonden: pelgrims kropen onder de steen door met daarop de schrijn van Sint-Guido, zodat zij als het ware fysiek door hem werden beschermd. Voorbeelden van grafplaten met levensboommotief uit Doornik (A), Leuven (B), Gent (C) en Brugge (D) (naar Ghislain 1985). versteviging van de funderingen van de nieuwe kerk, zo bleek uit de archeologische waarnemingen. Een merkwaardig verschijnsel, dat echter niet uniek is. Toen men de bakstenen kerk van Westkerke bouwde, moet men al niet meer hebben geweten wie in welke sarcofaag ooit ter ruste was gelegd; dit type grafplaten draagt nooit de naam of andere identiteits- kenmerken van de overledene. De in 1975 eveneens aangetroffen begravingsresten hielden verband met een jongere fase. Het is echter duidelijk dat zij die eens in de sarcofagen rustten, aanzienlijke personen waren. Mogelijk betreft het geestelijken en/of de oudste heren van Westkerke. Dekselfragment van een sarcofaag uit Westkerke, met het motief van de dubbele cirkels. Zeeuws Erfgoed 23 maart 2013/01 ARCHEOLOGIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 23