Deskundigheidsbevordering van museumeducatie Terugblik op cursus Visie op educatie I Visie op educatie 19 november 2012 organiseerde de SCEZ de cursus 'Visie op educatie binnen het museumbeleidsplan'. De cursus zou anderhalf jaar geleden door Erfgoed Nederland uitgevoerd zijn, ware het niet dat direct na de aankondiging ervan het doek viel voor dit landelijk instituut voor het erfgoed. Ellen Snoep, die als projectleider erfgoededucatie de cursus vanuit Erfgoed Nederland zou ontwikkelen, heeft op verzoek van de SCEZ de cursus voor de Zeeuwse musea samengesteld en gegeven. Veertien deelnemers blokten op 19 november een hele ochtend op de diverse theorieën over educatie in het museum, om vervolgens in de middag een en ander toe te passen op de eigen museumsituatie. Gastdocente Gundy van Dijk, senior educatiemedewerker van het Tropenmuseum in Amsterdam, schetste de huidige praktijk van educatie binnen het museum. De aanpak van het Tropenmuseum om rondleidingen met kinderen langs een beperkt aantal voorwerpen te houden, deze langdurig te bekijken en te bespreken tijdens meerdere vragenrondes, levert een intense ervaring op. De Zeeuwse musea vonden het opvallend dat ook het Tropenmuseum de scholen actief benadert om leerlingen naar het museum te krijgen. Wat is er nodig voor een visie op educatie? Een visiedocument is bedoeld om af en toe te raadplegen om te bekijken of de juiste koers nog steeds gevaren wordt. Het moet een bondig document zijn dat inspireert en enthousiasmeert. De visie moet door de medewerkers van de instelling gedragen worden. De missie van de instelling moet vertaald worden naar de educatieve visie. Er moet hiervoor kennis zijn van het onderwijs en van de recente ontwikkelingen in cultuur- educatiebeleid. Theorieën over educatie in het museum zorgen voor een theoretische onderbouwing van de visie. Vervolgens is het een uitdaging om een onderscheidend educatief aanbod samen te stellen. Cultuureducatie met Kwaliteit Het bijscholen van educatief medewerkers in musea past helemaal in de doelstellingen van de nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2013-2016 voor het primair onderwijs. De regeling (uitgevoerd door het Fonds voor Cultuurparticipatie) is ontwikkeld om de kwaliteit van cultuureducatie te verbeteren. Een landelijk samenhangende aanpak moet ervoor zorgen dat kwalitatief goede cultuureducatie een vaste plaats krijgt binnen het onderwijs en bij de culturele instellingen. De regeling is gericht op het behalen van de kerndoelen en het werken in een doorgaande leerlijn. Ook worden leerkrachten gestimuleerd zich te bekwamen op het gebied van cultuureducatie en moeten culturele instellingen hun aanbod meer afstemmen op de kern doelen. Wie betaalt het? De regeling is een matchingsregeling. Dat wil zeggen dat het Fonds voor Cultuurparticipatie maximaal de helft van de begrote kosten subsidieert. De andere helft komt van andere partijen, met name gemeenten en provincies. Ook Zeeland heeft een aanvraag lopen bij dit fonds, waarmee toekomstige projecten en activiteiten ontwikkeld kunnen gaan worden. Meer informatie over de regeling is te vinden op de website van de SCEZ onder Erfgoededucatie. Vervolgcursussen in de planning In april wordt er voor de Zeeuwse musea een vervolg op de cursus 'Visie op educatie binnen het museum beleidsplan' georganiseerd. Het Zeeuws Museum geeft dan een presentatie over de doorgaande leerlijn educatie in het museum. Alleen voor erfgoedhuizen/ provinciale steuninstellingen is door EDU-ART uit Arnhem een 'train de trainer'-cursus 'Van rondleiden naar begeleiden, schoolgroepen in het museum' georganiseerd op vrijdag 1 februari 2013. Adviseur erfgoededucatie Josien Pootjes heeft deze cursus gevolgd. De SCEZ bezit hierdoor voor Zeeland een licentie voor het vervolgens zelf organiseren van de cursus voor de Zeeuwse musea. De cursus 'rondleiden' staat voor volgend jaar ingepland. Musea -net visie ep en- »ei- uiignhjLancccrd educatief pragramrro trri&an luetr jnngï beeockjm den inusca diced rfoij flpf-n - Vud_sucdc:vc. ug j[Liticprc-qr ii het van belang oct-i irf^vinarttfltïeqlr wtdnflMfl ✓.■nel;- u^tralilHm Mm l 1 f-n'-ducatiEve vfsie kun hndiHtrttp vwh doelkepen -^i le bh iin*i bedienen Zeeuws Erfgoed 24 maart 2013/01 ErfgoededucaTIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 24