Deskundigheidsbevordering
van museumeducatie
Terugblik op cursus Visie op educatie
I Visie op educatie
19 november 2012 organiseerde de SCEZ de cursus
'Visie op educatie binnen het museumbeleidsplan'.
De cursus zou anderhalf jaar geleden door Erfgoed
Nederland uitgevoerd zijn, ware het niet dat direct na
de aankondiging ervan het doek viel voor dit landelijk
instituut voor het erfgoed.
Ellen Snoep, die als projectleider erfgoededucatie de
cursus vanuit Erfgoed Nederland zou ontwikkelen, heeft
op verzoek van de SCEZ de cursus voor de Zeeuwse
musea samengesteld en gegeven. Veertien deelnemers
blokten op 19 november een hele ochtend op de diverse
theorieën over educatie in het museum, om vervolgens
in de middag een en ander toe te passen op de eigen
museumsituatie. Gastdocente Gundy van Dijk, senior
educatiemedewerker van het Tropenmuseum in
Amsterdam, schetste de huidige praktijk van educatie
binnen het museum. De aanpak van het Tropenmuseum
om rondleidingen met kinderen langs een beperkt aantal
voorwerpen te houden, deze langdurig te bekijken en te
bespreken tijdens meerdere vragenrondes, levert een
intense ervaring op. De Zeeuwse musea vonden het
opvallend dat ook het Tropenmuseum de scholen actief
benadert om leerlingen naar het museum te krijgen.
Wat is er nodig voor een visie op educatie?
Een visiedocument is bedoeld om af en toe te raadplegen
om te bekijken of de juiste koers nog steeds gevaren
wordt. Het moet een bondig document zijn dat inspireert
en enthousiasmeert. De visie moet door de medewerkers
van de instelling gedragen worden.
De missie van de instelling moet vertaald worden naar
de educatieve visie. Er moet hiervoor kennis zijn van het
onderwijs en van de recente ontwikkelingen in cultuur-
educatiebeleid. Theorieën over educatie in het museum
zorgen voor een theoretische onderbouwing van de visie.
Vervolgens is het een uitdaging om een onderscheidend
educatief aanbod samen te stellen.
Cultuureducatie met Kwaliteit
Het bijscholen van educatief medewerkers in musea past
helemaal in de doelstellingen van de nieuwe regeling
Cultuureducatie met Kwaliteit 2013-2016 voor het
primair onderwijs. De regeling (uitgevoerd door het
Fonds voor Cultuurparticipatie) is ontwikkeld om
de kwaliteit van cultuureducatie te verbeteren.
Een landelijk samenhangende aanpak moet ervoor zorgen
dat kwalitatief goede cultuureducatie een vaste plaats
krijgt binnen het onderwijs en bij de culturele
instellingen. De regeling is gericht op het behalen van
de kerndoelen en het werken in een doorgaande leerlijn.
Ook worden leerkrachten gestimuleerd zich te bekwamen
op het gebied van cultuureducatie en moeten culturele
instellingen hun aanbod meer afstemmen op de kern
doelen.
Wie betaalt het?
De regeling is een matchingsregeling. Dat wil zeggen dat
het Fonds voor Cultuurparticipatie maximaal de helft
van de begrote kosten subsidieert.
De andere helft komt van andere partijen, met name
gemeenten en provincies. Ook Zeeland heeft een aanvraag
lopen bij dit fonds, waarmee toekomstige projecten en
activiteiten ontwikkeld kunnen gaan worden. Meer
informatie over de regeling is te vinden op de website van
de SCEZ onder Erfgoededucatie.
Vervolgcursussen in de planning
In april wordt er voor de Zeeuwse musea een vervolg op
de cursus 'Visie op educatie binnen het museum
beleidsplan' georganiseerd. Het Zeeuws Museum geeft
dan een presentatie over de doorgaande leerlijn educatie
in het museum.
Alleen voor erfgoedhuizen/ provinciale steuninstellingen is
door EDU-ART uit Arnhem een 'train de trainer'-cursus
'Van rondleiden naar begeleiden, schoolgroepen in het
museum' georganiseerd op vrijdag 1 februari 2013.
Adviseur erfgoededucatie Josien Pootjes heeft deze cursus
gevolgd. De SCEZ bezit hierdoor voor Zeeland een
licentie voor het vervolgens zelf organiseren van de cursus
voor de Zeeuwse musea. De cursus 'rondleiden' staat voor
volgend jaar ingepland.
Musea -net visie ep en- »ei-
uiignhjLancccrd educatief pragramrro trri&an
luetr jnngï beeockjm den inusca diced
rfoij flpf-n
- Vud_sucdc:vc. ug j[Liticprc-qr ii het van belang
oct-i irf^vinarttfltïeqlr wtdnflMfl
✓.■nel;- u^tralilHm
Mm l 1 f-n'-ducatiEve vfsie kun hndiHtrttp
vwh doelkepen -^i le bh iin*i
bedienen
Zeeuws Erfgoed 24 maart 2013/01 ErfgoededucaTIE