Zeeuwse leerlingen bekijken
oorlogsgeschiedenis
in Duitsland
De schoolleiders van het Calvijn College (r) en Weierheide ontmoeten
elkaar voor het eerst. Later zullen de directeuren met elkaar verder praten
over de internationale samenwerking.
Karsten Leidiger vertelt in het Engels over de geschiedenis
van de schuilbunker in Oberhausen.
Rondleiding door de gangen van de bunker.
In het kader van het internationale project 'the untold story5 zijn
leerlingen van het Calvijn College Krabbendijke (locatie Appelstraat)
van 17 tot en met 19 april op excursie naar Duitsland geweest. Zij
hebben de leerlingen van Gesamtschule Weierheide in Oberhausen
bezocht, waarmee ze dit schooljaar een samenwerkingstraject zijn
gestart.
Zeeuwse scholen internationaliseren
De Rijksoverheid stimuleert Europese uitwisselings-programma's voor
het onderwijs. Scholen doen steeds meer aan internationalisering om
leerlingen in aanraking te brengen met andere culturen. Daarmee
vergroten leerlingen tegelijkertijd hun mogelijkheden voor studie en
werk in het buitenland. Het scholenproject 'the untold story' is zo'n
internationaal uitwisselingsprogramma rond het thema 'niet-vertelde
verhalen uit en over de Tweede Wereldoorlog'. Op dit moment betreft
het een samenwerking tussen Zeeland en Duitsland binnen de
voortgezet onderwijs; de leeftijd van de leerlingen varieert tussen
de 12 en 15 jaar. Vorig jaar september hebben de Duitse en Zeeuwse
leerlingen elkaar voor het eerst ontmoet tijdens een tweedaagse
uitwisseling in Zeeland. In de decemberaflevering van Zeeuws Erfgoed
is hiervan verslag gedaan.
Uitwisseling in Oberhausen
Ditmaal stond de uitwisseling drie dagen lang in het teken van de
oorlogsgeschiedenis van Duitsland. De leerlingen uit Krabbendijke
kwamen meer te weten over de situatie in Oberhausen en leerden de
persoonlijke verhalen van de mensen ter plaatse kennen. De leerlingen
bezochten in dat kader onder andere het plaatselijke Bunkermuseum en
hielden interviews met voorbijgangers in het winkelcentrum CentrO.
Ze kregen hierdoor begrip voor de situatie van de gewone Duitse burgers
tijdens WO II.
Om de samenwerking tussen de leerlingen onderling te bevorderen
hadden de Duitse docenten allerlei 'team building'-opdrachten voor
hen bedacht. In gemengde groepen moesten de leerlingen in een half uur
een brug bouwen van gekleurd papier en stokjes. Een creatieve opdracht
die ook nog eens de samenwerking tussen Nederland en Duitsland
symboliseerde. Een hilarisch moment was het brandje blussen aan de
onderkant van een 'vliegend tapijt', waarop tien leerlingen stonden.
Zij moesten overleggen hoe ze het kleedje konden omdraaien om het
brandje te blussen. Veel gelach en vervolgens weer serieus overleggen.
En dat in het Engels, de voertaal van het project.
Projectopzet in Zeeland
Deelnemende scholen werken binnen het schoolprogramma een paar
maanden aan verschillende opdrachten, om de kennis over de geschiedenis
van de Tweede Wereldoorlog in de eigen omgeving te vergroten.
De leerlingen bezoeken en onderzoeken oorlogsmonumenten in de
buurt van de school en ze nemen interviews af bij WO II-ooggetuigen
(of nabestaanden van ooggetuigen).
De resultaten van deze opdrachten, die de leerlingen in het Engels moeten
formuleren, geven de scholen via eTwinning aan elkaar door. Dit digitale
platform maakt deel uit van Comenius, het programma van de EU
voor scholen. De beste Zeeuwse interviews worden opgenomen in de
databanken van oorlogsmusea in Zeeland. Naast digitale uitwisseling
maken twee 'live'-uitwisselingen naar het buitenland deel uit van het
internationale samenwerkingsprogramma.
Het vliegend tapijt 'staat in de brand!'