Zeeuwse leerlingen bekijken oorlogsgeschiedenis in Duitsland De schoolleiders van het Calvijn College (r) en Weierheide ontmoeten elkaar voor het eerst. Later zullen de directeuren met elkaar verder praten over de internationale samenwerking. Karsten Leidiger vertelt in het Engels over de geschiedenis van de schuilbunker in Oberhausen. Rondleiding door de gangen van de bunker. In het kader van het internationale project 'the untold story5 zijn leerlingen van het Calvijn College Krabbendijke (locatie Appelstraat) van 17 tot en met 19 april op excursie naar Duitsland geweest. Zij hebben de leerlingen van Gesamtschule Weierheide in Oberhausen bezocht, waarmee ze dit schooljaar een samenwerkingstraject zijn gestart. Zeeuwse scholen internationaliseren De Rijksoverheid stimuleert Europese uitwisselings-programma's voor het onderwijs. Scholen doen steeds meer aan internationalisering om leerlingen in aanraking te brengen met andere culturen. Daarmee vergroten leerlingen tegelijkertijd hun mogelijkheden voor studie en werk in het buitenland. Het scholenproject 'the untold story' is zo'n internationaal uitwisselingsprogramma rond het thema 'niet-vertelde verhalen uit en over de Tweede Wereldoorlog'. Op dit moment betreft het een samenwerking tussen Zeeland en Duitsland binnen de voortgezet onderwijs; de leeftijd van de leerlingen varieert tussen de 12 en 15 jaar. Vorig jaar september hebben de Duitse en Zeeuwse leerlingen elkaar voor het eerst ontmoet tijdens een tweedaagse uitwisseling in Zeeland. In de decemberaflevering van Zeeuws Erfgoed is hiervan verslag gedaan. Uitwisseling in Oberhausen Ditmaal stond de uitwisseling drie dagen lang in het teken van de oorlogsgeschiedenis van Duitsland. De leerlingen uit Krabbendijke kwamen meer te weten over de situatie in Oberhausen en leerden de persoonlijke verhalen van de mensen ter plaatse kennen. De leerlingen bezochten in dat kader onder andere het plaatselijke Bunkermuseum en hielden interviews met voorbijgangers in het winkelcentrum CentrO. Ze kregen hierdoor begrip voor de situatie van de gewone Duitse burgers tijdens WO II. Om de samenwerking tussen de leerlingen onderling te bevorderen hadden de Duitse docenten allerlei 'team building'-opdrachten voor hen bedacht. In gemengde groepen moesten de leerlingen in een half uur een brug bouwen van gekleurd papier en stokjes. Een creatieve opdracht die ook nog eens de samenwerking tussen Nederland en Duitsland symboliseerde. Een hilarisch moment was het brandje blussen aan de onderkant van een 'vliegend tapijt', waarop tien leerlingen stonden. Zij moesten overleggen hoe ze het kleedje konden omdraaien om het brandje te blussen. Veel gelach en vervolgens weer serieus overleggen. En dat in het Engels, de voertaal van het project. Projectopzet in Zeeland Deelnemende scholen werken binnen het schoolprogramma een paar maanden aan verschillende opdrachten, om de kennis over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in de eigen omgeving te vergroten. De leerlingen bezoeken en onderzoeken oorlogsmonumenten in de buurt van de school en ze nemen interviews af bij WO II-ooggetuigen (of nabestaanden van ooggetuigen). De resultaten van deze opdrachten, die de leerlingen in het Engels moeten formuleren, geven de scholen via eTwinning aan elkaar door. Dit digitale platform maakt deel uit van Comenius, het programma van de EU voor scholen. De beste Zeeuwse interviews worden opgenomen in de databanken van oorlogsmusea in Zeeland. Naast digitale uitwisseling maken twee 'live'-uitwisselingen naar het buitenland deel uit van het internationale samenwerkingsprogramma. Het vliegend tapijt 'staat in de brand!'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 26