Vervolg op de cursus Visie op educatie binnen het museumbeleidsplan Meer deskundigheidsbevordering museumeducatie Nieuwe leskisten voor Zeeuws-Vlaanderen Na de cursus 'Visie op educatie binnen het museumbeleidplan', waarbij de museummedewerkers handreikingen kregen voor het zelf maken van een beleidsplan museumeducatie, is een deskundigheids bijeenkomst over de doorgaande leerlijn georganiseerd. Ook biedt de SCEZ sinds kort de training 'Van rondleiden naar begeleiden, schoolgroepen in het museum' aan. De cursussen staan in het teken van deskundigheidsbevordering voor museummedewerkers en anticiperen op de landelijke regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit' voor het primair onderwijs. Doorgaande leerlijn museumeducatie In samenwerking met het Zeeuws Museum is op 15 april de bijeenkomst over de doorgaande leerlijn museumeducatie voor de musea in Zeeuws- Vlaanderen gehouden. Op 7 oktober wordt in het Watersnoodmuseum een zelfde bijeenkomst georganiseerd voor Walcheren en de Oosterschelderegio. Het Zeeuws Museum heeft de doorgaande leerlijn samen met de Algemene Basisschool (ABS) in Middelburg opgezet. De ABS-leerlingen bezoeken het museum drie keer tijdens hun lagere schooltijd. Van rondleiden naar begeleiden Museumrondleidingen voor schoolgroepen worden meestal door vrijwillige museummedewerkers gehouden. Het begeleiden van deze schoolgroepen vergt de nodige kennis en vaardigheden om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van scholen. EDU-ART Gelderland heeft voor deze vrijwilligers de training 'Van rondleiden naar begeleiden, schoolgroepen in het museum' ontwikkeld. De training versterkt de didactische competenties en komt daarmee tegemoet aan de eisen van het huidige onderwijs. In de cursus worden vrijwilligers geschoold in de vaardigheid om hun passie voor erfgoed over te brengen op kinderen en jongeren, op een manier die past bij de vraag van het huidige, moderne onderwijs. Er wordt in de cursus gebruik gemaakt van filmfragmenten van schoolbezoeken aan musea. De cursus bestaat uit vier dagdelen: 1: De ontwikkeling van de begeleider en de ontwikkeling van kinderen. 2: Manieren waarop kinderen leren. 3: Communiceren met kindergroepen en actieve werkvormen voor een kindergroep. 4: Delen van ervaringen met het begeleiden van schoolgroepen en plannen voor aanpassing van de bestaande activiteiten. De SCEZ heeft voor Zeeland een licentie behaald om deze cursus aan museumvrijwilligers te geven. Musea die de training aan hun educatieve medewerkers willen aanbieden, kunnen contact opnemen met de adviseur erfgoededucatie, Josien Pootjes jm.pootjes@scez.nl Regeling Cultuureducatie 2013-2016 Zeeland neemt ook deel aan de regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit' en ontwikkelt de komende jaren activiteiten om de hoofddoelstellingen van deze regeling te behalen. Kernwoorden binnen de regeling zijn een samenhangend programma in doorgaande leerlijnen, de culturele ontwikkeling van leerlingen staat centraal, vakinhoudelijke deskundigheid van leerkrachten en educatieve medewerkers op het gebied van cultuur educatie, duurzame samenwerking tussen scholen en de culturele omgeving, kerndoelen kunstzinnige oriëntatie behalen en leerresultaten moeten kunnen worden getoetst. Een kwaliteitskader cultuureducatie voor culturele instellingen is ontwikkeld door het onderzoeks- en adviesbureau Oberon. Meer informatie over de regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit' en het kwaliteitskader 'Oberon' is te vinden op www.scez.nl, onder de menuknop Erfgoededucatie. Het museumbezoek door leerlingen van de basisscholen in Zeeuws- Vlaanderen wordt voorafgegaan door een les in de klas over het museum. De scholen krijgen van het betreffende museum een leskist, die de vorm heeft van het thema van het museum. In de leskist zitten museum- voorwerpen, een verhaal over de kinderen Stef en Sanne die het een en ander meemaken in verband met het museumthema en de literatuur. Hiermee kunnen de scholen zich goed voorbereiden op wat ze in het museum gaan leren. Met deze nieuwe leskisten, die schitterend zijn uitgevoerd door meubelmakerij Mobilitas uit Middelburg, zijn een paar musea in de gemeente Terneuzen verrijkt. De leskisten zijn gebaseerd op een provinciaal format voor museumeducatie en zijn ontwikkeld en samengesteld met de betreffende musea, het projectteam cultuurmenu's Zeeuws-Vlaanderen en de SCEZ. Voor het laten maken van de leskisten is subsidie beschikbaar gesteld door de Provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen. De leskisten worden vanaf dit schooljaar binnen de cultuurmenu's van de scholen ingezet. Zeeuws Erfgoed 21 september 2013/03 ERFGOEDEDUCATIE Radertjes in de leskist van het Industrieel Museum in Sas van Gent (foto's Jan Kort).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 21