Vervolg op de cursus Visie op educatie binnen het museumbeleidsplan
Meer deskundigheidsbevordering museumeducatie
Nieuwe leskisten voor Zeeuws-Vlaanderen
Na de cursus 'Visie op educatie binnen het museumbeleidplan',
waarbij de museummedewerkers handreikingen kregen voor het zelf
maken van een beleidsplan museumeducatie, is een deskundigheids
bijeenkomst over de doorgaande leerlijn georganiseerd. Ook biedt
de SCEZ sinds kort de training 'Van rondleiden naar begeleiden,
schoolgroepen in het museum' aan. De cursussen staan in het teken
van deskundigheidsbevordering voor museummedewerkers en
anticiperen op de landelijke regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit'
voor het primair onderwijs.
Doorgaande leerlijn museumeducatie
In samenwerking met het Zeeuws Museum is op 15 april de bijeenkomst
over de doorgaande leerlijn museumeducatie voor de musea in Zeeuws-
Vlaanderen gehouden. Op 7 oktober wordt in het Watersnoodmuseum
een zelfde bijeenkomst georganiseerd voor Walcheren en de
Oosterschelderegio. Het Zeeuws Museum heeft de doorgaande leerlijn
samen met de Algemene Basisschool (ABS) in Middelburg opgezet.
De ABS-leerlingen bezoeken het museum drie keer tijdens hun lagere
schooltijd.
Van rondleiden naar begeleiden
Museumrondleidingen voor schoolgroepen worden meestal door vrijwillige
museummedewerkers gehouden. Het begeleiden van deze schoolgroepen
vergt de nodige kennis en vaardigheden om te kunnen voldoen aan de
verwachtingen van scholen.
EDU-ART Gelderland heeft voor deze vrijwilligers de training
'Van rondleiden naar begeleiden, schoolgroepen in het museum'
ontwikkeld. De training versterkt de didactische competenties en komt
daarmee tegemoet aan de eisen van het huidige onderwijs. In de cursus
worden vrijwilligers geschoold in de vaardigheid om hun passie voor
erfgoed over te brengen op kinderen en jongeren, op een manier die past
bij de vraag van het huidige, moderne onderwijs. Er wordt in de cursus
gebruik gemaakt van filmfragmenten van schoolbezoeken aan musea.
De cursus bestaat uit vier dagdelen:
1: De ontwikkeling van de begeleider en de ontwikkeling van kinderen.
2: Manieren waarop kinderen leren.
3: Communiceren met kindergroepen en actieve werkvormen voor
een kindergroep.
4: Delen van ervaringen met het begeleiden van schoolgroepen
en plannen voor aanpassing van de bestaande activiteiten.
De SCEZ heeft voor Zeeland een licentie behaald om deze cursus aan
museumvrijwilligers te geven. Musea die de training aan hun educatieve
medewerkers willen aanbieden, kunnen contact opnemen met de adviseur
erfgoededucatie, Josien Pootjes jm.pootjes@scez.nl
Regeling Cultuureducatie 2013-2016
Zeeland neemt ook deel aan de regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit'
en ontwikkelt de komende jaren activiteiten om de hoofddoelstellingen
van deze regeling te behalen. Kernwoorden binnen de regeling zijn een
samenhangend programma in doorgaande leerlijnen, de culturele
ontwikkeling van leerlingen staat centraal, vakinhoudelijke deskundigheid
van leerkrachten en educatieve medewerkers op het gebied van cultuur
educatie, duurzame samenwerking tussen scholen en de culturele
omgeving, kerndoelen kunstzinnige oriëntatie behalen en leerresultaten
moeten kunnen worden getoetst.
Een kwaliteitskader cultuureducatie voor culturele instellingen is
ontwikkeld door het onderzoeks- en adviesbureau Oberon.
Meer informatie over de regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit' en
het kwaliteitskader 'Oberon' is te vinden op www.scez.nl, onder
de menuknop Erfgoededucatie.
Het museumbezoek door leerlingen van de basisscholen in Zeeuws-
Vlaanderen wordt voorafgegaan door een les in de klas over het museum.
De scholen krijgen van het betreffende museum een leskist, die de vorm
heeft van het thema van het museum. In de leskist zitten museum-
voorwerpen, een verhaal over de kinderen Stef en Sanne die het een en
ander meemaken in verband met het museumthema en de literatuur.
Hiermee kunnen de scholen zich goed voorbereiden op wat ze in het
museum gaan leren. Met deze nieuwe leskisten, die schitterend zijn
uitgevoerd door meubelmakerij Mobilitas uit Middelburg, zijn een paar
musea in de gemeente Terneuzen verrijkt. De leskisten zijn gebaseerd
op een provinciaal format voor museumeducatie en zijn ontwikkeld en
samengesteld met de betreffende musea, het projectteam cultuurmenu's
Zeeuws-Vlaanderen en de SCEZ. Voor het laten maken van de leskisten
is subsidie beschikbaar gesteld door de Provincie Zeeland en de gemeente
Terneuzen. De leskisten worden vanaf dit schooljaar binnen de
cultuurmenu's van de scholen ingezet.
Zeeuws Erfgoed 21 september 2013/03 ERFGOEDEDUCATIE
Radertjes in de leskist van het Industrieel
Museum in Sas van Gent (foto's Jan Kort).