VÏUSi Collectiewacht Zeeland leerzaam voor museummedewerkers "Het is fijn om te merken dat we goede vakbekwame mensen in rovincie De zeven restauratoren die aangesloten zijn bij de Collectiewacht Zeeland (onderdeel van de SCEZ) voeren dit jaar in totaal zeventien materiaalinspecties uit bij de zeven deelnemende musea. Nadat vorig jaar tijdens de basisinspectie de omgevingscondities van de museumcollecties aan de tand zijn gevoeld, zijn nu de voorwerpen zelf aan de beurt. De materiaaldes kundige restauratoren brengen in de musea daarbij hun kennis over op de museummedewerkers. Voor dit artikel zijn telefonische interviews gehouden met drie museummedewerkers, nauw betrokken bij de materiaalinspecties. Ineke van Avermaete was aanwezig bij de hout-, papier- en textielinspectie in Streekmuseum Het Land van AxelHet museum is momenteel gesloten en verhuist dit jaar naar een nieuwe locatie aan de Markt in Axel. Kim Sluijter was betrokken bij de hout-, textiel- en schilderijinspectie bij Historisch Museum De Bevelanden in Goes. Het museum is bezig met het realiseren van een nieuw onderkomen voor het depot. Nelleke Volker volgde de hout- en metaalinspectie in het Fruitteeltmuseum in Kapelle. Leerzaam De materiaaldeskundige geeft op de werkvloer direct advies aan de museummedewerkers over behandelingen die ze zelf kunnen uitvoeren en de manier waarop dat dient te gebeuren. Ineke van Avermaete wist al veel dankzij het volgen van vele behoudscursussen. "De instructies voor het bekleden van kledinghangers was voor ons een bekend verhaal, maar we hebben ook nieuwe praktische kennis en vaardigheden opgedaan." Nelleke Volker: "De bezoeken van de Collectiewacht waren leerzaam. We kregen nuttige tips om de collectie zo goed mogelijk te behouden voor het nageslacht." De schilderijinspectie in Goes was vooral een eerste hulp voor de schilderijen. Losse schilfers zijn vastgezet, slechte ophangingen vernieuwd en de doeken zijn opnieuw op spanning gebracht. Door de directe kennisoverdracht op de werkvloer leren museummedewerkers hoe het werkt. Ook het opbergen van textiel in dozen is gedemonstreerd. Kim Sluijter: "Eén velletje zuurvrij papier tussen de stukken is genoeg om ervoor te zorgen dat de stukken niet in elkaar haken. Daarnaast hebben we ook geleerd hoe we rolletjes maken om tussen de plooien te leggen." Schoonmaken Museummedewerkers leren tijdens het bezoek van hout restaurator Stefan Schelling dat ze houten voorwerpen beter jaarlijks droog met een speciale stofzuiger kunnen schoonmaken in plaats van met een sopje. "Na de bezoeken van de Collectiewacht hebben we twee 'museumstofzuigers' aangeschaft", zegt Van Avermaete. "Eén grote voor de houten voorwerpen en een kleinere voor het textiel. We zijn nu bezig om de rokken plooitje voor plooitje te stofzuigen, om de collectie schoon te verhuizen naar ons nieuwe depot. Ook de boeken zijn we nu volgens de instructies blaadje voor blaadje aan het ontstoffen." De museummedewerkers kregen goede tips over hoe ze het beste een 'schoonmaakstraat' kunnen opzetten, zodat alle voorwerpen schoon verhuisd kunnen worden naar de nieuwe locaties in Axel en Goes. Ze weten nu ook precies welke materialen ze nodig hebben en waar ze die kunnen aanschaffen. Sluijter: "De schilderijeninspectie was voor mij een eye opener. Wij zijn conservatoren en richten ons op passief conserveren. Wij werken alleen aan de omgevings- en bewaarcondities van de collectie, maar blijven van de stukken zelf af. Nu hebben we geleerd wat we wel zelf kunnen doen om de stukken in betere conditie te brengen." Ontdekkingen Tijdens de textielinspectie in Streekmuseum Het Land van Axel zijn ontdekkingen gedaan die anders over het hoofd waren gezien. Van Avermaete: "De kledingkast met textiel in ons depot ziet er heel netjes uit. We hadden niet verwacht dat hier iets 'mis' mee zou zijn. Maar in de plooi van een rol zijn bolletjes van een tapijtkever gevonden." De museummedewerkers houden elk jaar in de winter- sluiting een grote schoonmaak, waarbij alle vitrines en depotkasten open gaan en goed worden schoongemaakt. Maar door de aanstaande verhuizing en alle drukte daaromheen is dat afgelopen winter niet gebeurd. De gevolgen zijn duidelijk; er is bij de inspectie meer stof en ongedierte gevonden. Daarnaast is tijdens de textielinspectie ook nog een lekkage in de boerenkamer van het museum ontdekt. "Er lag water op de vloer, waarschijnlijk door de strenge winter met veel ijs en sneeuw op het dak. De lekkage hadden we zonder deze inspectie helemaal niet, of pas veel later, ontdekt, met alle gevolgen zoals schimmel van dien", aldus Van Avermaete. Nieuwe informatie De restauratoren hebben veel specifieke kennis die één-op-één op de werkvloer wordt overgedragen. Sluijter: "We droegen zelf voorwerpen aan die bekeken moesten worden, plozen die helemaal uit en vroegen hen de oren van het lijf." Die steun op maat en één-op-één-instructie zijn heel waardevol. Sluijter: "We kozen voor drie materiaal inspecties: textiel, omdat dit onze belangrijkste collectie is; hout, omdat we daar zelf geen kennis over hebben; schilderijen, omdat we wisten dat het daar niet zo goed mee ging en wilden weten wat we daar zelf aan kunnen doen." De museummedewerkers beseffen nu bijvoorbeeld dat bepaalde voorwerpen niet voor honderd procent origineel zijn en dat er in het verleden aan 'geprutst' is. Volker: "Ik heb geen inhoudelijke kennis van de collectie. Het museum heeft geen conservator. De metaalrestaurator weet meer van de ouderdom en de werking van fruit- verwerkende apparaten dan ik. Die kennis neem ik mee." De inspecties in het Fruitteeltmuseum waren 'anders dan anders'. "Onze collectie is niet zo waardevol als collecties van andere musea. Er zijn wel een paar stukken waar we trots op zijn, maar we zijn geen Rijksmuseum." De meeste stukken zijn vervangbaar en dat is een hele andere insteek dan bij andere musea. Het verhaal van een voorwerp is hier belangrijker dan het voorwerp zelf. Zeeuws Erfgoed 22 september 2013/03 Musea

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 22