Twee museale kindconcepten uitgewerkt Kiekus! Guus en Guusje De Nederlandse Museumvereniging (NMV) heeft in 2011 een onderzoek laten verrichten naar hoe je meer kinderen naar het museum kunt krijgen. In het boekje Investeren in het publiek van de toekomst worden de resultaten van dat onderzoek beschreven. Het boekje beschrijft acht ideeën om museumbezoek voor kinderen te stimuleren. Twee ervan werden in september in Zeeland uitgevoerd. "Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen kinderen kennis te laten maken met ons culturele erfgoed en de collecties die daar de tastbare verbeelding van zijn", stelt de NMV. Wat zijn de beste methoden om kinderen te verleiden tot een museumbezoek? De NVM heeft acht ideeën, zogenoemde kindconcepten, in het boekje opgenomen met daarbij praktijkvoorbeelden. Twee van deze concepten zijn als voorbeeld gebruikt om de volgende educatieve projecten te ontwikkelen: Concept 2 Het museum programmeert wisselende zelfstandige programma's speciaal voor kinderen die in familieverband komen. Voorbeeld: MuseumJeugdUniversiteit in het Rijksmuseum van Oudheden Leiden. Concept 7 Het museum brengt samenhang aan in alle activiteiten en producten voor kinderen door ze onder één paraplu te presenteren, waardoor een soort eigen merk ontstaat dat voor kinderen herkenbaar is. Voorbeeld: Ridder Hoen in Kasteel Hoensbroek. Uit: Investeren in het publiek van de toekomst, Nederlandse Museumvereniging Amsterdam 2011 Op 18 september presenteerde Ada van Hoof van het museum Polderhuis Westkapelle het door haar samengestelde boekje en de website 'Guus en Guusje'. De naam Guus is het dialectwoord voor kind in het 'Wasschappels' en kan zowel voor jongens als meisjes worden gebruikt. Guusje begon als stripversie van een dijkwerkertje en is uitgegroeid tot mascotte van het museum. Er zijn nu al veel verschillende varianten, variërend van een Klusguusje en Dieker Guus tot Guusje Goochel. Het idee hiervoor kreeg Ada na het volgen van de door SCEZ georganiseerde cursus 'Visie op educatie binnen het museumbeleidsplan', waarin het onderzoek van de NVM aan de orde kwam. Kindconcept 7 is door Ada uitgewerkt in het Guus en Guusje-beeldmerk. Het gaat in het boekje en op de website om 'dingen doen'. De website www.guusenguusje. nl is interactief: kinderen mogen hun werkstukjes en verhaaltjes opsturen, waarna ze online kunnen worden geplaatst. De komende maanden wordt rondom Guus en Guusje een format ontwikkeld voor een lespakket voor het basisonderwijs. Mascotte Guusje en het 'Dingen Doen boekje'. Naar een idee van de MuseumJeugdUniversiteit (concept 2), dat landelijk navolging geniet. Ruim zeshonderd leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisscholen op Schouwen-Duiveland hebben van 23 tot en met 27 september aan museumproject 'Kiekus!' meegedaan. Het project is de opvolger van verhalenproject 'Luusterusl', dat drie jaar geleden door de SCEZ gecoördineerd werd. 'Kiekus!' is een landschapsontwikkelingsproject, georganiseerd voor en met de acht samenwerkende musea op Schouwen-Duiveland. Bij 'Kiekus!' gaat het specifiek om het landschap, dat door de musea verschillend benaderd wordt en waar anno 2013 nog altijd sporen uit het verleden in terug te vinden zijn. 's Morgens bezochten de leerlingen een museum en volgden ze een lezing. Kunstenaar Marinus van Dijke praatte in het Stadhuismuseum Zierikzee over kwetsbaar landschap, internationaal onderwaterfotograaf Dos Winkel hield een presentatie over onderwaterlandschap in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, Nanning-Jan Honingh van Stichting Landschapsbeheer Zeeland sprak in museum de Burghse Schoole in Burgh-Haamstede over bunkers en vleermuizen in de Schouwse duinen. 's Middags werd een tweede museum aangedaan, waar de leerlingen zelf aan de slag mochten met een doeactiviteit, bijvoorbeeld bolussen bakken bij de Brusea in Bruinisse. Na afloop werd de kinderen gevraagd om zelf hun Kiekus-verhaal te schrijven. Een lesje van vroeger in museum de Burghse Schoole. Zo maak je van een balkje een rond stokje in Museumhaven Zeeland. Zeeuws Erfgoed 14 december 2013/04 ErfgoededucaTIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 14