AN BI J
MOnuMENTaal
Bij de omslag
I f Zeeuws Erfgoed
wOlOTOn jaargang 13 nr. 2 «juni 2014
Zeeuws Erfgoed - blad voor erfgoedliefhebbers is
een uitgave van Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland
en verschijnt vier keer per jaar. Dit blad informeert
over het materieel en immaterieel erfgoed in Zeeland.
De activiteiten van de SCEZ worden mede mogelijk
gemaakt door de Provincie Zeeland.
Redactie Saskia Buitenkamp, Marinus van Dintel,
Jan Kuipers, Veronique De Tier en Janneke de Wit
Eindredactie Saskia Buitenkamp, Marinus van Dintel,
Jan Kuipers en Veronique De Tier
Foto's SCEZ, tenzij anders vermeld.
Auteursrecht
Het auteursrecht van Zeeuws Erfgoed (gehele uitgave)
berust bij de SCEZ; van externe bijdragen bij de auteurs.
Gehele of gedeeltelijke overname of publicatie van artikelen
is uitsluitend toegestaan met bronvermelding na
toestemming van de SCEZ en de rechthebbende(n).
De SCEZ streeft er met de uiterste zorgvuldigheid naar om
voorafgaand aan het moment van publicatie contact op te
nemen met de rechthebbende(n). De SCEZ kan op geen
enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor door derden
aangeleverd beeldmateriaal waarop auteursrecht berust.
Algemeen Nut Ie-
Beogende Instelling Ji'
Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland
Postbus 49 4330 AA Middelburg
Bezoekadres Het Schuitvlot, Looierssingel 2
T +31 (0)118-670870 E info@scez.nl
Twitter SCEZ ©erfgoedzeeland www.scez.nl
Contact redactie en administratie
Reacties en adreswijzigingen bij voorkeur digitaal
via zeeuwserfgoed@scez.nl of via postbus 49,
4330 AA Middelburg o.v.v. kopij Zeeuws Erfgoed.
Opmaak decreet, Ramon de Nennie, Middelburg
Druk Grafimedia Partners, Middelburg
Aan dit nummer droegen bij
Leo Adriaanse, Els Beckers, Jeanine Dekker, Robert van
Dierendonck, Marinus van Dintel, Johan Francke, Henk
Hendrikse, Wim Jakobsen, Hans Jongepier, David Koren,
Jan Kuipers, Hans Krabbendam, Josien Pootjes, Wim
Scholten, Veronique De Tier, Truus Trimpe Burger-Mekking,
Tony Veenstra en Jan van Zon
ISSN 2352-4766
Verkoopprijs losse nummers €4,50
De solex is oorspronkelijk een Frans
product. In 1948 kwam het eerste
exemplaar naar Nederland. In datzelfde jaar werden al
plannen gemaakt om de productie in Nederland te laten
plaatsvinden. Hiervoor werd samenwerking gezocht met
de firma Van der Heem in Den Haag. In 1949 kwamen de
eerste Nederlandse solexen op de markt. De solex bleek
zeer gewild. In het eerste jaar werden 1.300 solexen
geproduceerd. De vraag was zo groot dat in oktober 1949
de wachttijd voor levering 8 maanden bedroeg. Het eerste
model solex werd het 'peperbus zwanenhals'-model
genoemd, omdat het luchtfilter op een peperstrooier lijkt.
De solex woog 25 kg en had een maximum snelheid van
22 km per uur. Na een aantal jaren verscheen een nieuw
model, het solex 'sleutelgat'-model. Ook hier was de naam
afgeleid van de vorm van het luchtfilter. De prijs van dit
solexmodel bedroeg in 1955 Hfl. 375,-. In 1957 kwam een
model uit, waar in het frame een gereedschapskoffertje
aangebracht was. Dit model werd dan ook het 'koffertje'
genoemd. Intussen was het zwanenhalsframe ingeruild
voor een zadelbalkframe. In 1960 verscheen de eerste
'oto', eerst nog zonder koppeling, maar vanaf 1961 met
koppeling. In de navolgende jaren werden steeds meer
aanpassingen aan de solex aangebracht.
De diverse modellen en de bijbehorende accessoires en
promotieartikelen zijn tegenwoordig te bewonderen in
het Solexmuseum in Colijnsplaat. Bovendien zijn de
solexen ook nog rijdend te aanschouwen tijdens solexraces
die jaarlijks in 6 Zeeuwse dorpen worden gehouden:
Kwadendamme, Aagtekerke, Colijnsplaat, Overzande,
Heinkenszand en Biggekerke. Landelijk zijn er 52
verhuurbedrijven die solexen aan particulieren verhuren.
Boegbeeld van de 32 meter lange schoenerbrik Tres
Hombres, die tussen 6 en 16 juni Middelburg aandoet
(zie pagina 3) in het kader van het herdenkingsjaar
Afschaffing Slavenhandel. Het beeld is vervaardigd uit
cypressehout door de in Canada opgegroeide meester-
timmerman Lynx Guimond. De ogen zijn ingelegd met
tijgeroog en midden op de torso siert een kristal als
symbool voor schoonheid. Uit het linkeroog loopt een
zilveren traan van geluk. De dame is omgeven met
runen, spreuken en tekens die terugkeren op de banie
ren aan de zijkanten van het schip. Zij is een waardige
beschermvrouwe van een zeilend vrachtschip met een
eigentijdse missie: 'fair trade' tussen Europa, de
Atlantische eilanden, het Caribische gebied en
Amerika (foto archief Tres Hombres).
Zeeuws Erfgoed 3 1 juni 2014 02