AN BI J MOnuMENTaal Bij de omslag I f Zeeuws Erfgoed wOlOTOn jaargang 13 nr. 2 «juni 2014 Zeeuws Erfgoed - blad voor erfgoedliefhebbers is een uitgave van Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland en verschijnt vier keer per jaar. Dit blad informeert over het materieel en immaterieel erfgoed in Zeeland. De activiteiten van de SCEZ worden mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zeeland. Redactie Saskia Buitenkamp, Marinus van Dintel, Jan Kuipers, Veronique De Tier en Janneke de Wit Eindredactie Saskia Buitenkamp, Marinus van Dintel, Jan Kuipers en Veronique De Tier Foto's SCEZ, tenzij anders vermeld. Auteursrecht Het auteursrecht van Zeeuws Erfgoed (gehele uitgave) berust bij de SCEZ; van externe bijdragen bij de auteurs. Gehele of gedeeltelijke overname of publicatie van artikelen is uitsluitend toegestaan met bronvermelding na toestemming van de SCEZ en de rechthebbende(n). De SCEZ streeft er met de uiterste zorgvuldigheid naar om voorafgaand aan het moment van publicatie contact op te nemen met de rechthebbende(n). De SCEZ kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor door derden aangeleverd beeldmateriaal waarop auteursrecht berust. Algemeen Nut Ie- Beogende Instelling Ji' Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland Postbus 49 4330 AA Middelburg Bezoekadres Het Schuitvlot, Looierssingel 2 T +31 (0)118-670870 E info@scez.nl Twitter SCEZ ©erfgoedzeeland www.scez.nl Contact redactie en administratie Reacties en adreswijzigingen bij voorkeur digitaal via zeeuwserfgoed@scez.nl of via postbus 49, 4330 AA Middelburg o.v.v. kopij Zeeuws Erfgoed. Opmaak decreet, Ramon de Nennie, Middelburg Druk Grafimedia Partners, Middelburg Aan dit nummer droegen bij Leo Adriaanse, Els Beckers, Jeanine Dekker, Robert van Dierendonck, Marinus van Dintel, Johan Francke, Henk Hendrikse, Wim Jakobsen, Hans Jongepier, David Koren, Jan Kuipers, Hans Krabbendam, Josien Pootjes, Wim Scholten, Veronique De Tier, Truus Trimpe Burger-Mekking, Tony Veenstra en Jan van Zon ISSN 2352-4766 Verkoopprijs losse nummers €4,50 De solex is oorspronkelijk een Frans product. In 1948 kwam het eerste exemplaar naar Nederland. In datzelfde jaar werden al plannen gemaakt om de productie in Nederland te laten plaatsvinden. Hiervoor werd samenwerking gezocht met de firma Van der Heem in Den Haag. In 1949 kwamen de eerste Nederlandse solexen op de markt. De solex bleek zeer gewild. In het eerste jaar werden 1.300 solexen geproduceerd. De vraag was zo groot dat in oktober 1949 de wachttijd voor levering 8 maanden bedroeg. Het eerste model solex werd het 'peperbus zwanenhals'-model genoemd, omdat het luchtfilter op een peperstrooier lijkt. De solex woog 25 kg en had een maximum snelheid van 22 km per uur. Na een aantal jaren verscheen een nieuw model, het solex 'sleutelgat'-model. Ook hier was de naam afgeleid van de vorm van het luchtfilter. De prijs van dit solexmodel bedroeg in 1955 Hfl. 375,-. In 1957 kwam een model uit, waar in het frame een gereedschapskoffertje aangebracht was. Dit model werd dan ook het 'koffertje' genoemd. Intussen was het zwanenhalsframe ingeruild voor een zadelbalkframe. In 1960 verscheen de eerste 'oto', eerst nog zonder koppeling, maar vanaf 1961 met koppeling. In de navolgende jaren werden steeds meer aanpassingen aan de solex aangebracht. De diverse modellen en de bijbehorende accessoires en promotieartikelen zijn tegenwoordig te bewonderen in het Solexmuseum in Colijnsplaat. Bovendien zijn de solexen ook nog rijdend te aanschouwen tijdens solexraces die jaarlijks in 6 Zeeuwse dorpen worden gehouden: Kwadendamme, Aagtekerke, Colijnsplaat, Overzande, Heinkenszand en Biggekerke. Landelijk zijn er 52 verhuurbedrijven die solexen aan particulieren verhuren. Boegbeeld van de 32 meter lange schoenerbrik Tres Hombres, die tussen 6 en 16 juni Middelburg aandoet (zie pagina 3) in het kader van het herdenkingsjaar Afschaffing Slavenhandel. Het beeld is vervaardigd uit cypressehout door de in Canada opgegroeide meester- timmerman Lynx Guimond. De ogen zijn ingelegd met tijgeroog en midden op de torso siert een kristal als symbool voor schoonheid. Uit het linkeroog loopt een zilveren traan van geluk. De dame is omgeven met runen, spreuken en tekens die terugkeren op de banie ren aan de zijkanten van het schip. Zij is een waardige beschermvrouwe van een zeilend vrachtschip met een eigentijdse missie: 'fair trade' tussen Europa, de Atlantische eilanden, het Caribische gebied en Amerika (foto archief Tres Hombres). Zeeuws Erfgoed 3 1 juni 2014 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 31