Ut Zeeuws Erfgoed 9 J'uni 2014 I 02 taal, aan de voorzijde in esoterisch-astrologische symboliek. In de oudchristelijke symboliek staat de achthoek eveneens voor het eeuwige leven. De astrologie verloor in de zeventiende eeuw haar plaats als 'legitiem' en onlosmakelijk onderdeel van de astronomie wegens de opkomst van het heliocentrische wereldbeeld. Tegelijkertijd begon deze oude 'koningin der weten schappen' aan een nieuwe loopbaan in de hermetische en occulte subculturen. Populair motief Jezus en de Samaritaanse vrouw bij de bron is al sinds de late middeleeuwen een geliefd onderwerp in de beeldende kunst. Zelfs op de voorgrond van het oudst bekende stadsgezicht van Breda, een anoniem paneel van 53,5 x 67 centimeter uit 1518-1520, vermoedelijk uit een Antwerps atelier, zijn Christus en de Samaritaanse vrouw afgebeeld. Dit bijzondere en merkwaardig gezaagde stuk doemde in 2012 op 'uit het niets' en maakt nu deel uit van de collectie van het Breda's Museum. In de protestantse iconografie van de zeventiende eeuw is het motief eveneens wijdverbreid; we zien het op schilderijen, prenten, als houtsnijwerk en óók op 'gewone', dat wil zeggen niet-esoterische (sier)penningen. Heel bekend is een aan Christus en de Samaritaanse vrouw gewijde ets van Rembrandt uit 1658. Voor ons is ook de vrijwel onmogelijk te beantwoorden vraag interessant, hoe de astrologische penning aan de voet van de berg van Westkerke is terechtgekomen. Heeft in het Hooge Huys op de voormalige voorburcht van de berg, in 1606 verpacht als boerderij, in de zeventiende eeuw een liefhebber van de in renaissance en barok zo geliefde mystieke symboliek gewoond? Een numismaat of verzamelaar van 'rariteyten' (zeldzaamheden) misschien? Of is de penning verloren door een bezoeker van de berg met eenzelfde voorliefde voor het ongewone? Deze belangstellingssfeer sloot in de zeventiende eeuw goed aan bij interesse voor de Zeeuwse vliedbergen, waaromheen destijds een geheimzinnig waas hing omdat de oorsprong en functie van deze mottes of kasteelbergjes niet meer bekend waren. Jan Kuipers, documentalist archeologie Foto's van de voor- en keerzijde van de in Den Haag aangetroffen penning (collectie M. Piccardt). De roos op de titelpagina van Summum borium, een geschrift van de Engelse Rozenkruiser Robert Fludd (1629). Het oudst bekende stadsgezicht van Breda, met Christus en de Samaritaanse vrouw (1518-1520) (collectie Breda's Museum). Christus en de Samaritaanse vrouw. Ets van Rembrandt uit 1658 (collectie Rijksmuseum, Amsterdam).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 9