Zeeuwse webquest 'Sporen van WWII'
- 1
I''""
■3
1
'Sporen van WWII' is een webquest* voor leerlingen van het voortgezet onderwijs over
de overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog in het landschap. De leerlingen doen onderzoek
naar een zelfgekozen locatie en maken hiervan een verwerking.
www.sporenww2.nl
www.worldwar2heritage.com/nl
UI
ij r.ro'F- .-iiiWhV
■rnnfB"%i
i
In i-.-Tl"! !*v
ij-r jp n - mis
%dir
(een specifieke locatie in) Zeeland. Ook oefenen ze diverse
vaardigheden zoals informatie verzamelen, ordenen en
verwerken. De leerlingen testen eerst hun kennis over
de internationale situatie voor, tijdens en na de Tweede
Wereldoorlog. Daarna kiezen ze een rol. In de hoedanigheid
van bijvoorbeeld verzetsstrijder proberen ze zoveel
mogelijk informatie te verzamelen over een deel van
de Atlantik Wall. Nuttige informatie voor de geallieerden!
Internet en locatiebezoek
De webquest kent een flexibele opzet. Leerlingen kunnen
er vier tot twintig uur aan besteden. In de uitgebreide
variant van twintig uur bezoeken de leerlingen een locatie
en interviewen ze mensen. In de minimale variant maken
de leerlingen alleen gebruik van internetbronnen.
riMISTHH-
r H 1ia H 411
rjr;pi:wn j
I-I"" nlT
Via de webquest breiden leerlingen hun kennis uit over de Tweede
Wereldoorlog en leggen zij deze ook vast.
'Sporen van WWII' is in opdracht van de Provincie Zeeland
en de gemeente Middelburg ontwikkeld en is onderdeel
van het grootschalige Europese 2 Zeeën-project 'Erfgoed
van de Tweede Wereldoorlog', 'World War II Heritage'.
Dit samenwerkingsverband bestaat uit tien partners uit de
vier landen in het zogenaamde 2 Zeeën-gebied (Frankrijk,
Engeland, Vlaanderen, Nederland). De Tweede
Wereldoorlog heeft een blijvende stempel gedrukt op
het landschap in dit gebied. Op veel plekken liggen fysieke
overblijfselen uit de oorlog zoals bunkers en tankgrachten.
Het project World War II Heritage wil zoveel mogelijk
informatie over de tastbare overblijfselen van de Tweede
Wereldoorlog vastleggen en toegankelijk maken voor het
publiek in het gebied. Het voortgezet onderwijs vormt een
van de doelgroepen en wordt met deze webquest bereikt.
Kennis en vaardigheden
Met de uitvoering van de webquest leveren de leerlingen
van de klassen 2 vmbo en 3 havo/vwo een bijdrage aan
het vastleggen van de Zeeuwse oorlogsgeschiedenis.
Een belangrijke taak. Er zijn immers steeds minder mensen
die de Tweede Wereldoorlog zelf hebben meegemaakt.
Daarom is het belangrijk nu zoveel mogelijk informatie
van ooggetuigen vast te leggen, zodat de bijzondere
verhalen over Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog
bewaard blijven.
Met de webquest breiden de leerlingen hun kennis uit
over de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog voor
De webquest bestaat uit zeven vaste stappen. Belangrijke
onderdelen zijn het opzetten van het onderzoeksplan en
een lijst met relevante internetbronnen. Daarnaast biedt
de website www.sporenww2.nl de volgende extra
functionaliteiten:
- Een interactieve kaart met basisinformatie over diverse
belangrijke locaties in het totale gebied. De leerlingen
kunnen hier zelf locaties aan toevoegen.
- Schrijf geschiedenis; hier kunnen de leerlingen hun eind
product plaatsen. Ze verwerken de gevonden informatie
in een filmpje, verslag, PowerPoint, collage,
infographic*, of brief.
Voor de Engelse, Franse en Vlaamse partners is er een
eigen variant van de webquest ontwikkeld. Ook Engelse,
Franse en Vlaamse leerlingen kunnen dus hun bijdrage
leveren aan het vastleggen van de West-Europese
oorlogsgeschiedenis.
Webquest: een onderzoekopdracht voor leerlingen op het internet
Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve
weergave van verschillende objecten met een combinatie
van tekst en beeld (bron: Wikipedia)
Zeeuws Erfgoed 1 4 september 2014 03